V Indianapolis se mléka napil Scott Dixon
92. Indy 500 - výsledky závodu
92.ročník Indianapolis 500
200 kol - 500 mil
21°C - jasno
8 žlutých fází - celkem 69 kol
nejrychlejší kolo: Marco Andretti - 40.1720 sekundy v 161. kole
Scott Dixon dnes korunoval měsíc svých skvělých výkonů v Indianapolis zaslouženým vítězstvím v 92. ročníku slavného závodu Indy 500. Na historickém oválu dnes nenašel přemožitele, když dva z jeho největších soupeřů, Tony Kanaan a Tomas Scheckter závod nedokončili. Druhé místo zbylo na Vitora Meiru, třetí dojel Marco Andretti. Závod byl plný kolizí a žlutých fází, naštěstí se všechny incidenty obešly bez zranění.
Devadesátý druhý ročník nejdůležitějšího závodu sezóny Indycar Series začal poměrně poklidným startem, kdy se celé pole vozů roztáhlo na délku startovní rovinky, tak jak je již mnoho let v Indy zvykem. Důvod je jediný, a to bezpečnost jezdců, kteří byli stejně jako v minulých letech k takovému startu instruováni Brianem Barnhartem během předstartovních příprav. Úvodní kola závodu se tak obešla bez zbytečných kolizí.
Hned od začátku bylo zřejmé, že hlavní favority bude nutno za normáních okolností hledat v prvních řadách startovního roštu. Vedení se ujal Scott Dixon a naznačil, že svou letošní nadvládu v Indy hodlá dotáhnout do vítězného konce. První žlutá fáze na sebe však nenechala dlouho čekat a pole vozů muselo být zpomaleno již v osmém kole. Viníkem byl Bruno Junqueira, lépe řečeno jeho pravé zpětné zrcátko, které ho bez rozloučení opustilo a zůstalo ležet na povrchu oválu. Zatímco většina jezdců využila hned první žluté k návštěvě boxů, za zaváděcím vozem řízeným dvojnásobným vítězem Indy Emersonem Fittipaldim zůstalo několik vozů, včetně těch řízených Buddy Ricem, Sarah Fisher a Justinem Wilsonem. Sarah však dostala smyk ve třetí zatáčce a zaparkovala vůz na nájezdu do boxů. Pokračovala v závodě, ale se ztrátou dvou kol.
Při restartu se na čele objevil Buddy Rice a Justin Wilson, ale bylo zřejmě, že je jen otázkou času, kdy je převálcuje skupina jejich rychlejších kolegů, vedená dvojicí ze stáje Chipa Ganassiho. Do vedení se nakrátko dostal Dan Wheldon, ale bylo zřejmé, že Dixon svou pozici příliš urputně nehájil. Když však po několika kolech Novozélanďan zjistil, že jeho týmový kolega neudržuje dost rychlé tempo, převzal vedení závodu zpět. Těsně poté skončil závod pro Grahama Rahala, který názorně předvedl, jaké nebezpečí číhá v Indy na piloty, kteří se dostanou v zatáčkách příliš vysoko mimo čistou stopu.
Zatímco na čele postupně krystalizovala skupina favoritů, do které se kromě Wheldona a Dixona dotáhl ještě Tony Kanaan, skvěle jedoucí Tomas Scheckter a Marco Andretti, bojovalo se i v druhé části startovního pole. Ani tentokrát to však nezvládl Marty Roth a havaroval ve čtvrté zatáčce. Trosky z jeho vozu poškodily přední křídlo Helia Castronevese a během následných zastávek v boxech si poškodil přední křídlo i Darren Manning. Zelená fáze po restartu netrvala ani tentokráte příliš dlouho, neboť ve zdi skončil další nováček Jaime Camara.
Restart závodu v 92. kole pak přinesl názornou ukázku toho, co lze očekávat v závěrečné fázi. Zdálo se, že se favorité rozhodli otestovat svou sílu, a bylo se na co dívat. Nejprve přespurtoval Dixona v boji o první místo Kanaan, pak vytáhl esa z klobouku Wheldon a po sedmý rok v řadě za sebou se dostal v Indianapolis do vedení závodu. Jak se však později ukázalo, byla to včera jeho labutí píseń. Za touto vedoucí trojicí se vzájemně otestovali i Marco Andretti s Tomasem Scheckterem, jehož tým zasloužil absolutorium za přípravu vozu, stejně jako Tomas za svůj včerejší výkon.
Brzy na to však přišel jeden z rozhodujících okamžiků závodu. Vedoucí skupina dojela před jednou ze zatáček několik výrazně pomalejších jezdců a Kanaan celkem rozumně zpomalil. Zatímco vnějškem ho předehnal Scott Dixon, na vnitřní okraj se rozhodl nacpat Marco Andretti. V okamžiku, kdy Tony zjistil, že Marco křižuje jeho stopu zatáčkou, pokusil se o jediné možné řešení, kterým by neohrozil zároveň oba vozy vlastní stáje. Poslal svou Dallaru mimo optimální stopu, doufaje, že svým řidičským uměním situaci zachrání. Bohužel se to tentokráte nepovedlo a Kanaanův monopost se začal smýkat napříč dráhou, přímo ve stopě přijíždějící Sarah Fisher. Sarah zareagovala tak, jak se od zkušené oválové závodnice dalo očekávat a její blesková reakce, kdy stačila svůj vůz maximálně zpomalit, možná Kanaana uchránila od těžkého zranění. Během následovné žluté fáze pak ještě na rovince havaroval Jeff Simmons, zřejmě z důvodu technické závady na svém voze.
Další krátkou zelenou fázi ukončila havárie Justina Wilsona a zaznamenala tak neslavný konec návratu stáje Newman / Haas Racing do Indianapolis. Po restartu se na čele díky pokusu o alternativní palivovou strategii ocitl Mario Moraes a v následných kolech názorně předvedl, jak nebezpečný může být v Indy nováček pro celé startovní pole. Jeho vůz se na několik kol změnil v doslova jedouci šikanu a připravil favoritům několik nervy drásajících okamžiků. Nakonec Mario svůj vůz otřel o ochranou zeď a pak se rychle z čela startovního pole vytratil.
Další divoký okamžik způsobil jiný z nováčků, až do té doby v pohodě jedoucí Alex Lloyd. Nezvládl svůj vůz ve čtvrté zatáčce a v následujících sekundách se jeho roztočený monopost řítil do boxové uličky. Extrémně nebezpečný incident naštěstí skončil bez zranění.
Ze souboje na čele mezitím odpadl Dan Wheldon, jehož monopost začal trpět silnou nedotáčivostí, jejíž příčinu se týmu Chipa Ganassiho nepodařilo odstranit. Ještě hůře dopadl Tomas Scheckter, který zůstal po jedné ze zastávek smutně stát s přestřihnutým náhonem zadního kola. Do skupiny favoritů se však mezitím zařadil Vitor Meira a své zuby dokázal při následujícím restartu řádně vycenit, když se divokým manévrem přehnal přes Scotta Dixona. Napětí stoupalo s přibližujícím se koncem závodu, ale žlutým fázím a dramatům neměl být ještě konec. Buddy Lazier poslal nešťastným manévrem do trávy do té doby dobře jedoucí Milku Duno a pod žlutou vlajkou zamířilo pole vozů ke svým snad již posledním zastávkám před finálovým bojem o vítězství.
Při výjezdu ze svého boxového stání však dostal smyk Ryan Briscoe a ani bleskurychlá reakce nezachránila Danicu Patrick před jeho roztočeným monopostem. Pro oba znamenal tento incident konec všech nadějí, pro diváky pak naději na boxerskou vložku, to když se nepříčetná Danica s helmou na hlavě hnala boxovou uličkou ke stání Penskeho týmu. Naštěstí ji však dokázali členové vlastního týmu cestou alespoń trochu uklidnit a tak uchránili Briscoea před inzultací.
Během zastávek v boxech dokázali mechanici Ganassiho týmu odvést lepší práci, než jejich kolegové od Pantherů a dostali Dixona zpět do vedení. Zpočátku se zdálo, že o vítězi se rozhodne mezi Dixonem, Meirou, Andrettim a Castronevesem, ale Dixon už nedal v posledních kolech nikomu šanci a stal se tak třetím pilotem Ganassiho stáje, který dokázal v Indy zvítězit. Na Vitora Meiru zbylo to ve "staré cihelně" tolik nevděčné druhé místo, třetí dojel Marco Andretti.
Dixon je po Indy rovněž vedoucím mužem celého šampionátu, s náskokem patnácti bodů na druhého Helia Castronevese. Šampionát IndyCar Series pokračuje již příští týden závodem na další historické trati, kterou je krátký ovál v Milwaukee.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/odstup |
1. |
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing | |
2. |
V.Meira | Panther Racing |
1.7498 |
3. |
M.Andretti | Andretti Green Racing |
2.3127 |
4. |
H.Castroneves | Team Penske |
6.2619 |
5. |
E.Carpenter | Vision Racing |
6.5505 |
6. |
R.Hunter-Reay | Rahal Letterman Racing |
6.9894 |
7. |
H.Mutoh | Andretti Green Racing |
7.8768 |
8. |
B.Rice | Dreyer & Reinbold Racing |
8.8798 |
9. |
D.Manning | A.J. Foyt Enterprises |
9.2019 |
10. |
T.Bell | Dreyer & Reinbold Racing |
9.4567 |
11. |
O.Servia | KVR Technology |
22.4966 |
12. |
D.Wheldon | Target Chip Ganassi Racing |
30.7090 |
13. |
W.Power | KVR Technology |
31.6666 |
14. |
D.Hamilton | Vision Racing |
32.0084 |
15. |
E.Bernoldi | Conquest Racing |
32.1075 |
16. |
J.Andretti | Roth Racing |
1 kolo |
17. |
B.Lazier | Hemelgarn Johnson Racing |
5 kol |
18. |
M.Moraes | Dale Coyne Racing |
6 kol |
19. |
M.Duno | Dreyer & Reinbold Racing |
15 kol |
20. |
B.Junqueira | Dale Coyne Racing |
16 kol |
21. |
A.J.Foyt IV | Vision Racing |
20 kol |
22. |
D.Patrick | Andretti Green Racing |
havárie |
23. |
R.Briscoe | Team Penske |
havárie |
24. |
T.Scheckter | Luczo Dragon Racing |
porucha |
25. |
A.Lloyd | Rahal Letterman Racing |
havárie |
26. |
E.Viso | HVM Racing |
porucha |
27. |
J.Wilson | Newman/Haas/Lanigan Racing |
havárie |
28. |
J.Simmons | A.J. Foyt Enterprises |
havárie |
29. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
havárie |
30. |
S.Fisher | Sarah Fisher Racing |
havárie |
31. |
J.Camara | Conquest Racing |
havárie |
32. |
M.Roth | Roth Racing |
havárie |
33. |
G.Rahal | Newman/Haas/Lanigan Racing |
havárie |
Všechny časy neoficiální