Nosáčův dárek pro Sarah
Dozvuky jedné havárie
Závod na 500 mil v Indianapolis má za oceánem stále naprosto výhradní postavení. Netýká se to jen mediální publicity a peněz, které se kolem něj točí, ale stále ještě i těch, kteří každým rokem usedají během měsíce května ve "staré cihelně" do monopostů a riskují své životy. Odkaz Murphyho, Wilbura Shawa, Billa Vukoviche, Ricka Mearse a mnoha dalších ještě stále žije a pro mnoho současných jezdců je už samotná účast v závodě velkým snem. Mnohdy tím větším, čím větší překážky je při něm nutno překonat.
Američanka Sarah Fisher je učebnicovým příkladem jezdce, který vzešel z typicky amerického prostředí prašných oválů a propracoval se až na vrchol, tedy do Indycar Series. Sarah zažila v IRL své dobré i špatné chvíle a je trochu škoda, že její výsledky ze začátku desetiletí zůstávají nyní zastíněny mediálně daleko úspěšnější Danicou Patrick. Pro Sarah znamená účast v Indy hodně. Tolik, že když se v loňském roce poměrně ve zlém rozešla s týmem Dreyer & Reinbold, rozhodla se s pomocí svého manžela založit vlastní závodní stáj. Cíl byl skromný - kvalifikovat se pro Indy 500. Skromné však byly i prostředky, které měla Sarah k dispozici. Ale svůj sen si nakonec dokázala splnit i přesto, že její hlavní sponzor na poslední chvíli nedostál svým závazkům.
Sen o dobrém výsledku (tím by bylo i dokončení závodu se slušným odstupem za vítězem) však skončil ve chvili, kdy se před ní objevil bokem se sunoucí vůz Tony Kanaana. Náraz byl neodvratný, ale Sarah svou bleskovou reakcí pravděpodobně uchránila Kanaana od těžkého zranění. Místo vidiny šachovnicového praporku zbyl Sarah zničený monopost.
V ideálním světě by se pak následný televizní rozhovor s Tonym Kanaanem, ve kterém věnoval skoro více prostoru svému setkání s plačící Sarah v sanitce, kde se jeden druhému omlouvali za to, že si zkazili závod, než zmaření vlastních nadějí na vítězství v Indy, mohl stát mediálním hitem. Bohužel ho zcela zastínil pochod zuřící Danici Patrick "horkými" boxy za Ryanem Briscoem.
V neděli se na Tonyho Dallaře v Milwaukee objevila reklama místní společnosti Direct Supply, té samé, která se na poslední chvíli před Indy rozhodla zachránit účast Sarah Fisher v Indianapolis a přispěla výrazně k pokrytí nákladů. A tým Andretti Green Racing doručil do dílny Sarah Fisher Racing spodní kevlarový kryt podvozku v ceně cca 20.000 dolarů s pozdravem od Tonyho, Marca a Michaela.
V rozhovoru pro tisk po prvním kvalifikačním dni v Indy, kdy se bojovalo o pole position, se Kanaan přiznal, že už nechtěl riskovat dalším pokusem sesadit Dixona svůj vůz ani své zdraví, protože při tak dlouhém závodě jako Indy není postavení na startu tak důležité. Tímto upřímným přiznáním si rozhněval mnohé tradicionalisty, kteří ho neváhali obvinit z toho, že ani neví, co to vlastně startovat v Indy znamená.
Měřeno událostmi posledního týdne bych řekl, že to ví velmi dobře. A moc bych si přál, aby jednou nos Tonyho Kanaana ozdobil povrch Borg-Warnerovy trofeje.