Vyhlášeno pátrání po nové Concordské dohodě
"Jestli je to nepřehledné pro fanoušky, pak je to i pro nás."
Šéf Hondy Ross Brawn je přesvědčen, že formuli 1 čeká ještě dlouhá cesta před tím, než bude dosaženo dohody ohledně Concordské smlouvy.
Ta je přitom klíčovou smlouvou mezi držitelem marketingových práv zastupovaným Berniem Ecclestonem, týmy formule 1 a FIA.
Poslední Concordská dohoda ale vypršela na konci roku 2007 a od té doby není jasné, jak je to vlastně s dohodou mezi výše zmíněnými subjekty.
Po skončení platnosti poslední Concordské dohody hrozily automobilky (ve sdružení Grand Prix Manufacturers Association - GPMA) vytvořením konkurenční závodní série. Tato hrozba padla v listopadu 2006 [informovali jsme zde], kdy se automobilky dohodly s FIA na dalším vývoji, ale od té doby se veřejnosti nedostaly konkrétní informace.
Místo toho je zaplavována kusými informacemi o jednáních tří stran a není jasné, zda se na podpis nové dohody teprve čeká, nebo je v platnosti pětileté prodloužení původního kontraktu. Zdá se, že v tom samotné týmy nemají jasno.
"Jestli si myslíte, že je to nepřehledné pro fanoušky formule 1, pak je to nepřehledné i pro nás. Před námi je ještě docela dlouhá cesta," řekl na náš dotaz Ross Brawn.
Ani na dotaz, zda vůbec existuje formální dohoda mezi zúčastněnými stranami, nedostali novináři jasnou odpověď.
"Máme dohodu s panem Ecclestonem ohledně nové Concordské dohody," řekl Frank Williams. "Byla podepsána 25. listopadu 2006 a říká, že nová Concordská smlouva bude (Memorandum of understanding neboli MOU - pozn. redakce). Navíc Max (Mosley, prezident FIA - pozn. redakce) vydal prohlášení, podle kterého Ferrari, Red Bull a jakkoli se Spyker tenkrát jmenoval, podepsali (podepsal i Williams - pozn. redakce), cituji z tiskového prohlášení FIA, "pětileté prodloužení Concordské dohody".
Tudíž, leda že by moje znalost angličtiny náhle ochabla, jsem přesvědčen, že s odvoláním na FIA tu máme platnou Concordskou dohodu. Jen jednomu nebo dvěma lidem dělá problémy tomu věřit," uzavřel Williams.
Doplnil jej John Howett coby šéf Toyoty:
"Myslím, že dnes závodíme pod dohodou MOU, kterou máme s FOA (Ecclestonova Formula One Administration - pozn. redakce)," řekl Howett, čímž jen potvrdil, že minimálně podle Toyoty nová Concordská dohoda není a chod formule 1 je řízen méně závazným typem dohody.
Podle něj toto memorandum zúčastněné strany respektují a tedy existuje (zatím) neporušená formální dohoda mezi třemi stranami.
"Jedinou otevřenou záležitostí zůstává skutečnost, že do jednání vstoupila FIA, což je příčinou zdržení."
Podle našich informací se majiteli marketingových práv (společnost CVC a Ecclestone) nelíbí právo veta ze strany FIA ve změnových řízeních dohody. Hlavním problémem ale budou nejspíš opět peníze a vliv. Také proto jednání váznou.
Nerozumíte? Nevadí, Ross Brawn také ne.