Kanadská bitva začíná
Rexall Edmonton Indy - před závodem
Přestože již oficiálně neexistují rozdíly mezi "původními" týmy Indycar a stájemi, které byly nuceny přestoupit do Indycar po zániku CCWS, pod povrchem tomu tak rozhodně není. A už vůbec ne mezi fanoušky obou kdysi konkurenčních sérií. A tak ať už oficiálně zazní tento víkend cokoliv, obě strany očekávají od závodu na jediné trati, která byla oficiálně do kalendáře IndyCar Series zařazena z původního šampionátu Champ Cars, velké věci.
Pohled na letištní okruh v Edmontonu z ptačí perspektivy
Příznivci CCWS bezpochyby to, že Wilson, Power, Rahal a spol. využijí dobré znalosti letištního okruhu a smetou konečně své konkurenty ze stájí Penske, Ganassi a AGR. Velcí optimisté pak doufají v zázračný návrat Paula Tracyho a jeho umístění v první pětce na konci závodu. A původní fanoušci IndyCar bezpochyby to, že naopak Castroneves, Dixon, Kanaan a Briscoe potvrdí nadvládu pilotů ICS nad "nováčky".
Graham Rahal dojel vloni v závodě CCWS na třetím místě
A tak všechny příznivce amerických formulí čeká tento víkend bezpochyby velká bitva. Bitevním polem bude rychlý letištní okruh v kanadském Edmontonu, do kterého se vrcholové formulové závodění vrátilo po mnoha letech v roce 2005 díky seriálu Champ Cars. Automobilové závody mají přitom v Edmontonu dlouholetou tradici. První krátký "dirt track" ovál byl otevřen na konci čtyřicátých let a v roce 1952 byl vyasfaltován. V roce 1966 pak byly zveřejněny ambiciózní plány na přeměnu stávajícího závodiště na jeden z největších závodních komplexů na území Spojených států a Kanady. Kromě krátkého oválu a přírodního okruhu měl obsahovat i "strip" pro závody dragsterů. Přes nejednoduchou finanční situaci se podařilo projekt z větší části uskutečnit a v roce 1968 byla trať otevřena závodem série Can-Am. Až do roku 1982 pak Edmonton International Speedway Park pravidelně hostil závody sérií Can-Am, Formula Atlantic, Formula 5000 a Trans-Am. Ekonomické potíže však majitele okruhu v polovině osmdesátých let přinutily pozemky prodat developerské firmě, která v lokalitě vybudovala sídliště rodinných domů.
Jeden z velkých favoritů tohoto víkendu a vítěz z roku 2006 Justin Wilson na trati během loňského závodu CCWS
Jedním z nejúspěšnějších pilotů Champ Cars v krátké historii letištního okruhu je bezesporu vítěz z roku 2005 Justin Wilson. Dejme mu proto nyní slovo:
"Trať je víceméně mixem všech třech typů okruhů, na kterých během sezóny startujeme. Je vytýčena na letišti, ale některé její části připomínají spíš městkou trať, jiné zase přírodní okruh. Nastavit vůz pro takové podmínky není právě jednoduché. Některá pomalá místa vedou do rychlých širokých úseků. V Clevelandu jsme schopni místy závodit na třech paralelních stopách a obdobné je to i zde. Tak jak je okruh postaven, je téměř ideální pro skutečné souboje několika aut bok po boku. "
Rexall Edmonton Indy – Rexal Speedway (letištní okruh):
Délka trati: 1,973 míle, 14 zatáček
Časový program (SELČ):
Čtvrtek 24. července
21:15 – 22:45 volný trénink
24:45 – 01:45 volný trénink
Pátek 25. července
18:30 – 19:00 volný trénink skupina 1
19:00 – 19:30 volný trénink skupina 2
23:15 – 24:45 kvalifikace
Sobota 26. července
23:00 – Start Rexal Edmonton Indy
Závod bohužel nebude přenášen na Galaxii Sport. Live timimg a video je možno sledovat na oficiálních stránkách série (aktuální verze Javy nutná).
Velké fotografie: Rexall Edmonton Indy a CCWS, LLC.