Jarno Trulli vítězem bláznivé GP Monaka!
Grand Prix Monaka - závod
Po pěti úvodních závodech byla Grand Prix Monaka neuvěřitelným závodem plná havárií a akce. Je to letos první závod, který vyhrál někdo jiný než Michael Schumacher! Navíc do cíle dojelo pouhých devět vozů, z toho jen tři ve stejném kole co vítěz závodu! A tím vítězem se poprvé ve své kariéře stal Ital Jarno Trulli!
Na stupně vítězů jej doprovodil Jenson Button z týmu BAR, který v závěru závodu Trulliho stáhnul, ale v Monaku víc než kde jinde platí ono pověstné dojet znamená jedno a předujet druhé. Na třetím místě dojel Rubens Barrichello poté, co jeho týmový kolega v závodě kolidoval a GP Monaka nedokončil!
Na čtvrtém místě, ale již o kolo zpět, dojel Juan Pablo Montoya, který startoval devátý. Na bodovaných pozicích je následovali Felipe Massa, Cristiano da Matta, Nick Heidfeld a Olivier Panis. Cíl pak viděl už jen Zsolt Baumgartner.
Nervozita byla před závodem hmatatelná, zejména na tváři Nicka Heidfelda, vždyť se jedná o vůbec nejprestižnější závod světa. Startovní rošt byl plný tak jako málokde a počet celebrit nepřímo úměrný počtu předjížděcích manévrů současné formule 1.
Zahřívací kolo proběhlo v pořádku, ale po seřazení vozů na startu bylo semafory signalizováno prerušení startovní procedury, protože Olivier Panis přejel svůj slot, a Francouz se tak měl zařadit na konec startovního roštu po dalším zahřívacím kole. Jenomže ještě na startu do zahřívacího kola zůstal Panis na startu stát a mechanici jej odtlačili do pitlane.
To pravé drama bylo teprve na programu dne. Nejprve se Sato s Räikkönen pohodlně dostali před Michaela Schumachera (Satův BAR a Schumacherovo Ferrari se dokonce dotkly), do čela se dostaly oba renaulty Trulliho a Alonsa, ovšem na čtvrtém místě jedoucí BAR Takumy Sata už jedno celé kolo signalizoval problémy s motorem střídavým kouřem, až u plaveckého bazénu explodoval zcela a hustým kouřem zahalil prostor. Na úzké silnici nebylo nic vidět a Fisichella narazil zezadu do Coulthardova mclarenu a ladnou žabkou skončil v bariéře vzhůru nohama, naštěstí nezraněn.
Ještě před tím skončili Christian Klien, který si o auto před sebou urazil křídlo a ve vlásence u Grand hotelu narazil do bariéry. U bazénu byla situace velmi nepřehledná, rozbité vozy, mnoho kouře, oleje a mechaniků a ředitel závodu přesto závod nepřerušil, pouze nasadil safety car. V závodě kromě Sata, Coultharda, Kliena nepokračoval právě Fisichella.
Hned po restartu závodu si Montoya vyšlápl na Barrichella, kterého předjel v Sainte Devote, na čele byli stále Trulli s Alonsem následováni Buttonem, Räikkönenem, M. Schumacherem, Montoyou, Barrichellem a Webberem. Poslední jmenovaný ale po sedmi kolech svůj jaguar odstavil pro technické potíže, následoval jej Giorgio Pantano s kouřícím jordanem.
Juan Pablo Montoya zajel ke své první zastávce ve třináctém kole, Räikkönen s pomoci úzkých monackých uliček bránil svou pozici před M. Schumacherem a v osmnáctém kole zajel do boxů Button s BARem. Vrátil se na sedmém místě. O kolo později se v boxech zastavil i Kimi Räikkönen, Trulli měl před Schumacherem náskok deseti vteřin, Button ztrátu šestnácti vteřin. Barrichello zajel jako první z jezdců Ferrari do boxů ve dvacátém kole a zařadil se za Felipa Massu na osmé místo.
Trulli měl Alonsa za sebou s odstupem čtyř vteřin, před Schumacherem měl náskok 8,5 vteřiny, když Ital zajel do boxů ve 24. kole, Button, který měl už jednu zastávku za sebou, ztrácel na Schumachera, který ještě nestavěl, v tu dobu 23 vteřiny. Vedení v závodě převzal M. Schumacher poté, co Alonso následoval Trulliho příkladu, aby si Němec dojel ke své první zastávce v boxech ve 26. kole. Zařadil se za oba renaulty, ale před Jensona Buttona s vozem BAR.
Trulli měl po Schumacherově zastávce na Schumachera náskok 7 vteřin, Button na čtvrtém místě ztrácel něco přes 5 vteřin. Juan Pablo Montoya na devátém místě zůstal viset za jordanem Nicka Heidfelda a poznal tak, že předjet v Monaku lze jen po chybě toho druhého, přesto se Montoya snažil a Heidfeld pod jeho tlakem chyboval u hotelu a Montoya se posunul na osmé místo. Ve stejné době ze závodu odstoupil zbývající vůz mclaren Kimiho Räikkönena.
Trulli ve 32. kole vedl před Alonsem o půldruhé vteřiny, na Schumachera měl 6 vteřin, Schumacher na Buttona necelé čtyři vteřiny. V závodě pokračovalo jen dvanáct vozů. Po 40 kolech byli první čtyři jezdci v rozmezí deseti vteřin, z nich Buttona čekala druhá zastávka jako prvního. Schumachera v té době stáhl na odstup dvou vteřin. Právě v tuto chvíli se Fernando Alonso dopustil hrubé chyby, když v tunelu zvolil špinavou stopu při předjíždění Ralfa Schumachera o kolo zpět. Ve velké rychlosti neudržel vůz v požadovaném směru a těžce narazil do bariéry z pneumatik. Alonsův zničený renault se ještě ani nezastavil a už stačil jeho řidič signalizovat pozdrav zdviženým prostředníčkem.
Na trať již podruhé vyjel safety car, toho Trulli hned využil k zastávce v boxech, takže se Michael Schumacher ujal vedení, za ním byl Montoya (avšak o kolo zpět), Trulli, Button a Barrichello, jediní ve stejném kole co vedoucí jezdec. Jenomže ještě před tím, než safety car stačil zajet do boxů, došlo v tunelu k další nehodě a tentokrát v tom byl Michael Schumacher!
Co se přesně stalo zatím není jasné, M. Schumacher začal brzdit a zezadu do něj strčil Montoya, v důsledku toho se Schumacher roztočil a narazil do zdi. Proč začal Schumacher prudce brzdit zatím není jasné. Jediné, co bylo jisté, že Michael Schumacher v závodě nepokračoval!
To že to usnadnilo situaci Jarnu Trullimu, nebylo pochyb. Druhý Button ztrácel po 62 kolech závodu necelých pět vteřin, Barrichello po své druhé zastávce v 55. kole ztrácel na Trulliho přes 50 vteřin. Ostatní jezdci v poli měli už alespoň jedno kolo ztráty.
Jak Trulli tak Button měli v té době za sebou dvě zastávky v boxech, Button byl v boxech o kolo dřív než Trulli a Jenson Button v závěru závodu Trulliho stáhnul na odstup něco přes jednu vteřinu. Čtyři kola před cílem pak s kouřícím motorem do boxů zajel Ralf Schumacher a Minardi od bodovaného místa dělilo jedno jediné umístění - na deváté příčce jezdil Zsolt Baumgartner.
Na celkovém pořadí se ale už nic nezměnilo a Trulli s Renaultem mohou oslavovat svůj výjimečný a zasloužený triumf!
Výsledky závodu
p. |
Jezdec | Tým | Čas/Kolo | |
1. |
J.Trulli | Renault |
M |
1h:45:46.60 |
2. |
J.Button | BAR |
M |
+ 0.497 |
3. |
R.Barrichello | Ferrari |
B |
+ 1:15.766 |
4. |
J.P.Montoya | Williams |
M |
+ 1 kolo |
5. |
F.Massa | Sauber |
B |
+ 1 kolo |
6. |
C.da Matta | Toyota |
M |
+ 1 kolo |
7. |
N.Heidfeld | Jordan |
B |
+ 2 kola |
8. |
O.Panis | Toyota |
M |
+ 3 kola |
9. |
Z.Baumgartner | Minardi |
B |
+ 6 kola |
10. |
R.Schumacher | Williams |
M |
+ 6 kola |
NC |
M.Schumacher | Ferrari |
B |
kolo 47 |
NC |
F.Alonso | Renault |
M |
kolo 43 |
NC |
K.Räikkönen | McLaren |
M |
kolo 29 |
NC |
G.Bruni | Minardi |
B |
kolo 18 |
NC |
G.Pantano | Jordan |
B |
kolo 15 |
NC |
M.Webber | Jaguar |
M |
kolo 13 |
NC |
D.Coulthard | McLaren |
M |
kolo 4 |
NC |
G.Fisichella | Sauber |
B |
kolo 4 |
NC |
T.Sato | BAR |
M |
kolo 4 |
NC |
C.Klien | Jaguar |
M |
kolo 2 |