Leclerc zlomil domácí kletbu
VC Monaka - závod
Na šestý pokus už to konečně vyšlo. Leclerc vyhrál domácí velkou cenu před Piastrim a Sainzem. Španěl mohl děkovat vyvěšení červených vlajek po hromadném incidentu v prvním kole. Bez něj by totiž ze závodu odstoupil po incidentu s Piastrim v první zatáčce. Lídr šampionátu Verstappen mimimalizoval škody šestým místem. Albon s Gaslym získali první body v sezoně.
S velkým očekáváním vstupoval do Velké ceny Monaka Leclerc. Pilot Ferrari si totiž v kvalifikaci vyjel pole position a měl tak velmi dobře nakročeno k tomu, aby zlomil své dlouholeté prokletí a konečně před domácími fanoušky uspěl. V první řadě s ním stál Piastri. Následovali Sainz, Norris a Russell. Až šestý stál na roštu lídr šampionátu Verstappen, za nímž dokončili nejlepší desítku Hamilton, Cunoda, Albon a Gasly. Za bodovanými pozicemi začínali Ocon, Ricciardo, Stroll, Alonso, Sargeant, Pérez, Bottas, Čou, Hülkenberg a Magnussen.
Hülkenberg s Magnussenem měli původně začínat ze 12., respektive 15. místa. Po skončení kvalifikace ale jejich vozy neprošly technickou kontrolou. U obou z nich byla totiž mezera při otevření systému DRS větší, než dovolují pravidla. To mělo za následek odsun na chvost.
Strategie tentokrát nebyla příliš velkým tématem. Vzhledem k faktu, že v ulicích Monte Carla je velmi obtížné předjíždět a kromě toho se jedná o trať, která není náročná na pneumatiky, předpokládalo Pirelli jednu zastávku u všech účastníků.
Zatímco v roce 2023 ovlivnilo Velkou cenu Monaka deštivé počasí v jejím průběhu, letos bylo něco takového vyloučeno už před startem. V neděli totiž bylo v Monte Carlu slunečno, riziko příchodu deště bylo nulové a teplota trati dosahovala téměř 50 stupňů.
Pro start závodu jezdci volili buďto střední nebo tvrdou sadu pneumatik. Žlutě značenou střední směs obuli Leclerc, Piastri, Sainz, Norris, Cunoda, Albon, Gasly, Ricciardo, Čou a Hülkenberg. Po tvrdé sadě sáhli Russell, Verstappen, Hamilton, Ocon, Stroll, Alonso, Sargeant, Pérez, Bottas a Magnussen.
Leclerc si po startu udržel první místo. Úvodní metry vyšly i Sainzovi, který si dokonce brousil zuby na Piastriho. Australan si ale druhou pozici udržel a Sainz navíc skončil ve čtvrté zatáčce v bariéře. Situace si vyžádala vyvěšení červených vlajek.
Vzápětí se ukázalo, že Sainz nebyl jediným pilotem, který nepřečkal první zatáčky bez poškození. Závod skončil i pro oba jezdce Haasu a Péreze. Zejména Mexičanův vůz byl hodně rozbitý. Nebylo jasné, co přesně se mezi piloty odehrálo a čekalo se na opakované záběry.
Záznam odhalil, že hromadný incident odstartoval kontakt mezi Pérezem a Magnussenem. Jejich roztočeným vozům se pak nezvládl vyhnout Hülkenberg. U Sainzových potíží byl na vině defekt pneumatiky. K němu pilot Ferrari přišel po kontaktu s Piastrim v první zatáčce.
Zatímco na dráze se odklízely úlomky, piloti čekali v boxech na pokračování závodu. K mechanikům nakonec dorazil i Sainz, což znamenalo, že se po restartu bude moci zapojit zpět do akce. Pravidla umožňují jezdcům přezout během přerušení pneumatiky. Existovala tak možnost, že všichni piloti změní obutí a ve zbytku závodu už nebudou muset absolvovat zastávku.
Potíže se řešily také u Alpine. Ocon se totiž v zatáčce před tunelem rozhodl zaútočit na týmového kolegu Gaslyho. Odvážný manévr skončil kolizí, po které se Ocon vznesl do vzduchu. Zatímco Gasly se rozčiloval, jeho parťák měl poškozený vůz a nad jeho další účastí v závodě visel otazník.
Po zhruba tři čtvrtě hodině byl závod restartován. Ředitelství závodu rozhodlo, že dojde k opakování pevného startu a jezdci se na roštu seřadí podle výsledků kvalifikace. To byla druhá šance pro Sainze, který se tak mohl vrátit na třetí pozici. Během přerušení většina pilotů přezula. Tím se zbavila povinnosti absolvovat ve zbytku závodu zastávku v boxech. Bylo však otázkou, zdali každý zvládne celou vzdálenost na jedné sadě. Někteří sice obuli tvrdou sadu, jiní ale sáhli po střední směsi.
Jisté bylo, že minimálně ještě jednou zajede do boxů Sargeant. Američan sice vyměnil pneumatiky, zůstal však na tvrdé sadě. Na restart závodu už nenastoupil Ocon, jehož vůz nepřečkal kolizi s Gaslym.
Po restartu už se úvodní metry obešly bez divokých momentů. Na prvním místě tak zůstával Leclerc před Piastrim a Sainzem.
Leclerc zajížděl v prvních kolech po restartu nejrychlejší kola. Piastri se Sainzem ale zůstávali blízko. Vedoucí trojice se začínala vzdalovat Norrisovi. Na pilota McLarenu naopak tlačil Russell, vzápětí ale dostal informaci, aby zvolnil a hlídal si stav svých pneumatik. Zatímco vedoucí kvarteto jelo na tvrdé sadě, Russell měl oboutou střední směs. Na té jeli mimo jiné i Verstappen s Hamiltonem.
Piastri dostal od svého inženýra informaci, že jeho vůz si s sebou veze po kontaktu se Sainzem poškození. Španěl se naopak slyšet, že s jeho aerodynamikou je vše v pořádku.
V první polovině závodu se piloti nikam nehnali. Každý se snažil šetřit pneumatiky. Leclercův náskok před Piastrim místy přerostl jednu sekundu, v jiných pasážích k němu ale byli jeho pronásledovatelé velmi blízko. K vedoucí trojici se přibližoval i Norris.
Do boxů zajel Bottas. Fin přezul ze střední sady na tvrdou a propadl se na poslední 16. místo. A jelikož všichni jeho soupeři se snažili své pneumatiky šetřit, stal se Fin po návratu do akce nejrychlejším pilotem na trati. Leclercovi "naděloval" téměř vteřinu. Netrvalo dlouho a dotáhl se na svého kolegu Čoua. Nacházel se na konci vláčku, který se začal tvořit za dvanáctým Alonsem.
Na čele už se mezitím začaly zvětšovat rozestupy. Leclerc jel o sekundu a půl před Piastrim. Sainz ztrácel na Australana tři vteřiny a Norris zaostával za pilotem Ferrari o sekundu.
Pořadí se neměnilo ani na nižších pozicích. Lídr šampionátu Verstappen zůstával šestý a jak dal najevo do vysílačky, závod si přílíš neužíval. "To je opravdu nuda, měl jsem si s sebou vzít polštář," uvedl.
V polovině závodu vedl Leclerc před Piastrim, Sainzem, Norrisem, Russellem, Verstappenem, Hamiltonem, Cunodou, Albonem a Gaslym. Poslední dva jmenovaní mířili za prvními letošními body, přičemž Albon měl nakročeno i k prvním bodům pro celý Williams.
Okolo 41. kola začínaly do hry promlouvat i piloti jedoucí o kolo zpět. Leclerc a spol. už se totiž dostávali před Bottase, Čoua a další. Russell zajížděl svá osobní maxima a stáhl Norrise na 16,5 sekundy.
Ve 43. kole zajel do boxů jedenáctý Stroll. Kanaďan přešel ze střední sady na tvrdou a po návratu na trať udržel svou původní pozici. Za to mohl vděčit týmovému kolegovi Alonsovi, který na 12. místě pomohl vytvořit svému parťákovi dostatečně velký rozestup.
Stroll musel v 50. kole do boxů znovu. Kanaďana totiž postihl defekt pneumatiky. Dvě kola po něm stavěl také Hamilton, na což o kolo později reagovali také u Red Bullu a povolali na výměnu Verstappena. Nizozemec zvládl před sedminásobným šampionem udržet šestou pozici.
Viděli jsme i předjížděcí manévr. Bottas si v zatáčce Mirabeau vyšlápl na Sargeanta a sebral mu 13. místo. Přestávalo se taktizovat. Zatímco nejprve zajel nejrychlejší kolo Hamilton, vzápětí mu ho sebral Verstappen. Norris se přiblížil Sainzovi a tlačil na něj. K souboji a výměně pozic ovšem nedošlo.
Verstappen využíval novějších pneumatik a v 65. kole již byl nalepen na Russella. Pilot Mercedesu tak začínal chápat, že ho čeká krušný závěr závodu. Norris nadále vyvíjel tlak na Sainze, ale k žádným změnám mezi nim nedocházelo. Nic nenasvědčovalo tomu, že by měla vedoucí čtveřice stavět. Pro všechny piloty v ní to bylo kvůli nízkým rozestupům příliš riskantní. Nejvíce mohl o něčem takovém přemýšlet Norris, ten ale neměl dostatečný náskok k tomu, aby se vrátil zpět před Russellem.
Sargeant trefil v 15. zatáčce zeď. I přes tuto krizovku ale byl schopen pokračovat. Sedm kol před koncem už vedl Leclerc o více než šest sekund a měl velmi slušně nakročeno k tomu, aby definitivně zlomil domácí prokletí.
Piastri v závěrečných kolech čelil pořádnému tlaku. Dotíral na něj především Sainz, z povzdálí ale čekal na příležitost také čtvrtý Norris.
Leclerc už zbytek závodu zvládl a dojel si pro vítězství. Ani za ním se pořadí neměnilo. Druhý dojel Piastri, třetí Sainz a čtvrtý Norris. Verstappen odjíždí z Monaka alespoň s osmi body za šesté místo. Devátý Albon s desátým Gaslym skórovali poprvé v sezoně.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | - | 78 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 7,152 | 78 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 7,585 | 78 | 15 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 8,650 | 78 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 13,309 | 78 | 10 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 13,853 | 78 | 8 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 14,908 | 78 | 6+1 |
8. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 77 | 4 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 77 | 2 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1 kolo | 77 | 1 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 2 kola | 76 | 0 |
12. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 2 kola | 76 | 0 |
13. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 2 kola | 76 | 0 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 2 kola | 76 | 0 |
15. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2 kola | 76 | 0 |
16. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 2 kola | 76 | 0 |
DNF | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | - | 0 | 0 |
DNF | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 0 | 0 |
DNF | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | - | 0 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | M. Verstappen | 169 | 26 | 25 | - | 26 | 33 | 26 | 25 | 8 | ||||||||||||||||
2. | C. Leclerc | 138 | 12 | 16 | 19 | 12 | 17 | 22 | 15 | 25 | ||||||||||||||||
3. | L. Norris | 113 | 8 | 4 | 15 | 10 | 21 | 25 | 18 | 12 | ||||||||||||||||
4. | C. Sainz | 108 | 15 | - | 25 | 15 | 14 | 14 | 10 | 15 | ||||||||||||||||
5. | S. Pérez | 107 | 18 | 18 | 10 | 18 | 21 | 18 | 4 | - | ||||||||||||||||
6. | O. Piastri | 71 | 4 | 12 | 12 | 4 | 6 | 3 | 12 | 18 | ||||||||||||||||
7. | G. Russell | 54 | 10 | 8 | - | 6 | 9 | 4 | 7 | 10 | ||||||||||||||||
8. | L. Hamilton | 42 | 6 | 2 | - | 2 | 9 | 8 | 8 | 7 | ||||||||||||||||
9. | F. Alonso | 33 | 2 | 10 | 4 | 8 | 7 | 2 | - | - | ||||||||||||||||
10. | J. Cunoda | 19 | - | - | 6 | 1 | - | 7 | 1 | 4 | ||||||||||||||||
11. | L. Stroll | 11 | 1 | - | 8 | - | - | 2 | - | |||||||||||||||||
12. | O. Bearman | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||
13. | N. Hülkenberg | 6 | - | 1 | 2 | - | 1 | 2 | - | - | ||||||||||||||||
14. | D. Ricciardo | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | ||||||||||||||||
15. | A. Albon | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | ||||||||||||||||
16. | K. Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
17. | P. Gasly | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | ||||||||||||||||
18. | E. Ocon | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | ||||||||||||||||
19. | V. Bottas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
20. | K. Čou | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
21. | L. Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 276 | 44 | 43 | 10 | 44 | 54 | 44 | 29 | 8 | ||||||||||||||||
2. | Ferrari | 252 | 27 | 22 | 44 | 27 | 31 | 36 | 25 | 40 | ||||||||||||||||
3. | McLaren | 184 | 12 | 16 | 27 | 14 | 27 | 28 | 30 | 30 | ||||||||||||||||
4. | Mercedes | 96 | 16 | 10 | - | 8 | 18 | 12 | 15 | 17 | ||||||||||||||||
5. | Aston Martin | 44 | 3 | 10 | 12 | 8 | 7 | 2 | 2 | - | ||||||||||||||||
6. | RB | 24 | - | - | 6 | 1 | - | 12 | 1 | 4 | ||||||||||||||||
7. | Haas | 7 | - | 1 | 3 | - | 1 | 2 | - | - | ||||||||||||||||
8. | Alpine | 2 | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | ||||||||||||||||
9. | Williams | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | ||||||||||||||||
10. | Sauber | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari