Dvojité difuzory jsou legální, kopírování může začít
BMW, Ferrari a Red Bull už daly veřejně vývoji zelenou.
Mezinárodní odvolací soud FIA včera rozhodl, že dvojité difuzory, které používají týmy Brawn, Toyota a Williams, jsou legální (psali jsme zde).
Jejich kontroverzní řešení se stalo trnem v oku zbytku pole a terčem nejednoho protestu. Rozhodnutí ale nakonec poukazuje na skutečnost, že nejde o porušení pravidel, nýbrž jejich chytrý výklad.
V úvodních dvou velkých cenách se nejvíce výkonnostně prosadily právě týmy Brawn, Toyota a Williams. Rozhodnutí Odvolacího soudu bylo poslední nadějí ostatních týmů, kterým se radikální difuzory nelíbily, nyní jim ale nezbývá nic jiného než nápad okopírovat, pokud chtějí se špičkou udržet krok.
Tři týmy už přiznaly, že na vývoji nové verze monopostu s přepracovaným difuzorem pracují, jedná se o BMW, Ferrari a Red Bull.
Stefano Domenicali, šéf Ferrari, řekl, že bude třeba radikálním způsobem přepracovat letošní F60.
"Bohužel, toto rozhodnutí nás nutí zasáhnout do základních oblastí konstrukce vozu, abychom byli z hlediska technických regulí schopni držet s některými týmy krok a to si vyžádá čas a peníze. Nyní zdvojnásobíme naše úsilí, abychom dostali tým zpět na nejvyšší úroveň konkurenceschopnosti."
Podobně se k věci vyjádřil i Helmut Marko, poradce Red Bullu pro motorsport. Kvůli zahájení prací na novém difuzoru dokonce Adrian Newey zrušil svou cestu do Šanghaje, namísto toho zůstane v Milton Keynesu v továrně.
"Na novém řešení už naplno pracujeme. S tím, jak padl oficiální verdikt, Adrian okamžitě zrušil svůj let do Šanghaje a zůstane v továrně. Pokud vše půjde podle plánu, bude 'nový' vůz připraven pro Velkou cenu Monaka."
Red Bull byl ale rozhodnutím Odvolacího soudu vcelku rozhořčen, tým se totiž už dříve na dvojité difuzory dotazoval Charlieho Whitinga a ten je označil za nelegální.
"Co nás rozčiluje je fakt, že jsme přišli za Whitingem, abychom si ověřili řešení difuzoru, které je tomu zpochybňovanému podobné a bylo nám řečeno, že je nelegální, proto se náš vývojářský tým podobnými nápady dále nezabýval.
Jsem zvědavý, jaký vliv to bude mít na rychlost v zatáčkách. Mám za to, že se brzy vyskytnou problémy, když vozy pojedou příliš rychle, vír vzduchu, který dvojitý difuzor vytváří jistě předjíždění opět ztíží. Pak je to proti duchu předpisů, které jsme v rámci pracovních skupin přijali."
Podobného názoru je i Mario Theissen, šéf stáje BMW: "Rozhodnutí Mezinárodního odvolacího soudu budeme akceptovat. Znamená to, že máme nyní v pohledu na aplikaci regulí jasno.
Nicméně, nedosáhneme tak snížení přítlaku v zatáčkách, o kterou Pracovní skupině pro předjíždění šlo, když sepisovala nová pravidla. Zároveň to také znamená, že sedm týmů bude muset významně investovat, aby na vozy aplikovaly nezbytné úpravy."