Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy jsou proti zákazu foukaných difuzorů

Týmy jsou proti zákazu foukaných difuzorů

"Přišlo to jako rána z čistého nebe," tvrdí Boullier.

Týmy Formule 1 chtějí zabránit snahám Mezinárodní automobilové federace (FIA) o změnu pravidel týkající se oblasti foukaných difuzorů ještě v letošní sezóně Formule 1.

Jak jsme vás již informovali, FIA chce zakázat užívání systému, při kterém jsou výfukové plyny hnány na oblast difuzoru i ve chvíli, kdy jezdec netlačí na plynový pedál svého monopostu.

Původně byl zákaz určený již pro nadcházející Velkou cenu Španělska, FIA však nakonec po stížnostech některých týmů couvla a celá záležitost bude prodiskutována na setkání Technické pracovní skupiny v příštím měsíci.

Daná záležitost vyvolává nesouhlas v táborech předních týmů. Šéf Renaultu Eric Boullier, jehož tým užívá nejkomplexnější systém foukající výfukové plyny na předek podlahy monopostu, řekl, že nechápe důvody pro změnu pravidel.

"Je to překvapení, jako rána z čistého nebe," uvedl Boullier pro britský Autosport. "Rozumím některým technickým důvodům, které nadnesl Charlie (Whiting - tech. delegát FIA), ale dali jsme najevo, že na to nemáme stejný pohled.

Pro mě je zvláštní, že to přišlo takto nečekaně, změny pravidel uprostřed sezóny jsou vždycky choulostivé. A i když Charlie tvrdí, že nejde o změnu pravidel, vypadá to, že ano.

Nebude to stát moc peněz, jde jen o mapování motoru. Každý jde po výkonnosti, nevidím důvod, proč bychom to měli měnit. My ale nejsme regulátory šampionátu, tím je FIA."

Důvodům pro náhlou změnu nerozumí ani šéf inženýrů McLarenu Tim Goss. Na tým z Wokingu by podle něj měl zákaz foukaných difuzorů značný dopad.

"Zda-li nás to ovlivní více než naše hlavní soupeře, to nedokážu říct," řekl Goss. "Vím, kolik z toho dostáváme my, a jde o podstatný zisk. Ale dokážu si představit, že podobně to dopadne i na naše konkurenty.

Nevím, co je za tím. Zda je samotné napadlo, aby toto zarazili, nebo je k tomu někdo nabádal. Již od poloviny roku 2010 bylo novinářům i zbytku veřejnosti jasné, že týmy využívají změn mapování motoru k tomu, aby něco dostaly z výfukových plynů a využily to na zádi vozů. Funguje to již nějakou dobu, o možném zákazu se nikdo nezmínil."

Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera se návrh jen stěží dočká jednomyslné podpory na setkání Technické skupiny.

"Myslím, že si to zaslouží diskuzi na půdě Technické skupiny," řekl Horner. "Podle mého je to správné místo pro jednání a jsem si jistý, že se dočkáme pozitivní debaty. Zda-li je to nutné pro letošní či příští rok - pochybuji, že se dosáhne jednomyslného souhlasu pro letošek, takový je můj názor. Ale uvidíme."

Na dotaz, zda Red Bull loboval u FIA pro oddálení zákazu, Horner odpověděl: "Hleděli jsme na to pragmaticky. Rozhodně jsme v minulém týdnu cítili, že je to něco, co FIA chce. Náš názor byl takový, že to ovlivní spoustu týmů stejným způsobem, některé možná více než ostatní, ale příliš jsme se toho neobávali. Nicméně, přemýšlení nad alternativami nás stálo spoustu času, ačkoli to nebylo nutné."

Obecně se má za to, že týmy jako Red Bull využívají zhruba 45% průtok plynů v momentě, kdy jezdec nemá nohu na plynovém pedálu. Nicméně například Renault údajně využívá až 95 procent, čili navrhovaný limit 10 procent by výrazně ovlivnil fungování jeho vozu.

"Rozhodně by to na nás mělo dopad," řekl Boullier. "Takže budeme proti, to rozhodně. Nakonec ale budeme muset respektovat rozhodnutí FIA - Charlie naopak akceptoval, že bude naslouchat, diskutovat a chápat.

Pokud se toho bude chtít nadále zbavit, proč dále bojovat? Oni rozhodují o pravidlech a pokud se toho budou chtít nakonec zbavit, budeme se s tím muset vyrovnat."