Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

IndyCar možná naposledy v Richmondu

IndyCar možná naposledy v Richmondu

SunTrust Indy Challenge – před závodem

Až skončí v neděli ráno závod na oválu v Richmondu, mnozí si možná oddychnou. Krátké ovály jsou populární pro závody NASCAR, ale v kalendáři IndyCar se tři čtvrtě míle dlouhý ovál často stal terčem kritiky. Nyní je velmi pravděpodobné, že po desáté na něj již IndyCar nezavítá. Kritizovány bývají časté nehody a málo příležitostí k předjíždění. Bohužel loňský závod opravdu vypadal, jako by někdo jezdcům nabídl šrotovné.

Přitom historie závodů monopostů na místě dnešní trati je delší, než by se mohlo zdát. Technicky vzato, IndyCar má v Richmondu delší tradici, než NASCAR. Formule v Richmondu závodily poprvé v roce 1946, NASCAR až v roce 1953. Jenže jediné dva podniky v roce 1946 byly na více jak půl století posledními.  Závody v roce 1946 se ještě jely na nezpevněném půl mílovém oválu známém jako Strawberry Hill Speedway.


Tak šel čas u Rogera Penskeho - 2002 Gil de Feran a jeho Dallara-Chevrolet ...

Poprvé trať změnila název v roce 1953. Protože podobně jako v Milwaukee je okruh součástí výstaviště, nesl nový název Atlantic Rural Exposition Fairgrounds. Prvním vítězem závodu NASCAR v Richmondu byl Lee Petty. Ke svému vítězství přidal ještě jedno v roce 1960. Mnohem větší dominanci předvedl v Richmondu jeho syn Richard Petty, ten do Victory Lane v Richmondu šel třináctkrát! Richard Petty byl také prvním, kdo vyhrál v Richmondu v roce 1968 na zpevněném povrchu. Unikátní je jeho série sedmi vítězství v řadě v letech 1970 – 73 (v Richmondu jede NASCAR tradičně dva závody za rok). Richardův syn Kyle Petty dokázal v Richmondu vyhrát v roce 1986. Dalším úspěšným závodníkem NASCAR v Richmondu byl Rusty Wallace. Když Wallace navrhoval ovál v Iowě, zvolil podobnou konfiguraci, na jaké si v Richmondu dojel pro šest vítězství.

Zásadní rekonstrukce se richmondský ovál dočkal v roce 1988. Ihned po závodě právě Richard Petty začal v buldozeru demolovat stávající trať, která měla být prodloužena na současné tři čtvrtiny míle. Práce šly velmi rychle a již v září 1988 se závodilo na stávající trati. Se světly se v Richmondu experimentovalo již v roce 1964, ale natrvalo bylo osvětlení namontováno na podzimní závod roku 1991. Od té doby se v Richmondu většinou závodí pod umělým osvětlením. Posledních 35 závodů NASCAR Sprint Cup v Richmondu bylo vyprodáno!


...2003 - Nová Dallara, motory Toyota, Gil de Feran a Helio Castroneves...

IndyCar zavítala do Richmondu poprvé v roce 2001 a závod vyhrál Buddy Lazier. Do dnes je Richmond nejúspěšnějším závodem pořádaným v „zemi NASCARu“. Další závody dokázaly vyhrát jen ty největší hvězdy IndyCar – v letech 2002 a 2006 zvítězil Sam Hornish, Jr., v roce 2003 byl závod kvůli dešti zkrácen a vítězství spadlo do klína Scottu Dixonovi, v roce 2004 zvítězil Dan Wheldon, v roce 2005 Helio Castroneves, podnik v roce 2007 ovládl Dario Franchitti a loni si své jediné vítězství v sezóně připsal Tony Kanaan. Od loňské sezóny byl závod prodloužen z 250 na 300 kol.


...2008, stále stejná Dallara, motory Honda, Ryan Briscoe a Helio Castroneves

Pokud se letošní závod ponese v duchu toho loňského, můžeme se těšit na pořádně dlouhou bitvu. Doufejme, že žlutých fází bude méně, jak loni. Na start se postaví dvacet vozů, pozornost bychom měli věnovat hlavně jezdcům stáje Dreyer & Reinbold Racing. Thomas Scheckter předvedl minulý týden v Iowě úžasný start a během většiny závodu se pohyboval na předních místech. Protože jeho stáj před iowským podnikem v Richmondu testovala, je pravděpodobné, že jejich vůz bude opět silný.

 

Richmond International Raceway
Délka trati: 0,75 míle, ovál
Klopení zatáček: 14 stupňů
Délka závodu: 300 kol (225 mil)
Loňský vítěz: Tony Kanaan (Andretti-Green Racing)
Loňské pole position: Tony Kanaan (Andretti-Green Racing)
Nejrychlejší kolo: Helio Castroneves (Penske Racing), 2006, IRL IndyCar Series, 00:15.564 sec

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 26.6.
19:00 – 20:30 Trénink
23:30 – 01:00 Kvalifikace 
Sobota 27.6.
03:00 – 03:30 Trénink
Neděle 28.6.
02:45 - Start závodu SunTrust Indy Challenge