Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Peugeot zradila technika, Audi vrací úder!

Peugeot zradila technika, Audi vrací úder!

24 hodin Le Mans - závod

Audi vybojovalo nejlepší možný výsledek v 78. ročníku slavného závodu 24 hodin Le Mans, když všechny tři jeho prototypy R15 Plus TDi dojely na prvních třech místech. Z premiérového vítězství v kariéře se radovali Timo Bernhard, Mike Rockenfeller a Romain Dumas.

V závodě úplně propadl vysoce favorizovaný domácí Peugeot. Francouzská značka měla po kvalifikaci všechny své tři tovární vozy 908 HDi-FAP na prvních třech místech, doplněné další 908 v soukromých rukou týmu ORECA.

I závod byl rozjet dobře, tovární peugeoty se ujaly vedení, Nicolas Lapierre musel se soukromým peugeotem odolávat tlaku Allana McNishe. To se povedlo a francouzské speciály začaly všem ostatním ujíždět.

Hned v úvodu navíc po havárii Nigela Mansella vyjely na trať tři safety cary, přičemž ten druhý se zařadil před vozy Audi a vytvořil jim několikaminutovou ztrátu.

Jenže během závodu začaly přicházet problémy. Už ve třetí hodině závodu vyhasly naděje pro vítěze kvalifikace, posádku vozu č.3 Sébastiena Bourdaise, Pedra Lamyho a Simona Pagenauda. Na jejich prototypu totiž selhalo zavěšení, které následně na voze způsobilo neopravitelné poškození.

Do vedení se tak dostal peugeot č.1. Jenže ten byl z prvního místa sesazen v osmé hodině, když jej potkal problém s alternátorem. Závadu se sice podařilo opravit, následoval ale propad na sedmé místo a ztráta čtyř kol.

V čele tak byl peugeot č.2, který v něm vydržel až do sedmnácté hodiny závodu. Pak jej ale Franck Montagny musel odstavit kvůli šlehajícím plamenům, které znamenaly selhání motoru. Dva tovární speciály tak byly ze hry a na prvním místě se poprvé za závod objevily vozy Audi.

Jenže Peugeot se nevzdal a jeho vůz č.1 zatápěl pod kotlem. Vzhledem ke zbývajícímu času měl stále ještě šanci na vítězství a to i přesto, že Anthony Davidson ve snaze jet na hraně udělal několik vážných chyb.

Davidsona pak vystřídal ve voze Alex Wurz, který nebezpečné stíhal druhé audi. Jenže dvaadvacátá hodina ukončila působení celého továrního týmu s lvíčkem ve znaku. Wurz musel odstoupit kvůli poruše motoru.

Peugeot tak přesměroval veškeré své naděje na soukromý vůz týmu ORECA. Na vítězství už sice šance téměř nebyla, stupně vítězů ale byly stále v dosahu. Loic Duval za jeho volantem předváděl fantastický výkon a doháněl třetí audi. Hodinu a čtvrt před koncem ale přišla další krutá rána pro Peugeot. Soukromá 908 totiž začala vypouštět kouř a Duval musel skončit, třetí porucha motoru.

Audi už tak nic nestálo v cestě za premiérovým vítězstvím pro svůj model R15, devátým celkově. Jezdci v závěrečné hodině výrazně zvolnili a jízdu si doslova vychutnávali. Ve spořádaném vláčku zajeli půl hodiny před koncem do boxů jen proto, aby se napili.

Timo Bernhard, Benoit Treluyer a Dindo Capello mířili za vítězstvím, díky kterému Audi vyrovnalo počet vítězství s Ferrari, které je na druhém místě historických tabulek. Vícekrát slavilo už jen Porsche, celkem šestnáctkrát.

A aby radosti nebylo málo, posádce speciálu č.9 se podařilo ustanovit nový rekord 24 hodin Le Mans v počtu ujetých kol. Se svým Audi R15 Plus TDi jich zvládli celkem 397!

Krátce po třetí hodině pak přišel výbuch radosti, Bernhard, Treluyer a Capello projeli cílem na prvních třech místech a oslavy Audi mohly začít.

"Na začátku jsme měli trochu smůlu, ale nakonec to vyšlo dobře," radoval se v cíli dojatý Dr. Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport. "Je to skvělá odměna za všechnu tu práci, kterou tu každý v týmu odvedl. Myslím, že tohle musí být to nejtěžší Le Mans, které jsme kdy odjeli."

Ullrichovi přišel osobně pogratulovat také Olivier Quesnel, šéf týmu Peugeot. Ullrich mu za to poděkoval a poukázal na to, jaké přátelství mezi týmy i přes rivalitu panuje.

"Myslím, že vědí, že jsme odvedli skvělou práci," pokračoval Ullrich. "Když někdo ve sportu vyhraje, někdo jiný prohraje, ale když poražený přijde a pogratuluje vítězi, je to velice sportovní. My jsme to udělali loni a Peugeot to udělal letos.

Byla to fantastická bitva. Pozvali jsme kluky z Peugeotu na dnešní oslavu a doufáme, že přijdou."

Tým ORECA ale nakonec nemusel být tolik zklamaný. Jeho druhý vůz, ORECA 01 AIM v rukou Soheila Ayariho, Andyho Meyricka a Didiera Andrého totiž vyhrála neoficiální kategorii benzinových prototypů LMP1. Ještě hodinu před cílem sice vedla Lola Aston Martin č.009, tu ale také postihlo selhání motoru. Alespoň jejich týmoví kolegové Mücke, Primat a Fernandez dojeli na šesté pozici celkově.

Jonny Kane, Danny Watts a Nick Leventis vybojovali pro mladý tým Strakka Racing premiérové vítězství ve třídě LMP2, když celkově dojeli pátí. Radost českým fanouškům udělal Jan Charouz, který dovezl vůz Oak Pescarolo do cíle na druhém místě v LMP2.

Také druhý Čech v poli, Tomáš Enge, se dostal na stupně vítězů. Jeho posádka, tedy ještě Peter Kox a nováček Christopher Nygaard, týmu Young Driver Aston Martin č.52 totiž dojela v kategorii GT1 na třetí pozici.

Vítězství si připsali jezdci týmu Larbre Competition Gabriele Gardel, Roland Berville a Julien Canal s vozem Saleen S7R. Americký speciál vyhrál vůbec poprvé v historii.

Ve třídě GT2 se z vítězství radovali Marc Lieb, Richard Lietz a Wolf Henzler z týmu Felbermayr, jejichž továrnou podporované Porsche č.77 porazilo favorizované corvetty a ferrari.

Z celkového počtu 56 přihlášených byla v cíli klasifikována přesně polovina posádek.

Tabulku připravujeme.