24h Le Mans na Eurosportu
Nejslavnější motoristický maraton světa je po roce opět zde.
Závod závodů. Právě tak hodnotí motorističtí fandové jedinečné klání 24 hodin Le Mans, nejstarší, nejprestižnější a nejtěžší čtyřiadvacetihodinovku světa.
Také letos na diváky Eurosportu čeká v týdnu od 11. do 17. června kompletní pokrytí jedinečného dobrodružství, tedy trénink, všechny tři části kvalifikace, warmup, závod legend a 24 hodin trvající kontinuální vysílání samotného závodu. K tomu všemu přičtěte magazín "24 minut Le Mans" a balíček je kompletní. Čím láká komentátorské trio Martin Straka, Béla Nemeshegyi a Zdeněk Míka ke sledování tohoto závodu?
"Jasně, Peugeot bude chybět. Moc. Ale i to k Le Mans patří. Závod pamatuje tučné ročníky, pro mě byla nejpoutavější doba skupiny C a samozřejmě rok 2009 s parádním čtvrtým místem absolutně Tomáše Engeho s Janem Charouzem, ale i v méně nabitých ročnících maraton přinesl výjimečné okamžiky. Tak co, soustředíme se na nabitou třídu LMP 2 a tradičně vyrovnaná gétéčka. K tomu nás čeká návrat Toyoty a také "přílet z kosmu" v podobě startu futuristické hračky Delta Wing. S kolegy pozveme atraktivní hosty a to vše dohromady – velmi si to přeji – bude pro vás, stejně jako pro nás, příjemných čtyřiadvacet hodin. Budeme se těšit... Pamatuji se, jak sedím v kině Luna v Ostravě–Zábřehu, je mi pět nebo šest roků. Ani jedna sedačka volná, já s bratrem v první řadě. Jakmile se film Le Mans rozjel, rozjela se ve mně jedna z mých celoživotních vášní. Pro Le Mans, pro motorsport. Podobnou fascinaci přeji divákům Eurosportu i při letošních čtyřiadvaceti hodinách," láká ke sledování Martin Straka.
"Doslova kruté rozhodnutí Peugeotu o zrušení závodního programu v předvečer zahájení nové sezóny mě dodnes vytáčí. A to ještě jeho absence letos nebolela tolik, jako bude bolet právě v Le Mans. Pravděpodobně je zbytečné ptát se, kdo vyhraje závod při neúčasti francouzského lva. Cestu do cíle má Audi doslova vydlážděnou, ale doufejme, že se na ní najdou záškodníci, kteří závod zdramatizují. Prosebné zraky se upírají například k Toyotě, která do Le Mans přiveze svůj hybrid s ambicemi postavit se Audi. Bude to však její první závod a všichni si dobře pamatujeme, jak dopadl loni debutující Aston Martin. 24 hodin v Le Mans však naštěstí nemívá jediný příběh a netýká se jediné kategorie. Za továrními prototypy je řada skvělých týmů, od Pescarola, přes Rebbelion, Strakka až po Oak Racing. Ty mezi sebou svedou bitvu o neoficiální benzínový pohár. V početné kategorii LMP2 také bude horko, když se proti sobě postaví vozy Oreca a Nissan, a nepochybně nejzuřivější souboje vzplanou mezi GTčky, když Aston Martin, Porsche a Ferrari budou chtít sesadit z trůnu loňské šampiony Corvette. A pak je tu DeltaWing. Do závodu 24 hodin Le Mans odstartuje i zcela revoluční vůz, který možná načne další kapitolu historie motorsportu. Garáž číslo 56 poslouží unikátnímu prototypu se skromným motorem, nízkou hmotností, malou spotřebou a těmi nejužšími pneumatikami. Svým nosem i krátkým rozchodem přední nápravy připomíná raketu, a pokud bude fungovat, jak má, možná prožene i Audi," těší se na souboje Béla Nemeshegyi.
Zdeněk Míka: "Pro mne je Le Mans oslavou motorsportu obecně. Týmová souhra, vytrvalost, souhra člověka s technikou, to jsou atributy nejen všech motoristických odvětví, ale dost možná moderního života obecně. A i když se v některých fázích závodu zdá, že se nic neděje, stále je o čem povídat. Každý jezdec má svůj příběh, každý tým má nějakou zvláštnost, i každá zatáčka na trati La Sarthe má svá svědectví, tak jako památné stromy. Na řadu také přijdou rozhovory se zajímavými hosty, vzpomínání na legendární momenty nejrůznějších kategorií motorsportu a také diskuse s diváky, kteří s námi doslova stráví den svého života."
Tradiční komentátorské trio doplní zajímaví hosté v roli spolukomentátorů a expertů:
- Tomáš Enge, který v roce 2009 dojel v Le Mans na 4. místě
- David Koller, zpěvák skupiny Lucie, který je vášnivým fanouškem legendárního závodu
- Robert Vavřík, mechanik, který v Le Mans hájil barvy Aston Martin Racing
3, 2, 1... Start!