Audi se ubránilo Peugeotu a vyhrálo 24h Le Mans
79. ročník 24h Le Mans - závod
Trojice Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer se dokázala ubránit tříčlenné smečce vozů Peugeot a se svým modelem Audi R18 vyhráli 79. ročník slavného závodu 24h Le Mans. Peugeot byl podruhé v řadě poražen a zbylo na něj jen druhé, třetí, čtvrté a páté místo.
Treluyer udržel po startu vedení a začal ujíždět. Audi ovšem muselo během závodu spolknout dvě hořké pilulky. Hned po hodině dlouhého maratonu odstoupila zkušená posádka Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Allan McNish, když posledně jmenovaný nezvládl předjíždění o kolo pomalejšího Ferrari 458 Italia a v plné rychlosti narazil do ochranné bariéry.
McNish vyvázl z nehody nezraněn. Velké štěstí měli také přítomní traťoví komisaři a fotografové, na které se okamžitě po nárazu snesla sprcha trosek ze zdemolovaného audi.
Audi se následně po celých 24 hodin přetahovalo se svým největším sokem, domácím Peugeotem, o vedení. Automobilka se lvem ve znaku měla sice vůz s lepší spotřebou a do boxů nemusela jezdit tak často, jako Audi, rychlostně však na svého soupeře nestačila.
Po tvrdé havárii v úvodu přišla pro Audi další rána hodinu před půlnocí, kdy rovněž velmi tvrdě do bariéry narazil loňský vítěz závodu Mike Rockenfeller, který se stejně jako McNish dostal při předjíždění o kolo do kontaktu s pomalejším vozem. Jezdci následně více než dvě hodiny kroužili za safety carem, jelikož bylo potřeba opravit bariéru.
Z trojice vozů R18 tak zbyl proti peugeotům jen posádka se startovním číslem 2, která si vyjela také pole position.
Smůla se ovšem nevyhnula ani Peugeotu. Do problémů se dostal ve zrádné zatáčce Indianapolis Anthony Davidson, který si poškodil přední část svého vozu a musel jet do boxů opravovat.
Dopoledne už tak dramatický závod zdramatizovaly lehké přeháňky.
Audi sice muselo do boxů častěji tankovat palivo, rozhodlo se však pro strategii jet na jedné sadě pneumatik několik stintů (Treluyer jel jednou na té samé sadě dokonce i pět stintů!) a díky tomu se dokázalo Peugeotů držet.
Těsně před polednem zajelo Audi na poslední výměnu pilotů, když Lotterer přebral na poslední část závodu řízení od Treluyera. Do vedení se na okamžik dostal Sebastien Bourdais na peugeotu, který ale zajel k mechanikům o dvacet minut později.
Lotterer se následně již ve vedení nenechal nikým ohrozit a půl hodiny před koncem zajel na poslední zastávku. Ve stejném kole zajel také do té doby druhý Peugeot st. č. 9, který byl jen 24 sekund za Audi.
Německá automobilka se však narozdíl od Peugeotu rozhodla vyměnit i pneumatiky a to nakonec rozhodlo.
Simon Pagenaud na peugeotu se sice díky kratší zastávce přiblížil na sedm sekund za Audi, jenže neměl pneumatiky v tak dobrém stavu jako Lotterer a v závěrečné fázi závodu na něj již nestačil.
Audi číslo 2 vyhrálo o pouhých 13 sekund před peugeotem trojice Bourdais/Pagenaud/Lamy.
Na třetím místě dojel s dvěma koly další Peugeot posádky Stephane Sarrazin, Franck Montagny a Nicolas Minassian.
S dalšími dvěma koly zpátky dojel na čtvrtém místě další Peugeot za volantem s Anthony Davidsonem, Marcem Genem a Alexem Wurzem. Nejlepší pětku uzavřel se starším modelem Peugeot 908 HDi FAP tým ORECA.
Na šestém místě dojel nejlepší benzínový speciál týmu Rebellion Racing s jezdci Nicolasen Prostem, Neelem Janim a Jeroenem Bleekemolenem.
Velkou tragédií skončil závod pro Aston Martin LMP1, jehož oba vozy skončily po technických potížích již v první hodině závodu.
Kategorii LMP2 vyhrála posádka týmu Greaves Motorsport s vozem Zytek Nissan Karim Ojjeh, Thomas Kimber-Smith, Olivier Lombard.
Stupně vítězů doplnily týmy Signatech Nissan (Mailleux, Ordonez, Ayari) a Level 5 Motorsport (Tucker, Bouchut, Barbosa).
Velká smůla potkala v samotném závěru vůz OAK Pescarolo s jedinným českým jezdcem v letošním závodě, Janem Charouzem. Pouhá tři kola před koncem se na voze zlomilo zavěšení levého zadního kola, kvůli kterému se tým propadl na páté místo.
Třídu vozů GTE Pro, ve které proti sobě závodí profesionální posádky, vyhrála corvetta s jezdci Olivierem Berretou, Tommym Milnerem a Antoniem Garciou. Na druhém místě dojelo Ferrari st. číslo 51 (Fisichella, Bruni, Vilander) před továrním BMW Andyho Priaulxe, Dirka Müllera a Joeye Handa.
Americká corvetta ovládla také kategorii GTE Am, kde se radovala trojice týmu Larbre Competition Patrick Bornhauser, Julien Canal a Gabriele Gardel.
Cíl závodu viděla z 56 posádek přesně polovina.
p.
|
Třída | Jezdci | Vůz |
Kol
|
1.
|
LMP1 | Fässler/Lotterer/Treluyer | Audi R18 TDI |
355
|
2.
|
LMP1 | Bourdais/Pagenaud/Lamy | Peugeot 908 |
+ 13.854
|
3.
|
LMP1 | Sarrazin/Montagny/Minassian | Peugeot 908 |
+ 2 kola
|
4.
|
LMP1 | Davidson/Gene/Wurz | Peugeot 908 |
+ 4 kola
|
5.
|
LMP1 | Lapierre/Duval/Panis | Peugeot 908 HDi FAP |
+ 16 kol
|
6.
|
LMP1 | Prost/Jani/Bleekemolen | Lola B10/60 Coupe |
+ 17 kol
|
7.
|
LMP1 | Ickx/Martin/Leinders | Lola Aston Martin |
+ 27 kol
|
8.
|
LMP2 | Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard | Zytek Nissan |
+ 29 kol
|
9.
|
LMP2 | Mailleux/Ordonez/Ayari | Oreca 03-Nissan |
+ 35 kol
|
10.
|
LMP2 | Tucker/Bouchut/Barbosa | Lola Coupe-Honda |
+ 36 kol
|
11.
|
GTE Pro | Beretta/Milner/Garcia | Chevrolet Corvette C6 |
+ 41 kol
|
12.
|
LMP2 | Newton/Erdos/Collins | Honda ARX 01 D |
+ 41 kol
|
13.
|
GTE Pro | Fisichella/Bruni/Vilander | Ferrari 458 Italia |
+ 41 kol
|
14.
|
LMP2 | Nakano/de Crem/Charouz | OAK Pescarolo BMW |
+ 42 kol
|
15.
|
GTE Pro | Priaulx/D.Müller/Hand | BMW M3 |
+ 42 kol
|
16.
|
GTE Pro | Lieb/Lietz/Henzler | Porsche 911 RSR |
+ 43 kol
|
17.
|
GTE Pro | Narac/Pilet/Armindo | Porsche 911 RSR |
+ 44 kol
|
18.
|
GTE Pro | Bergmeister/Long/Luhr | Porsche 911 RSR |
+ 45 kol
|
19.
|
LMP2 | Frey/Meichtry/Rostan | Oreca 03-Judd BMW |
+ 51 kol
|
20.
|
GTE Am | Bornhauser/Canal/Gardel | Chevrolet Corvette C6 |
+ 53 kol
|
21.
|
GTE Am | Bourret/Gibon/Belloc | Porsche 911 RSR |
+ 54 kol
|
22.
|
GTE Pro | Hirschi/Rossiter/Mowlem | Lotus Evora |
+ 60 kol
|
23.
|
GTE Pro | Goossens/Holzer/van Lagen | Porsche 911 RSR |
+ 62 kol
|
24.
|
GTE Pro | Bell/Sugden/Maassen | Ferrari 458 Italia |
+ 65 kol
|
25.
|
LMP2 | Barlesi/da Rocha/Lafargue | OAK Pescarolo-Judd |
+ 67 kol
|
26.
|
GTE Am | Robertson/Robertson/Murry | Ford GT-Doran |
+ 70 kol
|
27.
|
GTE Am | Rodrigues/Menahem/Marroc | Ferrari F430 |
+ 83 kol
|
28.
|
LMP2 | Rosier/Haezebrouck/Fournou | Norma M200P Judd BMW |
+ 108 kol
|
|
LMP1 | Collard/Tinseau/Jousse | Pescarolo Judd |
+ 50 kol
|
|
GTE Pro | Farfus/J.Müller/Werner | BMW M3 |
+ 79 kol
|
|
GTE Pro | Gavin/Magnussen/Westbrook | Chevrolet Corvette C6 |
+ 144 kol
|
|
GTE Am | Neiman/Law/Pumpelly | Porsche 911 RSR |
+ 144 kol
|
|
LMP2 | Premat/Hallyday/Kraihamer | Oreca 03-Nissan |
+ 155 kol
|
|
GTE Am | Felbermayr/Felbermayr/Ried | Porsche 911 RSR |
+ 156 kol
|
|
LMP1 | Belicchi/Boullion/Smith | Lola B10/60 Coupe |
+ 165 kol
|
|
GTE Am | Perazzini/Cioci/Breslin | Ferrari F430 |
+ 167 kol
|
|
GTE Pro | Ortelli/Makowiecki/Melo | Ferrari 458 Italia |
+ 172 kol
|
|
GTE Pro | Kauffman/Waltrip/Aguas | Ferrari 458 Italia |
+ 177 kol
|
|
GTE Pro | Tandy/Al-Gaisal/Miller | Porsche 911 RSR |
+ 186 kol
|
|
LMP2 | Leventis/Watts/Kane | Honda ARX 01 D |
+ 211 kol
|
|
GTE Am | Giroix/wainwright/Goethe | Aston Martin Vantage |
+ 214 kol
|
|
LMP2 | Perez/Russo/Kaffer | Lola B11/40 Judd BMW |
+ 216 kol
|
|
GTE Pro | Farnbacher/Simonsen/Keen | Ferrari 458 Italia |
+ 218 kol
|
|
GTE Pro | Beltoise/Thiriet/Jakubowski | Ferrari 458 Italia |
+ 219 kol
|
|
GTE Pro | Slingerland/Rich/Hartshorne | Lotus Evora |
+ 229 kol
|
|
GTE Am | Krohn/Jonsson/Rugolo | Ferrari F430 |
+ 232 kol
|
|
LMP1 | Hein/Nicolet/Yvon | OAK Pescarolo-Judd |
+ 236 kol
|
|
LMP1 | Bernhard/Dumas/Rockenfel. | Audi R18 TDI |
+ 239 kol
|
|
LMP1 | Zacchia/Lammers/Elgaard | Oreca Swiss Hybrid |
+ 240 kol
|
|
GTE Am | EhretúWills/Lynn | Ferrari F430 |
+ 271 kol
|
|
LMP1 | Moreau/Ragues/Monteiro | OAK Pescarolo-Judd |
+ 275 kol
|
|
GTE Pro | Hancock/Dolan/Bundombe | Aston Martin Vantage |
+ 281 kol
|
|
LMP1 | Amaral/Pla/Hughes | Zytek 09 SC |
+ 307 kol
|
|
LMP1 | Kristensen/Capello/McNish | Audi R18 TDI |
+ 341 kol
|
|
LMP1 | Mücke/Turner/Klien | Aston Martin AMR-One |
+ 351 kol
|
|
LMP1 | Primat/Fernandez/Meyrick | Aston Martin AMR-One |
+ 353 kol
|