Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Audi se ubránilo Peugeotu a vyhrálo 24h Le Mans

Audi se ubránilo Peugeotu a vyhrálo 24h Le Mans

79. ročník 24h Le Mans - závod

Trojice Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer se dokázala ubránit tříčlenné smečce vozů Peugeot a se svým modelem Audi R18 vyhráli 79. ročník slavného závodu 24h Le Mans. Peugeot byl podruhé v řadě poražen a zbylo na něj jen druhé, třetí, čtvrté a páté místo.

Treluyer udržel po startu vedení a začal ujíždět. Audi ovšem muselo během závodu spolknout dvě hořké pilulky. Hned po hodině dlouhého maratonu odstoupila zkušená posádka Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Allan McNish, když posledně jmenovaný nezvládl předjíždění o kolo pomalejšího Ferrari 458 Italia a v plné rychlosti narazil do ochranné bariéry.

McNish vyvázl z nehody nezraněn. Velké štěstí měli také přítomní traťoví komisaři a fotografové, na které se okamžitě po nárazu snesla sprcha trosek ze zdemolovaného audi.

Audi se následně po celých 24 hodin přetahovalo se svým největším sokem, domácím Peugeotem, o vedení. Automobilka se lvem ve znaku měla sice vůz s lepší spotřebou a do boxů nemusela jezdit tak často, jako Audi, rychlostně však na svého soupeře nestačila.

Po tvrdé havárii v úvodu přišla pro Audi další rána hodinu před půlnocí, kdy rovněž velmi tvrdě do bariéry narazil loňský vítěz závodu Mike Rockenfeller, který se stejně jako McNish dostal při předjíždění o kolo do kontaktu s pomalejším vozem. Jezdci následně více než dvě hodiny kroužili za safety carem, jelikož bylo potřeba opravit bariéru.

Z trojice vozů R18 tak zbyl proti peugeotům jen posádka se startovním číslem 2, která si vyjela také pole position.

Smůla se ovšem nevyhnula ani Peugeotu. Do problémů se dostal ve zrádné zatáčce Indianapolis Anthony Davidson, který si poškodil přední část svého vozu a musel jet do boxů opravovat.

Dopoledne už tak dramatický závod zdramatizovaly lehké přeháňky.

Audi sice muselo do boxů častěji tankovat palivo, rozhodlo se však pro strategii jet na jedné sadě pneumatik několik stintů (Treluyer jel jednou na té samé sadě dokonce i pět stintů!) a díky tomu se dokázalo Peugeotů držet.

Těsně před polednem zajelo Audi na poslední výměnu pilotů, když Lotterer přebral na poslední část závodu řízení od Treluyera. Do vedení se na okamžik dostal Sebastien Bourdais na peugeotu, který ale zajel k mechanikům o dvacet minut později.

Lotterer se následně již ve vedení nenechal nikým ohrozit a půl hodiny před koncem zajel na poslední zastávku. Ve stejném kole zajel také do té doby druhý Peugeot st. č. 9, který byl jen 24 sekund za Audi.

Německá automobilka se však narozdíl od Peugeotu rozhodla vyměnit i pneumatiky a to nakonec rozhodlo.

Simon Pagenaud na peugeotu se sice díky kratší zastávce přiblížil na sedm sekund za Audi, jenže neměl pneumatiky v tak dobrém stavu jako Lotterer a v závěrečné fázi závodu na něj již nestačil.

Audi číslo 2 vyhrálo o pouhých 13 sekund před peugeotem trojice Bourdais/Pagenaud/Lamy.

Na třetím místě dojel s dvěma koly další Peugeot posádky Stephane Sarrazin, Franck Montagny a Nicolas Minassian.

S dalšími dvěma koly zpátky dojel na čtvrtém místě další Peugeot za volantem s Anthony Davidsonem, Marcem Genem a Alexem Wurzem. Nejlepší pětku uzavřel se starším modelem Peugeot 908 HDi FAP tým ORECA.

Na šestém místě dojel nejlepší benzínový speciál týmu Rebellion Racing s jezdci Nicolasen Prostem, Neelem Janim a Jeroenem Bleekemolenem.

Velkou tragédií skončil závod pro Aston Martin LMP1, jehož oba vozy skončily po technických potížích již v první hodině závodu.

Kategorii LMP2 vyhrála posádka týmu Greaves Motorsport s vozem Zytek Nissan Karim Ojjeh, Thomas Kimber-Smith, Olivier Lombard.

Stupně vítězů doplnily týmy Signatech Nissan (Mailleux, Ordonez, Ayari) a Level 5 Motorsport (Tucker, Bouchut, Barbosa).

Velká smůla potkala v samotném závěru vůz OAK Pescarolo s jedinným českým jezdcem v letošním závodě, Janem Charouzem. Pouhá tři kola před koncem se na voze zlomilo zavěšení levého zadního kola, kvůli kterému se tým propadl na páté místo.

Třídu vozů GTE Pro, ve které proti sobě závodí profesionální posádky, vyhrála corvetta s jezdci Olivierem Berretou, Tommym Milnerem a Antoniem Garciou. Na druhém místě dojelo Ferrari st. číslo 51 (Fisichella, Bruni, Vilander) před továrním BMW Andyho Priaulxe, Dirka Müllera a Joeye Handa.

Americká corvetta ovládla také kategorii GTE Am, kde se radovala trojice týmu Larbre Competition Patrick Bornhauser, Julien Canal a Gabriele Gardel.

Cíl závodu viděla z 56 posádek přesně polovina.

p.
 Třída  Jezdci  Vůz
Kol 
1. 
 LMP1  Fässler/Lotterer/Treluyer  Audi R18 TDI
355 
2. 
 LMP1  Bourdais/Pagenaud/Lamy  Peugeot 908
+ 13.854 
3. 
 LMP1  Sarrazin/Montagny/Minassian  Peugeot 908
+ 2 kola 
4. 
 LMP1  Davidson/Gene/Wurz  Peugeot 908
+ 4 kola 
5. 
 LMP1  Lapierre/Duval/Panis  Peugeot 908 HDi FAP
+ 16 kol 
6. 
 LMP1  Prost/Jani/Bleekemolen  Lola B10/60 Coupe
+ 17 kol 
7. 
 LMP1  Ickx/Martin/Leinders  Lola Aston Martin
+ 27 kol 
8. 
 LMP2  Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard  Zytek Nissan
+ 29 kol 
9. 
 LMP2  Mailleux/Ordonez/Ayari  Oreca 03-Nissan
+ 35 kol 
10. 
 LMP2  Tucker/Bouchut/Barbosa  Lola Coupe-Honda
+ 36 kol 
11. 
 GTE Pro  Beretta/Milner/Garcia  Chevrolet Corvette C6
+ 41 kol 
12. 
 LMP2  Newton/Erdos/Collins  Honda ARX 01 D
+ 41 kol 
13. 
 GTE Pro  Fisichella/Bruni/Vilander  Ferrari 458 Italia
+ 41 kol 
14. 
 LMP2  Nakano/de Crem/Charouz  OAK Pescarolo BMW
+ 42 kol 
15. 
 GTE Pro  Priaulx/D.Müller/Hand  BMW M3
+ 42 kol 
16. 
 GTE Pro  Lieb/Lietz/Henzler  Porsche 911 RSR
+ 43 kol 
17. 
 GTE Pro  Narac/Pilet/Armindo  Porsche 911 RSR
+ 44 kol 
18. 
 GTE Pro  Bergmeister/Long/Luhr  Porsche 911 RSR
+ 45 kol 
19. 
 LMP2  Frey/Meichtry/Rostan  Oreca 03-Judd BMW
+ 51 kol 
20. 
 GTE Am  Bornhauser/Canal/Gardel  Chevrolet Corvette C6
+ 53 kol 
21. 
 GTE Am  Bourret/Gibon/Belloc  Porsche 911 RSR
+ 54 kol 
22. 
 GTE Pro  Hirschi/Rossiter/Mowlem  Lotus Evora
+ 60 kol 
23. 
 GTE Pro  Goossens/Holzer/van Lagen  Porsche 911 RSR
+ 62 kol 
24. 
 GTE Pro  Bell/Sugden/Maassen  Ferrari 458 Italia
+ 65 kol 
25. 
 LMP2  Barlesi/da Rocha/Lafargue  OAK Pescarolo-Judd
+ 67 kol 
26. 
 GTE Am  Robertson/Robertson/Murry  Ford GT-Doran
+ 70 kol 
27. 
 GTE Am  Rodrigues/Menahem/Marroc  Ferrari F430
+ 83 kol 
28. 
 LMP2  Rosier/Haezebrouck/Fournou  Norma M200P Judd BMW
+ 108 kol 
 
 LMP1  Collard/Tinseau/Jousse  Pescarolo Judd
+ 50 kol 
 
 GTE Pro  Farfus/J.Müller/Werner  BMW M3
+ 79 kol 
 
 GTE Pro  Gavin/Magnussen/Westbrook  Chevrolet Corvette C6
+ 144 kol 
 
 GTE Am  Neiman/Law/Pumpelly  Porsche 911 RSR
+ 144 kol 
 
 LMP2  Premat/Hallyday/Kraihamer  Oreca 03-Nissan
+ 155 kol 
 
 GTE Am  Felbermayr/Felbermayr/Ried  Porsche 911 RSR
+ 156 kol 
 
 LMP1  Belicchi/Boullion/Smith  Lola B10/60 Coupe
+ 165 kol 
 
 GTE Am  Perazzini/Cioci/Breslin  Ferrari F430
+ 167 kol 
 
 GTE Pro  Ortelli/Makowiecki/Melo  Ferrari 458 Italia
+ 172 kol 
 
 GTE Pro  Kauffman/Waltrip/Aguas  Ferrari 458 Italia
+ 177 kol 
 
 GTE Pro  Tandy/Al-Gaisal/Miller  Porsche 911 RSR
+ 186 kol 
 
 LMP2  Leventis/Watts/Kane  Honda ARX 01 D
+ 211 kol 
 
 GTE Am  Giroix/wainwright/Goethe  Aston Martin Vantage
+ 214 kol 
 
 LMP2  Perez/Russo/Kaffer  Lola B11/40 Judd BMW
+ 216 kol 
 
 GTE Pro  Farnbacher/Simonsen/Keen  Ferrari 458 Italia
+ 218 kol 
 
 GTE Pro  Beltoise/Thiriet/Jakubowski  Ferrari 458 Italia
+ 219 kol 
 
 GTE Pro  Slingerland/Rich/Hartshorne  Lotus Evora
+ 229 kol 
 
 GTE Am  Krohn/Jonsson/Rugolo  Ferrari F430
+ 232 kol 
 
 LMP1  Hein/Nicolet/Yvon  OAK Pescarolo-Judd
+ 236 kol 
 
 LMP1  Bernhard/Dumas/Rockenfel.  Audi R18 TDI
+ 239 kol 
 
 LMP1  Zacchia/Lammers/Elgaard  Oreca Swiss Hybrid
+ 240 kol 
 
 GTE Am  EhretúWills/Lynn  Ferrari F430
+ 271 kol 
 
 LMP1  Moreau/Ragues/Monteiro  OAK Pescarolo-Judd
+ 275 kol 
 
 GTE Pro  Hancock/Dolan/Bundombe  Aston Martin Vantage
+ 281 kol 
 
 LMP1  Amaral/Pla/Hughes  Zytek 09 SC
+ 307 kol 
 
 LMP1  Kristensen/Capello/McNish  Audi R18 TDI
+ 341 kol 
 
 LMP1  Mücke/Turner/Klien  Aston Martin AMR-One
+ 351 kol 
 
 LMP1  Primat/Fernandez/Meyrick  Aston Martin AMR-One
+ 353 kol