Homestead-Miami letos bude hostit IndyCar naposledy
Ale Watkins Glen má šanci se v kalendáři udržet
Jednou věcí si je výkonný ředitel IndyCar Randy Bernard jistý, letošní poslední závod sezóny na floridském Homestead-Miami Speedway bude na nějaký čas posledním na této dráze. Závody na okruhu umístěném jižně od floridského velkoměsta dlouhodobě lákají málo diváků a není to jen problém IndyCar Series. Bernard bude muset najít nový okruh pro závěrečný závod sezóny a nejžhavějším favoritem je Las Vegas Motor Speedway. V současné době probíhají jednání s vedením okruhu a lasvegaskou turistickou organizací. Pokud obohatí LVMS kalendář příští sezóny, bude již třetím novým či staronovým podnikem po New Hampshire Motor Speedway a městském okruhu v Baltimoru.
Zdálo se, že jednou z nahrazených tratí bude Watkins Glen International, kde se jel závod předešlý víkend, ale Randy Bernard se snaží historický okruh ve státě New York v kalendáři udržet. Během závodního víkendu usilovně jednal s prezidentem Watkins Glen International Michaelem Printupem. Pokud by okruh zůstal v kalendáři, a že mu prázdné tribuny během letošního závodu moc nepomohly, pravděpodobně se změní datum, protože víkend spojený se státním svátkem není atraktivní pro sponzory. Závod by mohl být posunut o týden na konec června.
„Slyšel jsem během víkendu, že tenhle podnik končí a to je smutné, protože jsem měl dvě schůzky s Michaelem Printupem a oba se snažíme vymyslet, jak to udělat, aby to fungovalo,“ říká Randy Bernard. „Pro mě je čtvrtý červenec (Americký Den nezávislosti) strašidelný víkend (vzhledem ke sponzorské podpoře). Když mluvíte se společnostmi, nikdo není horlivý se propagovat o svátcích.“
Bernard by příští rok rád viděl kalendář čítající sedmnáct závodů, stejně jako letos. Potvrzeny jsou dva nové podniky, když dojde k výměně Las Vegas Motor Speedway za Homestead-Miami Speedway, tak stále dvě další tratě budou muset z kola ven. Nejžhavějším adeptem je Kansas Speedway, vlastněná stejně jako Homestead-Miami společností International Speedway Corporation, tedy NASCARem. Kansas je na stejné cestě jako Miami, ačkoliv chybí jediná věc, aby to Randy Bernard řekl oficiálně. Třetím vypuštěním závodem mělo být právě Watkins Glen, ale pokud se udrží, tak si Bernard dovede představit rozšíření kalendáře na 18 závodů.
„Teď pokračujeme ve zkoumání našich trhů a snažíme se vybrat nejlepších možných 17 závodů. Nic dopředu nevzdáváme, ale musíme se zaměřit na trhy, které IndyCar chtějí a kde může uspět,“ pokračuje Bernard.
„Nekoukáme na data, koukáme na vztahy. Jsem velmi optimistický, že skončíme příští rok se 17 skvělými trhy.“
Dlouhodobým cílem pro Randyho Bernarda je 24 závodů v jedné sezóně, čehož nedosáhl ani v dobách své největší slávy CART. Ten měl nejvíce v kalendáři 21 závodů v roce 2001, byť závod v Texasu se neodjel, ale tréninky a kvalifikace ano. V témže roce část týmů jela i v Indianapolis v závodě pořádaném Indy Racing League a tým Rogera Penskeho ve složení Helio Castroneves a Gil de Ferran kromě Indy závodil v IRL také ve Phoenixu, tedy nastoupil do 23 závodních víkendů v jedné sezóně, což zatím nikdo nepřekonal.
K tomu, aby svůj plán naplnil, ovšem Bernard potřebuje 24 dobrých promotérů, kteří závody uspořádají. A za tímto účelem hodlá Bernard napojit IndyCar těsněji na promotéra Brutona Smithe a jeho Speedway Motorsports, Inc.(SMI) Neboť konkurenční velká korporace vlastnící okruhy, již zmíněná International Speedway Corporation (ISC), je vzhledem ke svému propojení s NASCARem méně ochotná s IndyCar jednat.
SMI vlastní ovály v Kentucky a Texasu, kde dnes IndyCar jezdí, stejně tak přírodní okruh Infineon Raceway v Kalifornii, kde letos skončí okruhová sezóna, novinku v kalendáři pro příští rok New Hampshire Motor Speedway a horkého kandidáta na pořádání závěrečného podniku příští sezóny Las Vegas Motor Speedway. Krom toho jsou v jejich majetku také 1,5 mílové ovály v Atlantě a Charlotte, krátké ovály v Bristolu a North Wilkesboro.
Indy Racing League ve svých prvních sezónách v Atlantě a Charlotte závody pořádala a návrat do Severní Karolíny do Charlotte není vyloučený, Bernard by jej rád viděl, ale jak sám říká: „Nemyslím si, že je to teď na pořadu dne.“
Do Atlanty, kde USAC v letech 1965, 1966 a 1978 uspořádal tři závody, CART v letech 1979-1983 sedm závodů a IRL v letech 1998-2001 čtyři závody, se IndyCar nejspíš nevrátí. Dráha je postavená na špatném konci města, místo bohatého severu má blíž k chudým čtvrtím na jihu a doprava na okruh není dobře řešená. Dokonce se z města, které je jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících v USA, možná částečně stáhne NASCAR, který zde pořádá dva závody a podzimní datum by se mohlo přesunout do Las Vegas (čímž by potenciálně mohlo ohrozit možný závod IndyCar ve Vegas).
Protože v Severní Karolíně v North Wilkesboro se nezávodí a SMI dráhu koupila především proto, aby mohla závody NASCAR přesunout odtamtud na své ostatní dráhy, což udělala i u další dráhy v Severní Karolíně – Rockingham Speedway, a protože půl míle dlouhý ovál s obřím klopením v Bristolu je pro IndyCar naprosto nevhodný, bude se muset Bernard snažit udržet spolupráci s International Speedway Corporation, pokud chce dosáhnout na 24 závodů.
A přestože IndyCar pouští z kalendáře dvě dráhy patřící ISC (Homestead-Miami Speedway a Kansas Speedway) a závod ve Watkins Glen je v ohrožení, Bernard určitě chce v kalendáři udržet klíčový závod v Chicagu a rád by zpátky na krátký ovál ve Phoenixu a dvoumílové ovály v kalifornské Fontaně (Auto Club Speedway, dříve California Speedway) a pokud nevyjde závod na Belle Isle v Detroitu tak i na Michigan International Speedway. Do karet mu hrají dobré vztahy s výkonnou ředitelkou ISC Lesou Franceovou Kennedyovou.
„Mám rád Lesu – je to dobra kamarádka,“ řekl Bernard na její adresu, „před tím jsem s ní hovořil jako s kamarádem. Teď bude legrace se posadit s ní v mé nové roli a uvidíme, jak to dopadne. Mým dlouhodobým cílem je mít 24 závodů. Sedneme si s lidmi z ISC do jedné místnosti a řeknu, aby nám předložili svou nejlepší nabídku. Teď jsou oni na tahu, protože my si pro příští rok můžeme vybírat.“