Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

IndyCar zítra nakročí do budoucnosti, buďte u toho!

IndyCar zítra nakročí do budoucnosti, buďte u toho!

Představení nové techniky proběhne on-line.

Určitě největší oznámení v historii Indy Racing League nás čeká zítra v půl jedné indianapoliského času. IRL představí, s jakou technikou budeme závodit počínaje rokem 2012. Renomovaný novinář televize Speed TV Robin Miller dokonce označil konferenci za největší událost v dějinách amerických formulí za posledních 30 až 40 let. Díky on-line přenosu na webu indycar.com můžete být od 18:15 našeho času přítomní v sále Toby Theater v Indianapolis Muzeum of Art a sledovat, kdo z pěti (nebo kteří z pěti) výrobců šasi bude nakonec sedmičlenným výborem ICONIC vybrán.

Výbor ICONIC (Innovative, Competitive, Open-Wheel, New, Industry-Relevant, Cost-Effective) se skládá ze sedmi mužů. Sportovního ředitele IRL Briana Barnharta a jeho protějšku u juniorky Indy Lights, bývalého Barnhartova zástupce, který měl stejnou funkci jako Barnhart také v Champ Car, kde byl zodpovědný za vývoj vozu Panoz DP-01 Tonyho Cotmana. Dále je v týmu zástupce majitelů stájí a bývalý pilot Gil de Ferran. Pohled majitelů okruhů a promotérů zastupuje prezident Texas Motor Speedway Eddie Gossage. Přes motory je expertem Rick Long, zkušený motorář, který je v oboru od roku 1973 a stál za vývojem motorů pro IRL od jejího vzniku do odchodu General Motors. Poslední dva členové týmu, Tony Purnell a Neil Ressler, pracovali ve Formuli 1 pro Ford a Jaguár. Purnell byl také technickým konzultantem FIA. Ressler je expertem přes řízení a zavěšení. Výboru předsedá generál vzdušných sil ve výslužbě William R. Looney III, který ale nemá hlasovací právo.

Tmavě červený návrh Dallary vychází ze současného monopostu a je hlavním favoritem italské značky

Zatímco žlutý model spíše připomíná starší generaci vozů 

Výbor vybírá z návrhů BAT Engineering, Dallara Automobili, DeltaWing Racing Cars, Loly a Swift Engineering. Robin Miller poskytl rozhovor lokálnímu indianapoliskému rádiu. Tvrdí v něm, že se dočkáme opět různých vozů a soupeření výrobců vozů a motorů. To si přeje většina fanoušků, ale pesimističtěji se k tomu staví například Michael Andretti:
„Doufám, že nebude víc, než jeden výrobce šasi,“ říká Andretti v rozhovoru pro web thestar.com. „Když tu bude víc, než jeden výrobce, velké týmy jako ten náš budou znevýhodněny, protože to zvýší náklady. Jednotný vůz vyráběný jedním výrobcem udrží náklady dole.“
Robin Miller, který má přístup do zákulisí IndyCar a ke klíčovým osobnostem série, a jehož pozice výrazně posílila s příchodem nového výkonného ředitele série Randyho Bernarda, neboť tím opadl vliv sportovního ředitele Briana Barnharta, se kterým se Miller bytostně nesnáší, ale vidí budoucnost IndyCar právě ve více dodavatelích techniky:
„Nechceme, aby všechny vozy vypadaly stejně. Nechceme všechny motory stejné,“ říká Miller v talk show The Ride with JMV, „Chceme rozmanitost. No, a myslím si, že to uvidíte! Myslím, že až uvidíte, jak to dopadne, tak že budete překvapeni. Je tu zájem ze strany výrobců vozů, od kterých byste to nikdy nečekali. Než dodávat motory mají větší zájem dodávat vozy nebo oboje. A když dostane pár velkých hráčů, jako jsou tito, zpátky na Indy500 a do IndyCar Series, to je nejlepší cesta, jak ten sport uzdravit. Lidé si musí uvědomit, že když stanovíte nová pravidla a dáte lidem možnost se zapojit, tak to neznamená, že to také udělají. Ale myslím, že v roce 2012 uvidíte dva nebo tři různé vozy a dva nebo tři různé motory.“
Jedním z dodavatelů motorů bude určitě současná Honda, která má zájem v IndyCar pokračovat. Další jména se nejspíš nedozvíme zítra v Indianapolis (kde nejspíš budou oficiálně představena pouze specifika nového agregátu a potvrzen zájem Hondy), ale Miller alespoň prozradil, odkud by mohl zavát vítr:

„Randy Bernard hovoří se čtyřmi. Hovořil s Audi, s Volkswagenem, s Renaultem a příští týden pojede přes oceán, aby jednal s někým opravdu velkým.“ Ale detail, kdo je tím velkým, odmítl prozradit. „Lidé, kteří posledních patnáct let IndyCar naprosto ignorovali, jsou alespoň ochotní se sejít, jednat, chtějí slyšet víc detailů.“

Nový vůz by ráda dodávala i Lola

Miller neodepisuje ani současný monopost Dallara, který IndyCar využívá od roku 2003. Upravená současná Dallara by mohla být povolena i v roce 2012 minimálně v Indianapolis. Důležitým faktorem jsou náklady, na čemž se Miller shoduje i s Andrettim. Podle Millera budou nový vůz i motor výrazně levnější, než současná technika. Ale až se objeví nové vozy, klesne rapidně i cena ojetých Dallar, pro které nebude využití. Menší týmy by si je mohly pořídit a mohly by se pokusit je alespoň v Indianapolis kvalifikovat do závodu.

 „Nejsem si úplně jistý, že současnou Dallaru prostě vyhodí. Bude jich tak hodně. Mohli by se zamyslet, jestli by šlo je schválit alespoň na jeden další rok. Pak by byla šnace, že by v Indianapolis mohlo být 50 nebo 60 vozů. Co by na tom bylo špatného? Nic!“

První generace vozů Dallara a G-Force, které v roce 1997 IRL nasadila a využívala do konce roku 2002, plní dnes roli předváděcích vozů, dvousedadlových formulí, či parkuje v různých muzeích a soukromých sbírkách.
Právě Dallara a její nový model je jedním ze dvou nejžhavějších kandidátů na dodávání nového vozu. Do Indianapolis zítra zamíří čtyři vysocí představitelé italského výrobce. Výkonný ředitel Andrea Pontremoli, vedoucí výzkumu a vývoje Andrea Toso, ředitel americké sekce Stefano de Ponti a zástupce technické podpory Dallary pro IndyCar Sam Garrett. Dallara představila tři návrhy nového vozu. Nejvíce favorizován je nejspíš tmavě červený stroj, přímá evoluce současného monopostu. Jeho žlutý protějšek naopak spíše připomíná první generaci Dallary pro IndyCar.

Druhým horkým kandidátem je Lola. Britský výrobce v tomto týdnu ukázal na jedné z automobilových výstav ve Velké Británii model pro IndyCar, který vyrobil pro testy v aerodynamickém tunelu. Z přihlášených výrobců mají Lola a Dallara největší zkušenosti s americkou formulovou scénou. Pokud by byl vybírán jeden výrobce, zřejmě by se rozhodovalo mezi nimi. Jestli bude výrobců více, určitě bude zastoupen jeden z nich, ale spíše budou vybrány oba dva. Lola navíc vsází na použitelnost části vozu i pro juniorskou sérii Indy Lights, která nový monopost bude potřebovat také v co nejkratším možném termínu. Současné vozy do Indy Lights dodává Dallara a používá se model, který poprvé vyjel v roce 2002.

 Revoluční Delta Wing se ukázal býti příliš revolučním

Miller si je jistý, že revoluční model Delta Wing se zatím své slávy nedočká, byť by v budoucnu mohl dostat šanci: „Ben Bowlby (autor Delta Wingu) má na všem velkou zásluhu. Protože než přišel s Delta Wingem, tak Barnhart a lidé kolem něj seděli na zadku, pak vyskočili, vykradli skoro všechno, co měl (Bowlby) v tiskovém prohlášení a udělali to tak, že to mělo vypadat, že to byl jejich nápad, aby nový vůz byl lehčí, levnější, vyráběný v Indianapolis a tak dále. Neříkám, že Delta Wing nikdy nebude součástí Indianapolis 500, protože to jednou může mít svou logiku, ale jen říkám, že to nebude vůz, který bude vybrán ve středu.“

Další dva výrobci šasi rozhodně nejsou úplně bez šance, ale porazit Lolu a Dallaru bude pro Swift, který navíc své původní návrhy šil zřejmě velmi horkou jehlou, neboť od jejich prvního předložení svůj vůz několikrát razantně předělal, a pro BAT velmi složité.

Poslední model Swiftu

Za modelem BAT stojí tři zkoušení konstruktéři

Každopádně podívat se zítra v podvečer středoevropského letního času na přenos tiskové konference z Indianapolis bude určitě stát za to, slovy Robina Millera: „To, jak se tyhle věci vyvinou, může být nejdůležitější událost (v amerických formulích) za posledních třicet let!“