13.11.2024
Maffei opouští místo ředitele Liberty Media
12.11.2024
Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1
12.11.2024
Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu
IndyCar představila nový vůz, je jím DallaraIndyCar
Víťa Boch
14.07. 2010
Víťa Boch
14.07. 2010
Některé díly ovšem mohu dodávat různí výrobci
Dallara zůstane jediným dodavatelem vozů pro IndyCar Series, ovšem její exkluzivitu naruší otevřená soutěž na dodavatele některých prvků vozu. Křídla, bočnice a kryt motoru pro budoucí monopost ale bude moci dodat kdokoliv a tak IndyCar docílí toho, aby vozy vypadaly různorodě.
Dlouho očekávané představení nového monopostu pro IZOD IndyCar Series se odehrálo dnes v indianapoliském muzeu umění. Vítězem se stal jeden z největších favoritů – italská Dallara, která je i dodavatelem současné techniky, kterou IndyCar používá od roku 2003 a dodávala i vozy v letech 1997-2002. Tým ICONIC, který o návrzích pěti výrobců vozů hlasoval, vyslyšel přání fanoušků, kteří si přáli, aby vozy nevypadaly identicky a do IndyCar se vrátilo soupeření výrobců. Jenže aby udrželi cenu na zhruba polovině dnešních nákladů, rozhodl tým následovně:
Základ nového vozu, podvozek, monokok a zavěšení, bude jednotný, vyráběný italskou Dallarou v nové továrně ve městě Speedway u Indianapolis. Ale ty viditelné díly, jako bočnice, přítlačná křídla a kryt motoru, může vyrábět kdokoliv. Jeden ze členů výboru ICONIC, který o voze hlasoval dnes v 16:00 našeho času a záznam tajného hlasování (prostřednictvím PDA vyráběných sponzorem Verizon) bylo natočeno a puštěno během prezentace, vyzýval po představení vozu výrobce jako General Motors, Ferrari, Lotus a dokonce i takové, kteří se realizují v jiných branžích, především Boeing a Lockheed, aby se teď do vývoje nového vozu zapojili.
Jedna z prvních otázek směřujících na sportovního ředitele IRL a člena ICONIC Briana Barnharta zjišťovala, jak to bude s označením vozu. Jestli bez ohledu na to, kdo vyrobí vyměnitelné díly (vedení série celý balík nazývá Aerokit), to bude Dallara, nebo jestli se bude jmenovat podle výrobce. Barnhart odpověděl, že samotný podvozek bez aerokitu ponese označení „Indy car“ a podle výrobce se pak před název dá jméno dodavatele. Například „Lockheed Indy car“ či „Penske Indy car“, pokud by si tým Rogera Penskeho vyvíjel vlastní komponenty. Pokud tým zvolí základní balíček od Dallary, logicky ponese vůz název „Dallara Indy car“.
Samotné aerokit budou podléhat schválení IRL. Posuzována bude především bezpečnost a také cena. Vyráběné balíčky se nesmí stát víc, než 70 000 dolarů. Každý tým může během sezóny nasadit dva různé balíčky. Výrobce je musí nabídnout všem týmům a jeden balíček musí obsahovat oválovou i okruhovou verzi.
Podvozek (IndyCar Safety Cell) bude stát 349 000 dolarů. Kompletní vůz potom 385 000 dolarů. Prvních 28 vozů prodá Dallara týmům sídlícím ve státě Indiana se slevou 150 000 dolarů.