Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Závěr v Edmontonu se změnil v melu! Vítězem vyhlášen Dixon

Závěr v Edmontonu se změnil v melu! Vítězem vyhlášen Dixon

Honda Indy Edmonton – průběh a výsledky závodu

V něco naprosto nepředstavitelného se změnil závěr závodu v Edmontonu. Šest kol před koncem odstavila svůj vůz na trávě Simona de Silvestro, protože ji došlo palivo. Závod v tu chvíli vedl Helio Castroneves před svým týmovým kolegou Willem Powerem, před kterého se dostal po posledních zastávkách v boxech. Třetí místo patřilo Dixonovi, za ním jel Franchitti.
Restart přišel tři kola před cílem. Castroneves se bránil útoku Powera, který měl tvrdou sadu pneumatik, jako jediný z prvních čtyř jezdců, nyní byla v lepším stavu. Castroneves jel rovně po startovní rovince, Power na něj útočil, čehož využil Dixon v další zatáčce a protáhl se mezi oba Penskeho vozy. Pak ale přišlo naprosto neuvěřitelné oznámení od vedení závodu. Helio Castroneves dostal penalizaci průjezd boxy za blokování svého týmového kolegy. Dixonovi tak mělo spadnout do klína vítězství.
Castroneves se s tím odmítl smířit a dokončil závod jako první. Ovšem vítězem je vyhlášen Scott Dixon, Castroneves figuruje v pořadí na 10. místě, jako první z jezdců se ztrátou jednoho kola. Po dojetí do pit lane zahodil helmu, dokonce se začal strkat s jedním z traťových komisařů, šéfa bezpečnosti Indy Racing League držel za límec, byť ten je o hlavu vyšší, než brazilský jezdec.

Cca. po třetí hodině ráno našeho času potvrdil sportovní ředitel IRL Brian Barnhart reportérovi televize Versus Jacku Aruteovi, že pořadí zůstane nezměněno. Podle pravidla 7.1 (B) (4) (C) (4) se proti udělení černé vlajky (penalizace průjezd boxy) nelze odvolávat ani protestovat. Vítězství tak spadlo do klína Scottu Dixonovi, Power dojel druhý, Franchitti třetí.

Honda Indy Edmonton – Edmonton City Center Airport
95 kol – 186,5 míle
4 žluté fáze – celkem 10 kol
3 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – 76 kol
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon – 1:02.1277 v 88. kole

Skvěle do závodu odstartoval především Paul Tracy, který se během prvního kola dostal na 11. místo za Raphaela Matose, pak ovšem bohužel došlo k souboji, který Matos odnesl prořízlou levou zadní pneumatikou. Tracy měl lehce poškozené křídlo, ale nebylo nutné ani zajet do boxů. Vpředu došlo k výměně na šestém místě, na které se dostala ze sedmého místa startující Simona de Silvestro. Pětice favoritů si svá místa udržela podle toho, jak startovala do závodu, vedl Power, druhý byl Castroneves, pak Dixon a Franchitti, elitní pětku uzavíral Briscoe.

Čtyři kola trvala tentokrát snaha Milky Duno, než ji pořadatelé „zaparkovali“ do boxů. Závod se nevyvíjel dobře pro Schecktera, který už v 10. kole musel do boxů, zřejmě s lehkým poškozením zavěšení. Zhruba ve stejnou dobu dojel desátého Tracyho Marco Andretti a začal hledat skulinku, kudy by se před Kanaďana, který závodil již s Marcovým dědečkem, dostal. Nevedlo se příliš Tracyho týmovým kolegům. Kromě sedmého Visa se především Moraes a Sato propadali až na 14., respektive na 15. místo.

Tradiční závodní program Milky Duno. 4-5 kol, jeden pit stop a odstoupení kvůli problémům s ovládáním 

Trochu drama do jinak nudné první třetiny závodu vnesl až Ryan Briscoe. Ve 27. kole nejdříve předjel Franchittiho a o kolo později v 10. zatáčce se dostal po vnitřku také před Dixona. Na něj zaútočil i Franchitti, ale Dixon místo před svým týmovým kolegou ubránil. Pole bylo už značně roztažené. Power měl sice Castronevese zhruba vteřinu za sebou, ale na skupinku Briscoe, Dixon, Franchitti už měl náskok 7 vteřin a na prvního ze „zbytku světa“ (Simonu de Silvestro) přes 20. vteřin.
Zastávky v boxech začaly ve 32. kole. Nejprve si je odbyla druhá polovina startovního pole, první desítka stavěla ve 32. kole, z vedoucí pětky to byl ale jen Briscoe. Castroneves a Power vydrželi ještě jedno kolo, Franchitti a Dixon dokonce ještě další dvě. 12 vteřin se v boxech zdržela Danica Patrick, její tým musel vůz po spuštění vrátit znovu nahoru, zřejmě jedno z kol bylo špatně uchyceno. EJ Viso ztratil sedmé místo ve prospěch Ryana Hunter-Reaye. Po výjezdu z boxů dostal hodiny Wilson. Tým v boxech odhalil poškozené zavěšení a Wilson třikrát navštívil boxy třikrát, ztratil 7 kol, než se týmu podařilo definitivně závadu odstranit.

Po prvních pit stopech se první desítka stabilizovala v pořadí: Power, Castroneves, Dixon, Franchitti, Briscoe, De Silvestro, Hunter-Reay, Viso, Andretti a Moraes. Tracy se propadl až za Sata na 12. místo.

Paul Tracy se za svůj závod v Edmontonu rozhodně stydět nemusí 

S tím se ale kanadský veterán odmítl smířit a po pěti kolech byl zpátky na devátém místě. Velmi těsný souboj s Bertrandem Baguettem mezitím podstoupila Danica Patrick. Tak těsný, že z toho byl pro americkou závodnici velmi dlouhý výlet mimo trať na trávník. Bojovalo se i vpředu. Ve 41. kole se Hunter-Reay propracoval před Simonu de Silvestro a byl nyní šestý.
Poprvé nad dráhou zavlály žluté vlajky, když ve 46. kole zůstal náhle stát na trávě Alex Lloyd. Kamery neodhalily příčinu Lloydova výletu mimo trať, ale vzhledem k tomu, že předtím a potom následovalo několik zastávek v boxech, potýkal se zřejmě Lloyd s nějakým technickým problémem, kvůli kterému ztratil kontrolu nad vozem. Někde se též podařilo nalomit přední přítlačné křídlo Marco Andrettimu, ale s tímto poškozením v závodě mohl pokračovat. Žluté fáze využili k zastávce jen o kolo zpět jedoucí Meira a Matos.
Hlavní následek žluté fáze bylo smazání velkých rozestupů, které si jezdci mezi sebou za předešlých skoro 50 kol vytvořily. Díky tomu zůstali ve stejném kole jako Power akorát Castroneves, Dixon, Franchitti, Briscoe, Hunter-Reay, de Silvestro, Viso, Tracy, Moraes a Sato.

Will Power restart zvládl, byť byl varován, že byl příliš rychlý a aby si na to dal pozor. Jenže žluté fáze většinou způsobují další žluté fáze. Viso začal totiž pozdě brzdit, zezadu postrčil Simonu de Silvestro a ta se zastavila až těsně před bariérou. Její vůz musel být restartován. Bohužel se to záchrannému týmu nepovedlo, než kolem projeli znovu pace car a Will Power, takže švýcarská závodnice ztratila kolo.

Nehoda Simony de Silvestro a EJ Visa:

EJ Viso byl za incident penalizován černou vlajkou signalizující průjezd boxy. Jeho závodní inženýr Bill Pappas na nic nečekal a povolal Visa do boxů okamžitě při restartu v 53. kole. Jenže ve stejnou chvíli Kanaan strčil do Taglianiho, jehož vůz se roztočil a napálil na zeď Maria Romanciniho. Viso se vrátil zpátky z boxů na 10. místě, ztratil dvě místa ve prospěch stájových kolegů Moraese a Sata.

Žlutá fáze trvala tentokrát čtyři kola. Závodit se začalo zase v 58. kole. Tracy si hravě poradil s Hunter-Reayem, Briscoe nedokázal udržet své třetí místo a propadl se za Dixona i Franchittiho až na páté místo.

Nehoda Kanaan x Tagliani x Romancini:

Krátce po žluté fázi se otevřelo okno pro zastávky v boxech, které v 63. kole načal Takuma Sato. Smyk se přihodil Hideki Mutohovi, ale naštěstí na širokém letištním okruhu nebylo potřeba vyvěsit žluté vlajky, protože Japonec udržel motor v chodu. Naštěstí pro vedoucí jezdce, bohužel pro ty, kteří do té doby už absolvovali zastávku v boxech.
Zastávky proběhly mezi 67. a 74. kolem. V tom stavěli společně Power, Castroneves, Dixon a Franchitti. Power si jediný nechal nasadit tvrdou sadu gum, všichni ostatní vyjeli na měkké, která byla záhy výrazně rychlejší.
A tak Castroneves potřeboval ani ne tři kola, aby Powera předjel a ujal se vedení. Power místo útoku na Castronevese musel spíše myslet na obranu, protože Dixon byl nalepený na jeho zadním křídle. I Powerův tým přiznal, že při výběru pneumatik udělal strategickou chybu.

Ale nějakých 10 kol před cílem začaly červené pneumatiky odcházet a teď to byl pro změnu Power, kdo měl s tvrdou sadou navrch, protože jeho obutí bylo zrovna v nejlepší fázi své životnosti. Teď to byl Castroneves, kdo se měl bránit. To ale na chvíli odložila Simona de Silvestro.

Skvělý závodní víkend nakonec skončil pro De Silvestro neslavně 

Naposledy zajela ke svým mechanikům během žluté fáze po kolizi s Visem a palivo ji v žádném případě stačit do konce nemohlo, ale tým se zjevně se závodnicí špatně domluvil, protože šest kol před koncem ji v době, kdy jela na 11. místě, došlo palivo přímo na dráze, respektive v travnaté únikové zóně, kam stihla svůj vůz odstavit.

Byly vyvěšeny žluté vlajky, fáze trvala jen dvě kola. Po restartu zaútočil Power na Castronevese, ten se držel na vnitřku zatáčky. Jejich souboje využil Dixon a dostal se na druhé místo před Powera. Castroneves obdržel penalizaci, ale odmítl se podřídit. Poté, co dojel na prvním místě, byl v pořadí posunut o 20 vteřin a skončil jako 10. za Satem. Závod tak vyhrál Scott Dixon, ačkoliv vedl v závodě jedno kolo uprostřed závodu, když Power a Castroneves zajeli do boxů o kolo dříve.

Závěr závodu a postzávodní dění v Edmontonu:

Skvělý je výsledek především pro KV Racing Technology. Konečně všichni čtyři jezdci dokončili závod a hned z toho byly čtyři umístění v první desítce. Byť o pozici „prvního za Penske a Ganassi“ připravil po posledním restartu Tracyho Ryan Hunter-Reay. I tak kanadský veterán odjel výborný závod a ukázal, že především Edmontonské letiště mu velmi sedí.

Nebýt kolize s EJ Visem měla dnes v Edmontonu Simona de Silvestro na umístění v první desítce. Nicméně šanci na dobrý výsledek určitě bude mít ještě minimálně na trati v Lexingtonu ve státě Ohio. Loni zde startovala v Atlantic Championship a dokončila závod jako druhá. Druhý zbývající přírodní okruh, kalifornskou Sonomu, ale navštíví letos poprvé. Ovšem před závodním víkendem by měla dostat šanci během testů.

Překvapivý vítěz Honda Indy Edmonton - Scott Dixon 

IndyCar Series pokračuje za 14 dní závodem na trati Mid-Ohio Sports Car Course. Nebude u toho zřejmě Mario Romancini, který na svém Twitteru informoval, že to byl s největší pravděpodobností na určitou dobu jeho poslední závod (z finančních důvodů). Naopak přibude v poli Graham Rahal, pro kterého to bude domácí závod, a také Jay Howard, který poprvé odstartuje na přírodním okruhu za stáj Sarah Fisher Racing.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
01:50:37.0551
2.
 W.Power  Team Penske
2.6688
3.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
3.2831
4.
 R.Briscoe  Team Penske
8.8652
5.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
11.1482
6.
 P.Tracy  KV Racing Technology
11.9091
7.
 M.Moraes  KV Racing Technology
16.9015
8.
 T.Sato  KV Racing Technology
18.2206
9.
 E.Viso  KV Racing Technology
21.5880
10.
 H.Castroneves  Team Penske
62.6011
11.
 M.Andretti  Andretti Autosport
1 kolo
12.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
1 kolo
13.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
1 kolo
14.
 B.Baguette  Conquest Racing
1 kolo
15.
 D.Patrick  Andretti Autosport
1 kolo
16.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
2 kola
17.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
2 kola
18.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
3 kola
19.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
5 kol
20.
 D.Wheldon  Panther Racing
5 kol
21.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
7 kol
22.
 S.de Silvestro  HVM Racing
Palivo
23.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
Havárie
24.
 M.Romancini  Conquest Racing
Havárie
25.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
Ovládání