Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Castronevesova penalizace byla podle pravidel

Castronevesova penalizace byla podle pravidel

Jenže smysl tohoto pravidla je velmi diskutabilní.

Helio Castroneves dvě kola před cílem včerejšího závodu v Edmontonu dostal penalizaci průjezd boxy za blokování svého týmového kolegy Willa Powera. To je fakt. Jenže definice toho, co si představit pod pojmem „blokování“, je v očích představitelů Indy Racing League odlišná od toho, jak si představuje blokování většina fanoušků.
Očividně, během restartu tři kola před cílem jel Castroneves stále rovně po pravé straně cílové rovinky směrem k zatáčce, kterou měl na pravou ruku. Jelikož se za celou dobu nepohnul a ani se nesnažil po vnějšku útočícího Powera někam vytlačit, vzbudila celá situace vlnu kontroverze a spontánní podpory Castronevesovi ze strany diváků (ale i moderátorů, během přenosu se jak komentátorské trio stanice Versus, jehož součástí jsou i bývalý jezdci Robbie Buhl a Jon Beekhuis, tak oba komentátoři IMS Radio Station, kde jedním z nich je závodník Davey Hamilton, shodli na tom, že Castroneves neudělal nic špatně).
Jenže Castroneves nebyl potrestán za to, že by někam Powera tlačil, či jinak ho omezoval. Důvodem Castronevesovi penalizace bylo, zjednodušeně řečeno, že se zařadil do špatného pruhu.
Castroneves byl potrestán podle pravidla 9.3 (B), které říká: „Jezdec nesmí měnit jeho či její závodní stopu na základě akce útočících jezdců,“ což právě Castroneves neudělal,  „nebo použít neobvyklou jízdní stopu, aby znemožnil či zabránil předjetí. Blokování bude mít za následek minimální penalizaci černou vlajkou – průjezd boxy.“ A tady je zakopaný pes.
Na mítinku jezdců před závodem v neděli ráno sportovní ředitel Brian Barnhart, který o penalizacích rozhoduje, řekl:
„Opět rozdělíme opticky brzdný bod až po vjezd do zatáčky na polovinu. Na vnitřní straně smíte být pouze, pokud se snažíte někoho předjet. Pokud budete na vnitřku, protože jste pod útokem někoho jiného, je to blokování. Nehýbejte s vozem v reakci na následující vůz a nebraňte postupu vozu, který na vás útočí.“
Jinými slovy, ač to na ní není nakreslené (i když zrovna v místě, kde ke Castronevesově blokování došlo zrovna ano), je dráha od místa, kde vůz začne brzdit do zatáčky, až do chvíle, než do ní vjede, rozdělena na dva pruhy. Vnitřní, v tomto případě pravý, pruh je pro předjíždění, a ten druhý pro ostatní provoz. Jenže toto oporu v pravidlech nemá!
Pravidla IndyCar Series, alespoň ta citovaná část, jelikož celé znění není nikde volně k dispozici, o žádném rozdělení dráhy na dvě poloviny nemluví. Toto je v moci sportovního ředitele a to je další důvod, proč kritika padá na jeho hlavu. Velké části veřejnosti, podle různých anket, které od včerejšího večera proběhly až 75 procentům, přijde nesmyslné takto jezdce při obraně své pozice omezovat. Jezdec se místo závodění má chovat, jako by byl někde na dálnici. Ostatně paralelu s Barnhartovým rozdělením závodní dráhy najdete třeba tady:
„Na dálnici a silnici pro motorová vozidla platí rovněž povinnost jet mimo obec v pravém jízdním pruhu. Ostatní pruhy (levé) slouží výhradně k předjíždění, popř. objíždění.“ Což je výňatek z pravidel silničního provozu platných v České republice.
Část kritiky, byť menší, jelikož si na to většina diváků už zvykla, se snesla i na samotné vyvěšení žlutých vlajek v momentně, kdy mimo dráhu zůstala stát Simona de Silvestro. Jejímu vozu šest kol před cílem došlo palivo a švýcarská závodnice zastavila na trávě odhadem tak pět metrů od dráhy. Nabízí se otázka, zda bylo nutné přerušovat závod a odtahovat vůz De Silvestro, nebo zda nestačilo jej nechat v místě, kde jej švýcarská závodnice odstranila a po zbytek závodu v té zatáčce nechat vyvěšenou lokální žlutou vlajku. Když se podíváte na některé záznamy starších závodů z 80. a 90. let, občas odstavený monopost u dráhy uvidíte.
Samotné následky penalizace též vzbuzují mírnou vlnu nevole. Při restartu měla stáj Rogera Penskeho obsazené první, druhé a páté místo. Nakonec skončili na druhém, čtvrtém a desátém. „Poškozený“ Castronevesovým manévrem byl jeho týmový kolega Will Power, ale závod díky penalizaci vyhrál Scott Dixon z konkurenční stáje Chipa Ganassiho.
Castroneves po závodě prohlásil: „Vůbec jsem se nepohnul ze své závodní stopy. Vlastně jsem mu udělal místo na vnějšku. Když takhle bojujete bok po boku se svým týmovým kolegou a on vám to pak takhle seberou, to je prostě absurdní.“
Výsledek se nelíbil také Powerovi, který ale označil Castronevesův manévr za blokování: „Helio byl na vnitřku, zkusil jsem to po vnějšku. Chápu Heliovu pozici – vede závod během pozdního restartu. Zaútočil jsem na něj a on mě zablokoval. Řekl bych, že penalizace je velmi krutý trest, ale je to, jak to je. Byl to jen jedna z věcí, které k závodu patří. Vedete při pozdním restartu a chcete si udržet vedení.“
Jak Barnhart prozradil v rozhovoru pro TV Versus, Power navrhoval prohození pozice s Castronevesem ve výsledkové listině, ale protože pravidla říkají, že za blokování je minimálním trestem průjezd boxy, nešlo rozhodnout jinak.
S penalizováním souhlasil i vítěz závodu Scott Dixon: „Brian pořád říká, že jestliže v nějaké zatáčce blokujete, třeba když jste napravo, především v první zatáčce, tak dostanete penalizaci. Říkají nám to každý týden, takže bylo očividné, že se něco stane. Evidentně, Will měl velmi dobré tempo, jediný způsob, jak ho mohl zastavit, bylo blokování. Takže jestli tomu tak chcete říkat, tak ano, je to blokování. Je velmi zvláštní nevést ani jedno kolo a pak vyhrát závod.“
I přes to, že stále s penalizací a výsledky závodu nesouhlasí, omluvil se Castroneves za své jednání po skončení závodu. Po vystoupení z vozu nejdříve ne zrovna slušně vynadal technickému řediteli IRL Kevinu Blanchovi, pak také tomu, kdo na startovní rovince mává vlajkami a nakonec chytl za límec asi o hlavu většího Charlese Burnse, šéfa bezpečnosti IRL, který konal svou povinnost a snažil se především zabránit tomu, aby se Castroneves vydal směrem k ředitelství závodu a šel si to vyříkat osobně s Brianem Barnhartem.
„Očividně, nesouhlasím s rozhodnutím traťových maršálů během posledního restartu v dnešním závodě, ale není to žádná omluva pro mé jednání po šachovnicové vlajce,“ říká Castroneves v tiskovém prohlášení týmu Penske. „Omlouvám se týmu, našim sponzorům, fanouškům a celé komunitě IZOD IndyCar Series za mé chování. Mé jednání bylo absolutně špatné a choval jsem se nevhodně k lidem, kteří jsou mými přáteli a k lidem, kterých si velmi vážím. Evidentně, jsem velmi emocionální osoba, dnes jsem dovolil mým emocím, aby zastínili mou dobrou stránku, za což se velmi omlouvám.“

Pozávodní reportář stanice Versus: