Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Šestý závod na Infineon Raceway přinesl šestého vítěze

Šestý závod na Infineon Raceway přinesl šestého vítěze

Indy Grand Prix of Sonoma – průběh a výsledky závodu

Ani letos nedokázal nikdo z předešlých vítězů získat na kalifornském okruhu Infineon Raceway v okrese Sonoma druhý triumf. Závod zcela ovládl letošní suverén Will Power, který právě zde loni utrpěl zranění páteře, po kterém ani nevěděl, jestli bude moci pokračovat v kariéře. Letos se ale vrátil v úžasné formě a zcela zaslouženě si dojel pro své letos. Na stupni vítězů ho doplnili oba piloti týmu Chipa Ganassiho. Dixon se v posledním stintu dostal před Franchittiho a v závěrečných kolech Powera pořádně proháněl. Poprvé v letošní sezóně mezi sebe pět největších favoritů z týmů Ganassi a Penske nikoho nepustilo. Ryan Briscoe a Helio Castroneves měli oba jeden slibný stint, při kterém se dokázali držet za Powerem, ale nakonec na něj, ani na Dixona a Franchittiho, nestačili.
Indy Grand Prix of Sonoma – Infineon Raceway
75 kol – 165 mil
4 žluté fáze – celkem 10 kol
2 jezdci ve vedení – celkem 3 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – 73 kol
Nejrychlejší kolo: JR Hildebrand – 1:19.1564
Ještě než závod začal, skončil pro Dana Wheldona, který před startovní čárou najel na Bertranda Baguettea. Jejich kola se dotkla a Wheldon skončil na střeše. Naštěstí ale z vozu vystoupil a odešel po svých. Žlutá fáze trvala první tři kola.

Start se napodruhé podařil a neopakovala se ani situace z loňska, kdy ve druhé zatáčce došlo ke hromadné nehodě. Will Power udržel své vedení před Castronevesem a Franchittim.

Start závodu a nehoda Dana Wheldona:

S nedotáčivým vozem se jak odcházely pneumatiky, začal potýkat Alex Tagliani do té doby jedoucí na skvělém čtvrtém místě. Jenže v 16. kole neudržel za zády Briscoea a Dixona. V dalším kole jej předjeli Wilsn a Hunter-Reay a pohár hořkosti si až do dna musel Tag vypít, když se v 18. kole v poslední zatáčce připletl mezi tři další vozy a přední křídlo Simony de Silvestro mu prořízlo pravou zadní pneumatiku. Tagliani s prázdným kolem musel obkroužit celý jeden okruh a po zastávce v boxech byl 23. se ztrátou jednoho kola, byť do stejného kola, ve kterým byl Power, se záhy vrátil, když čelo pole zastavilo v boxech.
Celá špička startovala na červených pneumatikách a ty nejrychleji začaly odcházet Briscoeovi a Castronevesovi. První jmenovaný se s potížemi začal potýkat kolem 20. kola a záhy ztratil své čtvrté místo ve prospěch Dixona a Wilsona. O nějaká tři kola později dopadl naprosto stejně také Castroneves.
Briscoe na nic nečekal a už ve 23. kole zajel do boxů. Castroneves setrval na dráze o dvě kola déle. Power, Franchitti a Dixon stavěli společně jako poslední až ve 28. kole. Power měl již dostatečný náskok a na prvním místo se zase vrátil. Druhý jezdil Andretti, který ovšem jel na jiné strategii, protože stavěl už ve 12. kole. Na třetí místo se dostal překvapivě Briscoe, jehož včasný pitstop katapultoval jak před Castronevese, tak před dvojici Franchitti a Dixon. Mezi ním a Franchittim se pohyboval ještě JR Hildebrand, který taktéž jako Andretti jel strategii tří zastávek v boxech.

Před zastávkami v boxech se do druhého incidentu dostala Simona de Silvestro. Při předjíždění Raphaela Matose si počínala až moc agresivně a po kontaktu kol Matosův vůz poskočil. Souboje využil Rahal, který se před oba jezdce dostal.

Matos v písku po přistrčení od Simony de Silvestro 

Jenže „pomsta“ přišla o nějakých pět kol později. Simona zrovna vyjížděla z boxů a stoupala do druhé zatáčky, kde na vnitřku pozdě brzdil o kolo zpět jedoucí EJ Viso a provedl ji naprosto to samé, co ona předtím Matosovi. Jenže na rozdíl od Brazilce, který ztratil jen dvě kola, zůstala švýcarská závodnice stát v únikové zóně. Podařilo se ji udržet motor v chodu a vrátit se do závodu, ale spadla z 10. místa na 20.
Žlutou fázi sice De Silvestro nevyvolala, ale už ve 33. kole se o ní postarala Milka Duno, která skončila v písku v jedné z únikových zón. Krátké žluté fáze využil Marco Andretti, aby přešel na stejnou strategii, jako zbytek pole. Restart proběhl už o dvě kola později a první desítka se seřadila následovně: Power, Briscoe, Franchitti, Dixon, Castroneves, Wilson, Hunter-Reay, Rahal, Kanaan a Matos.
Brzy přišla další žlutá, o kterou se postarali Marco Andretti a JR Hildebrand. V jedné z vlásenek se pokusil Andretti po vnitřku předjet Hildebranda, ten mu podle svých slov nechal dost místa, ale ne tolik, kolik Andretti potřeboval. Hildebrand skončil v písku a kvůli poškozenému zavěšení pro něj domácí závod skončil. Po restartu agresivně jedoucí Andretti ještě lehce kolidoval s Moraesem, ale jejich incident se obešel bez jakýchkoliv následků.

Sonoma není tratí, která by byla zrovna bohatá na předjížděcí manévry. A tak se do posledních zastávek v boxech na dráze příliš nedělo. Ty zahájil ve 46. kole Mario Moraes. Briscoe a Castronves stavěli v 52. kole a byli prvními jezdci ze špičky pole, kteří tak učinili.

Tagliani se s prořízlou pneumatikou plouží do boxů. 

Dixon opět projevil nejlepší schopnost šetřit palivem a vydržel až do 57. kola doufaje, že se dostane, když ne před Powera, tak alespoň před svého týmového kolegu. Po špatných zkušenostech s červenými pneumatikami z prvního stintu vsadili Castroneves a Briscoe na černé. Ty si nechal nasadit i Dario Franchitti. Naopak Power a Dixon se rozhodli odjet konec závodu na měkké sadě.
Dixonovi se sice nepovedlo to, v co doufal a vrátil se až za Franchittim. Ale z druhého místa vypadl Briscoe, kterého v boxech předjeli zpět oba Ganassiho jezdci. DIxon sice vyjel až na třetím místě, ale díky měkké sadě byl evidentně rychlejším a Franchitti jej před sebe pustil, aby se vydal stíhat Powera.

Power přišel o svůj asi pětivteřinový náskok v 66. kole. Lloyd, Matos a Baguette bojovali o 11. až 13. místo. Blízko byl také o kolo zpět jedoucí Viso. Ten jel do poslední zatáčky po vnitřní stopě, ve stejnou chvíli se ji ovšem rozhodl využít k útoku také Bertrand Baguette a najel přímo do Visova vozu. Výsledkem bylo odstoupení Baguettea, jehož formule zůstala stát na startovní rovince a poškození vozu Raphaela Matose, který jej během žluté fáze odstavil v boxech a v závodě také nepokračoval.

Oficiální sestřih - problémy Simony de Silvestro a Marca Andrettiho, start a závěr závodu:

Dixon se při restartu nalepil na Powera, ale ten jej úspěšně držel za svými zády. Nabídnuté příležitosti v podobě smazání rozestupů využilo několik jezdců a na trati se začalo závodit. Hideki Mutoh dvě kola před cílem ztratil nad vozem kontrolu a zůstal stát v jedné ze zatáček. Pořadatelé si nic nepřáli tak, jako dojet závod v normálním režimu a žluté vlajky znovu nevyvěsili. Nezpůsobila je ani kolize Danici Patrick a Takumy Sata tři kola před koncem závodu. Sato po ní musel do boxů. Patrick na dráze vydržela, ale s poškozeným vozem se propadala až na konec pole.

Svůj letos nejspíš poslední závod ukončil hodinami a odstavením vozu uprostřed poslední zatáčky Francesco Dracone už v té době mající ztrátu několika kol. Pro Dixona to znamenalo konec všech šancí na útok na Powera, neboť v posledním úseku kvůli Draconeho „parkování“ bylo zakázáno předjíždět.

Power, Mario Andretti a trofej pro šampiona přírodních a městských okruhů 

Will Power vítězstvím v Sonomě navýšil svůj náskok před Franchittim na 59 bodů, což je více, než ztrácel v prvních oválových závodech. Ale Power i jeho závodní inženýr věří, že se dokážou prosadit i na některém ze čtyř zbývajících oválů. Jeho nejlepším výsledkem na oválu zůstává páté místo, na které dosáhl celkem třikrát – letos v Iowě, loni v Indianapolis a v roce 2008 v Chicagu, když ještě jezdil pro KV Racing.
IndyCar Series pokračuje už příští týden v noci ze soboty na neděli závodem v Chicagu pod umělým osvětlením.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 W.Power  Team Penske
01:52:34.1915
2.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
0.7432
3.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
6.6132
4.
 R.Briscoe  Team Penske
7.8607
5.
 H.Castroneves  Team Penske
10.4594
6.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
10.9095
7.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
11.5246
8.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
11.8938
9.
 G.Rahal  Newman/Haas Racing
17.5019
10.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
18.2069
11.
 M.Moraes  KV Racing Technology
20.2411
12.
 M.Andretti  Andretti Autosport
20.6759
13.
 S.de Silvestro  HVM Racing
21.8239
14.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
22.4858
15.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
24.2879
16.
 D.Patrick  Andretti Autosport
46.1339
17.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
1 kolo
18.
 T.Sato  KV Racing Technology
1 kolo
19.
 E.Viso  KV Racing Technology
1 kolo
20.
 F.Dracone  Conquest Racing
4 kola
21.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
8 kol
22.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
8 kol
23.
 B.Baguette  Conquest Racing
Havárie
24.
 JR Hildebrand  Dreyer & Reinbold Racing
Havárie
25.
 D.Wheldon  Panther Racing
Havárie