Problémy pro IndyCar? Majitelé týmů nechtějí nové auto
Náklady na přechod budou pro týmy moc velké.
Web motoristické televize Speed TV přišel s velmi nepříjemnou zprávou. Majitelé týmů v IndyCar Series se během závodního víkendu v Sonomě sešli a Tonymu Cotmanovi, který má na starost přípravu pravidel pro novou techniku, doručili zprávu, kterou nechtěl slyšet ani on, ani vedení série a ani většina fanoušků. Nechtějí nové auto!
„Jo, tohle mi řekli,“ potvrdil Robinovi Millerovi Tony Cotman. „Řekl jsem jim, že nesouhlasím, ale mojí prací je připravit podmínky pro nové auto, ne řešit revoltu majitelů. To je problém Ligy (IRL).“
Během předešlého víkendu se majitelé týmů sešli a prakticky jednohlasně se rozhodli nahlas vyjádřit své odmítavé stanovisko. Nehlasovali akorát AJ Foyt, který se mítinku neúčastnil, a Gil de Ferran, který už jen proto, že jako člen poradního výboru ICONIC stál za zrodem současné koncepce, se hlasování zdržel.
„IRL se rozhodla zavést nové auto, ale s týmy to nikdy nekonzultovala. Zajímáme se, jak budeme schopní zaplatit za nové vybavení, když vezmeme v úvahu současnou ekonomiku a hodnotu série,“ vyjadřuje obavy majitelů týmů vlastník stáje Conquest Racing Eric Bachelart.
„Zeptali jsme se Tonyho (Cotmana), kolik budeme muset investovat do nového vozu, ale on nebyl schopný nám to říct, takže se všichni cítíme trochu nepohodlně.“
Pro Speed TV se rozhovořil i další majitel, který si ale přál zůstat v anonymitě:
„Není to revoluce majitelů a my se nechystáme založit další sérii. Je to jasné a jednoduché. Nemáme peníze, abychom kupovali nová auta. Roger (Penske) a Chip (Ganassi) říkají to samé. Ale IndyCar Series podepsala dohodu s Dallarou, že utratí naše peníze, aniž bychom se pod to podepsali, a my jsme ti, kteří píší šeky. Takže co budou dělat, když si ta auta nikdo nekoupí?“
Majitelům stájí je nutno dát částečně za pravdu. Za vznik koncepce byl zodpovědný poradní výbor ICONIC, v něm měl týmy zastupovat spolumajitel De Ferran Dragon Racing Gil de Ferran, ale jeho volba skýtá několik „ale“. De Ferran je snad nejméně zkušeným majitelem týmu v IndyCar Series. Vstoupil do ní až letos, když se přidal k týmu Steava Lucza a Jaye Penskeho. De Ferran je bývalý závodník. Dvakrát vyhrál šampionát CART, v IndyCar byl druhý, vyhrál Indy500, manažerské zkušenosti sbíral i ve Formuli 1 jako šéf Hondy, několik let již vlastnil stáj v American LeMans Series, ale pro poradní výbor by se jistě našel vhodnější reprezentant týmů s bohatšími zkušenostmi.
Dalším z majitelů, který byl ochotný svěřit Speed TV své obavy, byl Dennis Reinbold z Dreyer & Reinbold Racing:
„Je to o tom předat dál naše obavy, protože je tady hodně neznámých věcí a my chceme být slyšet. Přednesli jsme naše obavy a v podstatě je všichni sdílíme. Víme, že něco musíme změnit, ale možná by se hodně ze současných komponentů dalo použít dál. Mohli bychom pokračovat s upraveným kitem, protože to by bylo mnohem více fiskálně zodpovědné.“
To ještě před představením nové strategie navrhoval Roger Penske. V jednom z rozhovorů se nechal slyšet, že by se vůbec nebránil alternativě použít současný podvozek s upravenou aerodynamikou a novým turbomotorem.
Současný vůz sice stojí 700 000 dolarů, zatímco první nové Dallary se díky slevám na dani pro Dallaru od státu Indiana měly dát pořídit už od 250 000 dolarů, ale na rozdíl od nových vozů ty současné mají týmy nakoupené a mnohé z nich používají velmi letitou techniku (HVM Racing a Sarah Fisher Racing dokonce vozy vyrobené v roce 2003!). A nejedná se jen o vůz, ale i o další vybavení garáží, které by se též stalo nepoužitelným.
Se svými kolegy ale nesouhlasí AJ Foyt: „Myslím, že většina z nich ani neví, co vlastně chtějí. Nemůžete měnit svá stanoviska každých pět minut. Někteří z těch chlapíků, kteří prosazovali Delta Wing, si stěžují, že všechno zastará, ale to je přesně to samé, co by se stalo, kdybychom přešli na to Delta auto. Já jsem mluvil s Dallarou a jestli to udělají tak, jak říkají, tak myslím, že to bude dobrá dohoda. Za sebe mohu říct, že musíme udělat závodění levnějším, jinak budeme bez práce.“
Jedním z takových bude zřejmě i generální manažer Newman/Haas Racing Brian Lisles. Prakticky stejný postoj Lisles vyjádřil před dvěma týdny v rozhovoru pro Gordona Kirbyho a jeho web:
„Nový vůz nebude znamenat žádnou změnu. Vím, že to vypadá, jako by se v USA lidi báli poučit se z historie, ale nemusíte chodit víc než pár let do minulosti, abyste viděli, že představení Panozu DP-01 znamenalo nulovou změnu pro Champ Car.“
Tou očekávanou „změnou“ myslí Lisles především větší pozornost médií, sponzorů a fanoušků. Naopak Panoz DP-01 viní z urychlení úpadku Champ Car, neboť rok spojení s přechodem na novou techniku týmy extrémně finančně zatížil. Lisles a ostatní ale viděli spásu právě v Delta Wingu pro jeho revolučnost.
„Důvod, proč se spousta majitelů vzhlížela a podporovala Delta Wing, byl, že Delta Wing měl schopnost vygenerovat potřebnou větší mediální pozornost a zájem, což mohl být způsob ke zvýšení sledovanosti. Když jste na podpoře života, tak změníte své priority, abyste získali pár dalších nádechů. Tři měsíce, po které by se o tato divná a zvláštní auta zajímala televize a tisk, mohly být dost, aby nakoply tuhle sérii.“
Výkonný ředitel série Randy Bernard se ale nejspíše požadavkům týmů postaví a jakékoliv změny na koncepci pro přespříští rok zatím rázně odmítá:
„Podepsali jsme smlouvy s Hondou a Dallarou, pracovali jsme společně v dobré vůli se státem Indiana a rozhodně se nehodláme nikam vracet. Jejich hlavní obavou byla úspora nákladu, což je to, co máme. Gil (de Ferran) poslal tři papíry plné otázek a nepamatuju si příliš mnoho majitelů, kteří by zmiňovali možnost odložit to na rok 2013. Nebyl to problém tehdy, tak proč by to měl být problém teď?“
„Jsme na skvělé cestě, fanoušci to žádali a 75% věří, že jsme udělali správné rozhodnutí a jsou nadšení. Máme nové sponzory, máme 29 vozů, které budou závodit tento víkend, a já jsem mluvil se spoustou potencionálních majitelů nových vozů, kteří by se chtěli přidat. A teď najednou to oni chtějí změnit, ale je už moc pozdě.“
Na druhou stranu, asi je vhodné připomenout, že právě spory o techniku (konkrétně o preferování motorů Offenhauser ze strany USAC) byly jednou z rozbušek, které v roce 1978 zapříčinily vznik CART – Championship Auto Racing Teams. Tehdy byl také jediný významný majitel týmu, který nestál na straně svých kolegů, AJ Foyt. Nicméně v dnešní době situace snad takto daleko nezajde, Randy Bernard a Indy Racing League budou zřejmě muset obavy šéfů stájí brát mnohem vážněji. Historie amerických formulí je doslova tvořena neustálými boji mezi tím, zda rozhodující slovo budou mít týmy, nebo nějaká řídící organizace. Od zániku Champ Car (vlastněné třemi majiteli týmu) má v amerických formulích jediné slovo IRL (vlastněná Indianapolis Motor Speedway). Zastoupení jiných stran záleží jen na dobré vůli IRL jim naslouchat. A ty se začínají nebezpečně organizovat. Nejdříve jezdci a teď jejich šéfové.