Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Franchitti vítězí v Chicagu a výrazně stahuje náskok Powera!

Franchitti vítězí v Chicagu a výrazně stahuje náskok Powera!

Peak Antifreeze Indy 300 – průběh a výsledky závodu

Technický problém s plnícím zařízením zapříčinil, že Will Power během posledního kola pit stopů nabral o necelé dva galony (asi 8 litrů) méně paliva, než potřeboval do konce závodu. Naopak skvělé taktické rozhodnutí Chipa Ganassiho nenasazovat Franchittimu nové pneumatiky posunulo skotského jezdce z průběžné deváté příčky do vedení závodu. Když pak Power pět kol před koncem zamířil pro ještě jednu dávku paliva, bylo jasné, že jeho náskok se po dnešním závodě výrazně ztenčí.
Franchitti vydržel na jedné sadě 62 kol a vyhrál letos třetí závod. Ve zvláštním závodě se ale příliš favoritům nevedlo. Franchitti se dostal na první příčku jen díky strategii. Podle slov Chipa Ganassiho neměli vůz na lepší, než páté místo. Což ostatně dokládá osmá pozice Scotta Dixona. Špatný závod si prožil i tým Penske. Kromě Powerových problémů s palivem udělal Castroneves při první zastávce v boxech chybu a od té doby se pohyboval na chvostu první desítky. Briscoe sice vedl největší počet kol v závodě, ale když se po posledních zastávkách propadl z čela, nefungoval jeho vůz při jízdě v balíku s ostatními jezdci ideálně.
Naopak vedlo se jiným týmům. Druhé místo si připsal Dan Wheldon z týmu Panther Racing. Andretti Autosport obsadil třetí až páté místo v pořadí Andretti, Hunter-Reay a Kanaan. Do první desítky se vešli ještě Wilson, Meira a Rahal.
Franchitti před dalším závodem, který se jede již příští víkend v Kentucky stáhl Powerův náskok z 59 bodů na 23.
Peak Antifreeze & Motor Oil Indy 300 – Chicagoland Speedway
200 kol – 300 mil
3 žluté fáze – celkem 28 kol
11 jezdců ve vedení – celkem 25 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Ryan Briscoe – 113 kol
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon – 25.0486 ve 4. kole
Ryan Briscoe po startu udržel první pozici před Franchittim, ten navíc musel čelit ataku ze strany Castronevese a hlavně dopředu postupujícího Andrettiho. Další skvělý start předvedl Tony Kanaan. Během jednoho kola byl schopen postoupit o pět pozic dopředu. Do první pětky se propracoval i Wheldon. Ale závod přerušila první žlutá fáze, která nastala ve 4. kole.
Tomas Scheckter byl zezadu postrčen pravděpodobně Meirou, roztočil se na dráze. Lloyd prudce zabrzdil, aby se vyhnul neovladatelnému Scheckterovi, ale zezadu do něj vrazil Matos, který sám skončil ve zdi. Výsledkem byly dva vyřazení piloti, Tomas Scheckter a Raphael Matos, a dva, kteří museli do boxů. Meira pro nové přední přítlačné křídlo a Lloyd pro novou pneumatiku.
Nehoda ve 4. kole závodu:
Žluté fáze využilo k zastávkám 9 jezdců na chvostu pole. Restart přišel ve 14. kole. Briscoe se musel bránit útoku Andrettiho, ale mohl těžit z vnitřku dráhy. Andretti musel útočit po vnějšku a to při vyrovnanosti monopostů byl nesmírně těžký úkol. Vedoucí osmička ve složení Briscoe, Andretti, Wheldon, Castroneves, Carpenter, Power a Viso mírně poodjela zbytku pole. Ve znamení závodění bok po boku ve dvojicích či trojicích se nesl celý první stint. Briscoe většinu kol vedl, jen občas se na cílové rovince dostal dopředu Andretti, či jednou Wheldon, ale Briscoe jako přibitý na vnitřní bílé čáře dokázal vždy zabránit tomu, aby se před něj někdo ze soupeřů dostal na celou délku vozu.

První kolo zastávek v boxech zahájil v 54. kole Marco Andretti. Briscoe vydržel na dráze ještě jedno kolo. Společně v dalším kole stavěli Wheldon, Castroneves a Viso. Ale jen v případě posledního jmenovaného proběhla zastávka bez problémů. U Wheldona nešla vyměnit levá zadní pneumatika, ještě hůř na tom byl Castroneves. V boxech zastavil o pár centimetrů dál od zdi, než by plnič paliva potřeboval a nebylo možné zasunout tankovací hadici. Tým musel rychle Castronevese strčit blíže ke zdi, ale ztráta vzhledem k tomu, že se stavělo v závodním režimu, byla obrovská.

Davey Hamilton by měl příští rok jet za De Ferran Dragon čtyři závody

Nejdéle na dráze z čela vydrželi Carpenter a Power stavějící společně v 58. kole. Na krátko se do vedení dostali jezdci stavějící při žluté fázi. Ale Alex Lloyd a Vitor Meira přepustili vedení Briscoeovi v 63. kole. Pořadí po prvních pit stopech bylo: Briscoe, Andretti, Franchitti, Dixon, Kanaan, Hunter-Reay, Power, Carpenter, Viso a Rahal. Wheldon se propadl na patnácté místo, ale začal okamžitě postupovat dopředu a Castroneves byl až dvacátý.
Technické potíže zahnaly do zpátky do boxů Alexe Lloyda, ten měl vůbec velmi špatný závod. Druhý stint opět nabídl těsné závodění bok po boku. Vedoucí skupina začala poodjíždět, chytit se ji snažil především Wheldon. Tým Panther Racing měl vůbec velmi dobře fungující vůz.

O tom, že půjde o velmi krátký stint rozhodla v 77. kole Ana Beatriz. Najetí příliš na vnějšek dráhy znamenalo lehký kontakt s ochrannou zdí. Beatriz sice dojela do boxů sama, ale chvíli si tam kvůli nutné opravě zavěšení pobyla. Téměř všichni jezdci využili vyjetí pace caru k druhé návštěvě mechaniků.

Kanaan v netradičním zbarvení 

V závodech mechaniků porazil Franchittiho tým Andrettiho a Dario se vrátil hned za Ryanem Briscoem. Helio Castroneves získal v boxech osm pozic, ale nabídnuté šance nevyužil. Po restartu se zase začal propadat polem. Penskeho vozy fungovaly špatně, pokud neměly před sebou čistý vzduch.
V boxech se do potíží dostali oba japonští piloti. Takuma Sato kolidoval s EJ Visem a Hideki Mutoh ztratil levé přední kolo. Pro oba piloty KV Racing Technology znamenala nehoda stopku v závodě. Mutoh si kolo nechal znovu nasadit a mohl v závodě pokračovat.
Problémy japonských pilotů:
Restart odložila kolize v posledním „žlutém“ kole. Při akceleraci Meira zezadu nabral Mutoha a natlačil ho do Taglianiho. Pro Taglianiho to znamenalo konec závodu. Meira podruhé měnil nos své Dallary. Už se zdálo, že znovu poletí Taglianiho rukavice, ale spokojil se pouze s tím Meirovi vyčinit gesty.
Nehoda před restartem při druhé žluté fázi:
Nezastavit se rozhodla Sarah Fisher a tak při restartu v 90. kole vedla pole. Ne však nadlouho. Briscoe na nic nečekal a v následujícím kole se kolem ní přehnal po vnějšku. Ovšem překvapivě se ukázalo, že je jediným, kdo toho byl schopný.
Na Sarah si postupně vylámali zuby Franchitti, Carpenter a Andretti. Až jedno kolo před Fisheřiným pitstopem se před ní podařilo dostat Powerovi a Andrettimu a oba okamžitě začali mazat náskok vedoucího Briscoea. Toho se jim sice podařilo brzy dojet, nikoliv ale předjet. Briscoe si opět držel defenzivní stopu na vnitřku dráhy. Power a Andretti se jej neúspěšně snažili objet.
Za zmínku určitě stojí také výkon Maria Moraese. Ten byl totiž v tomto stintu štikou celého pole. Po té, co během jedné zastávky ztratil tým KV Racing dva jezdce, dělal Kevinu Kalkhovenovi a Jimmymu Vasserovi radost alespoň Moraes. Restart si odbyl na sedmnácté pozici, ale z ní se byl schopný vypracovat až do první pětky. Bohužel o dobrý výsledek Moraese připravila vlastní chyba během dalších zastávek v boxech.

Moraes je v 135. kole zahájil, jenže v boxech neuhlídal rychlost, za čež si vysloužil penalizaci průjezd boxy a z první pětky bylo devatenácté místo a ztráta jednoho kola na lídra závodu. Briscoe, Kanaan a Andretti zůstali na trati jen jedno další kolo. Po nich stavěli společně Power a Dixon. Carpenter vydržel ještě další kolo. Bohužel když se z boxů vrátil do závodu, zjistil tým, že do Carpenterovy nádrže nenatekl žádný ethanol. Carpenter musel okamžitě zpátky do boxů, ale při nájezdu použil stopu pro pit stopy během žluté fáze, nikoliv tu delší pro pit stopy v závodním režimu. Následovat musela penalizace. Carpenter si potřetí během pěti kol prohlédl boxovou uličku. A jeho ztráta se vyšplhala na čtyři celá kola.

Sarah Fisher, Ed Carpenter i Marco Andretti vedli každý pár kol 

Zastávky řádně zamíchaly pořadím. Najednou závod vedl Dan Wheldon, následovaný Hunter-Reayem. Briscoe se propadl až na čtvrtou pozici za Dixona. Za zády si vozil Powera, ale ten oba dva okamžitě předjel a pronásledoval vedoucí dvojici Wheldon a Hunter-Reay. Briscoe měl stejný problém, jako před ním Castroneves. Jeho vůz nefungoval, pokud nejel na prvních místech a neměl před sebou čistý vzduch.
O vzrušení se starali Wheldon, Hunter-Reay, Power a Andretti, kteří bojovali bok po boku o první místo. Nejednou se některý z nich dostal nebezpečně blízko zdi či jinému vozu a bylo až s podivem, že všichni piloti svůj vůz zvládli. Jedna chyba totiž měla potenciál vyřadit celou první desítku, rozestupy mezi jezdci na prvním až desátém místě nepřekračovaly jednu vteřinu.
Alex Lloyd se do závodu se ztrátou pěti kol vrátil, jakmile tým opravil poruchu spojky, aby se dostal v konečném pořadí alespoň před jezdce, kteří ze závodu odstoupí, ale byl to právě Lloyd, kdo byl dalším odpadlíkem. V poslední zatáčce dostal smyk a skončil v trávě mezi závodní dráhou a boxovou uličkou. Vyvolal další žlutou fázi, která 30 kol před koncem přišla všem jezdcům vhod, neboť jim umožnila odbýt poslední pit stop.
Smyk Alexe Lloyda:
Nestavěli akorát Moraes a Hamilton, díky čemuž se vrátili do stejného kola, jako lídr závodu, ale bylo jasné, že do boxů budou ještě muset. Riskantní tah vymyslel tým Daria Franchittiho. Když skotský pilot zajížděl ke svému stání, měli připraveno všechno na normální zastávku. Jenže pneumatiky byly připraveny jen, aby tým oblafnul ostatní. Franchitti (a stejně tak Danica Patrick) si ponechali nasazenou sadu. Palivo na zbývajících třicet kol totiž do vozů nateklo rychleji, než by mechanici stihli vyměnit gumy. Franchitti vystřelil ze svého stání a dostal se v boxech před do té doby vedoucího Powera. Chip Ganassi měl navíc pro Franchittiho další dobrou, ačkoliv pro většinu lidí naprosto neuvěřitelnou, zprávu: Will Power se od svého týmu dozvěděl, že nevydrží s palivem do konce!
Franchitti se stylizoval do role Briscoea z první poloviny závodu. Obsadil vnitřní stopu a nikdo nebyl schopný se přes něj předehnat. Navíc Franchitti většinu poslední čtvrtiny závodu aktivně spolupracoval s Wheldonem, což si po závodě oba pochvalovali.

O vítězství mohlo reálně bojovat až čtrnáct jezdců srovnaných do jedné vteřiny odstupu. Briscoe se několikrát marně snažil dostat zpátky dopředu a pomoci Powerovi alespoň tím, že zabrání Franchittimu vyhrát. Ale dvakrát z toho byl málem kontakt se zdí. Navíc se dostal na vnějšek a nabalil na pneumatiky nečistoty, čímž jakékoliv šance na dobrý výsledek zanikly.

Dario Franchitti vítězí v možná posledním závodě na Chicagoland Speedway 

Peklem nazval celý závod, ale především závěrečných 30 kol, v pozávodním rozhovoru Tony Kanaan. Jezdce dělilo několik centimetrů. Došlo dokonce k několika drobným incidentům. Aktérem jednoho z nich byl právě Kanaan. Při předjíždění Dixona se ten samý rozhodl objet vůz o kolo zpět a dostal se přímo do Kanaanovy stopy. Přesně to samé se přihodilo Briscoeovi, kterému do cesty vjel Hunter-Reay. Toho po závodě kritizoval druhý v cíli Wheldon, společně s Moraesem označil jeho chování za neprofesionální. Franchittimu pro změnu vadilo chování jezdců o kolo zpět.

Predikce Powerova týmu se naplnila pět kol před koncem. Power musel pro palivo. Během poslední zastávky se mu nedostalo do vozu tolik ethanolu, kolik tým naplánoval. Chyběly asi dva galony. Franchitti tak věděl, že ať teď závod dopadne jakkoliv, i když třeba ztratí vítězství ve prospěch dobře jedoucího Wheldona, stáhne ohromě Powerův náskok.

Franchitti a šťastný Chip Ganassi 

V těsném finiši udržel Franchitti Wheldona za svými zády a připsal si letos třetí vítězství. Ze stupňů vítězů nesestoupil od závodu ve Watkins Glen. Na jedné sadě pneumatik dokázal Franchitti ujet úctyhodných 69 kol. Jak řekl Ganassi, dneska neměli vůz na to, aby bojovali jinak než díky strategii o vítězství. Stupně vítězů v Chicagu mají úplně stejné složení, jako letos v Indianapolis.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
200 kol
2.
 D.Wheldon  Panther Racing
0.0423
3.
 M.Andretti  Andretti Autosport
0.1051
4.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
0.1631
5.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
0.3408
6.
 H.Castroneves  Team Penske
0.4868
7.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
0.5953
8.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
0.9137
9.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
0.9588
10.
 G.Rahal  Newman/Haas Racing
0.9841
11.
 R.Briscoe  Team Penske
1.0185
12.
 B.Baguette  Conquest Racing
1.0833
13.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
1.3042
14.
 D.Patrick  Andretti Autosport
1.5658
15.
 S.Fisher  Sarah Fisher Racing
1 kolo
16.
 W.Power  Team Penske
1 kolo
17.
 M.Moraes  KV Racing Technology
1 kolo
18.
 D.Hamilton  De Ferran Dragon Racing
1 kolo
19.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
3 kola
20.
 E.Carpenter  Panther Racing/Vision Racing
porucha
21.
 J.Howard  Sarah Fisher Racing
porucha
22.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
havárie
23.
 S.de Silvestro  HVM Racing
porucha
24.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
porucha
25.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
havárie
26.
 T.Sato  KV Racing Technology
havárie
27.
 E.Viso  KV Racing Technology
havárie
28.
 T.Scheckter  Conquest Racing
havárie
29.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
havárie