Meijer Indy 300 – před závodem
Indy Racing League slaví tento víkend jubileum, dvoustý závod. Této pocty se dostalo 1,5 mílovému oválu Kentucky Speedway u města Sparta. Indy Racing League zavítala do Kentucky poprvé v srpnu 2000, v roce kdy byl nový ovál otevřen.
Samozřejmě ale hlavním lákadlem nové dráhy měly být závody NASCAR. Jenže majiteli dráhy Jerry Carrollovi se dlouho nedařilo NASCAR do Kentucky dostat. Musel se spokojit pouze s druhořadou sérií Nationwide. Protože NASCAR vlastní většinu oválů, na kterých závodí, prostřednictvím dceřiné společnosti International Speedway Corportation zažaloval za zneužívání monopolu. Nicméně soud žalobu zamítl. Ale Kentucky se Sprint Cupu nakonec dočká. Zavítá sem příští rok v červenci.
Kentucky Speedway je místem, kde se vždy především v kvalifikacích dařilo ženám. Sarah Fisher se v roce 2002 stala první ženou, která v prestižní americké formulové sérii získala pole position. Danica Patrick její výkon v roce 2005 zopakovala. Dlužno však podotknout, že obě měly podstatnou výhodu v tom, že až do roku 2006 byla v pravidlech IndyCar zakotvena minimální požadovaná váha vozu BEZ jezdce, a tím pádem obě řídili o dvacet kilo lehčí monoposty, než jejich mužští kolegové.
1502
Tomáš Enge v Kentucky při souboji s Patrickem Carpentierem
Na Kentucky Speedway nedokázal nikdy v minulosti vyhrát ani jeden ze dvou největších favoritů na titul. Naopak Dario Franchitti si zde připsal na konto jeden ze největších trapasů ve své kariéře. V roce 2007 totiž přehlédl šachovnicovou vlajku, zezadu najel na pomalu jedoucího Kosuke Maatsuru a nad tratí vystřihl i se svou Dallarou perfektní salto. Franchittimu se povedlo proletět se vzduchem podruhé během jednoho týdne. Přesně o sedm dní dříve létal také nad Michigan International Speedway.
Loňský závod zajel životní jízdu Ed Carpenter. V závodě, který přinesl do IndyCar Series několik novinek, jako například Push2Pass či uvolněná aerodynamická pravidla, dokázal držet krok s čelem a nakonec jen velmi těsně prohrál s Briscoem. Letos dostává šanci díky společnému úsilí Vision Racing a Panther Racing svůj výkon zopakovat.
Za nepovedený závod v Chicagu musí skládat reparát Team Penske. Jejich vůz sice měl na to, aby vyhrál závod, ale když se některý z jezdců dostal do hloubi pole, nebyl schopný se propracovat zpátky na čelo. Navíc Will Power přišel o většinu náskoku v čele šampionátu, když musel několik kol před koncem pro palivo, neboť při regulérní zastávce nefungovalo dobře tankovací zařízení.
53318
Franchittiho nový vůz při technické inspekci
O dva vozy méně bude čítat v noci ze soboty na neděli startovní pole. Oproti Chicagu ubyly dva vozy. Jeden u De Ferran Dragon Racing (Davey Hamilton) a jeden u Newman/Haas Racing, ale Graham Rahal se na tento závod přesouvá k Sarah Fisher Racing do auta, které letos patřilo Jayi Howardovi. Ponese také bíložluté zbarvení Service Central, které letos měl na voze Howard.
Veterán Paul Tracy dostane minimálně v Kentucky a Motegi příležitost u Dreyer & Reinbold Racing. Bílomodrý vůz bude sponzorovat společnost Motegi Wheels.
Tomas Scheckter zůstane minimálně ještě v Kentucky u Conquest Racing. V Chicagu zřejmě i díky příchodu zkušeného Schecktera stoupla forma týmu na oválech. Scheckter bude mít bílo-modro-oranžový vůz sponzora Norcote.
Marco Andretti dostane bílo-červeno-modrý vůz obchodního řetězce Meijer, což je ostatně hlavní sponzor celé závodu. Dalším jezdcem s jiným zbarvením je Dario Franchitti. Franchitti tentokrát dostane modrý kryt motoru a žluté bočnice. Hlavním sponzorem je společnost Dixie.
Kentucky Speedway
Délka trati: 1,5 míle (2,4 kilometrů)
Klopení: 14° - zatáčky, 4° - rovinka
Délka závodu: 300 mil, 200 kol
Loňský vítěz: Ryan Briscoe, Team Penske
Loňské pole position: Scott Dixon (kvalifikace zrušena, startovalo se podle bodů)
Rekord trati: Sarah Fisher – 2002 (Dreyer & Reinbold Racing), 24.0661 sekund
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 3. září
16:15 – 17:15 1. trénink
19:30 – 21:00 kvalifikace
Sobota 4. září
1:00 – 1:30 2. trénink
Neděle 5. září
2:45 – start závod Meijer Indy 300