Castroneves vítězí v Motegi, o titulu rozhodne Miami!
Indy Japan 300 – průběh a výsledky závodu
Helio Castroneves vítězí podruhé v řadě, ale oválovým šampionem IZOD IndyCar Series se stal Dario Franchitti, který v Motegi dojel na druhém místě. Stáhl dalších pět bodů z náskoku Willa Powera v celkovém šampionátu. Power si díky třetímu místu v cíli připsal nejlepší umístění na oválu.
Indy Japan 300 – Twin Ring Motegi
200 kol – 300 mil
5 žlutých fází – celkem 50 kol
3 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Helio Castroneves – 153 kol
Nejrychlejší kolo: Helio Castroneves – 27.3743 v 13. kole
200 kol – 300 mil
5 žlutých fází – celkem 50 kol
3 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Helio Castroneves – 153 kol
Nejrychlejší kolo: Helio Castroneves – 27.3743 v 13. kole
Will Power do závodu neodstartoval příliš dobře. Ještě v prvním kole ztratil dvě pozice. V prvním kole se před něj dostali Franchitti a Andretti, navíc se musel bránit útokům ze strany Tonyho Kanaana. Jenže v druhém kole najel na nerovnost Bertrand Baguette, ztratil nad vozem kontrolu a narazil do bariéry v druhé zatáčce.
Na trať poprvé vyjel pace car, čehož využili na konci pole jedoucí Tracy, Wilson, Yasukawa, Tagliani a De Silvestro k doplnění nádrží až po okraj. První žlutá fáze byla krátká, restart přišel již v devátém kole v pořadí Castroneves, Briscoe, Franchitti, Andretti, Power, Kanaan, Wheldon, Dixon, Hunter-Reay a Patrick.
Helio Castroneves udržel vedení. O druhé místo sváděli těsnou bitvu Briscoe a Franchitti. Franchitti se na chvíli na druhou příčku dostal, ale Briscoe jej v dalším kole předjel zpět a začal skotskému závodníkovi mírně ujíždět. Naopak Will Power se s dobrou formou nepotkal. Ztratil další příčku ve prospěch Kanaana a po nepodařeném 39. kole se propadl dokonce až na desáté místo.
Jeho „trápení“ ukončil však záhy Alex Lloyd. Ve 41. kole výrazně zpomalil na protější rovince. Protože nebyl schopen se vlastní silou dopravit do boxů, byly podruhé vyvěšeny žluté vlajky. Zrovna ve chvíli, kdy se to většině pilotů hodilo, neboť se blížil čas prvních pit stopů. Žluté využili k zastavení všichni jezdci.
Castroneves udržel první místo. Na druhé místo se v boxech vrátil Briscoe, Franchittimu se ho totiž podařilo těsně před vyvěšením žlutých vlajek předjet. Power získal jednu pozici a pohyboval se na devátém místě. Dobře si v boxech vedli mechanici obsluhující Danicu Patrick, vítězka z roku 2008 získala v boxech dvě příčky.
Restart proběhl v 48. kole a první desítka protnula startovní čáru v následujícím pořadí: Castroneves, Briscoe, Franchitti, Kanaan, Andretti, Patrick, Dixon, Wheldon, Power, Hunter-Reay, ale toho okamžitě po restartu předjel EJ Viso.
Závodění si ovšem příliš diváci neužili. Už o dvacet kol později se něco porouchalo nejspíše na levém zadním zavěšení vozu Maria Moraese a Moraes ve stejném místě jako Baguette na začátku závodu přestal vůz kontrolovat. Po tvrdém nárazu zádí napřed do zdi doklouzal Moraesův vůz na vnitřek dráhy.
Záchranářům trvalo velmi dlouho, než Moraese z vozu vyprostili. Jelikož jezdec hýbal hned po nehodě rukama, bylo jasné, že je při vědomí. Mladý brazilský pilot si ovšem stěžoval na bolest zad a záchranný tým jej musel kvůli podezření na poranění páteře vyprošťovat velmi opatrně. Moraes skončil na nosítkách a po první kontrole přímo na okruhu byl letecky přepraven do nemocnice (letecky ale nikoliv kvůli vážnému poranění, ale kvůli odlehlé poloze okruhu vzhledem k nejbližšímu městu). Podle pozávodního vyjádření týmu se jedná pouze o rutinní prohlídku, podezření na poranění zad zatím nebylo potvrzeno ani vyvráceno.
Přestože bylo jasné, že každého čekají ještě další dva pit stopy, využili kromě Matose a Mutoha výjezdu pace caru všichni k návštěvě mechaniků. Mezi Castronevesem, Briscoem a Franchittim se pořadí nezměnilo. Will Power ovšem opět v boxech získal další tři pozice (na úkor Andrettiho, Dixona a Wheldona).
Pořadí v 77. kole při restartu bylo Matos, Mutoh, Castroneve, Briscoe, Franchitti, Kanaan, Patrick, Power, Andretti a Wheldon. Castronevesovi se nepovedl ideálně nájezd na cílovou rovinku a zatímco Matos a Mutoh se ve vedení udrželi, nejvíce na restartu vydělal Franchitti, který předjel oba Penskeho vozy. Briscoe dokázal zaváhání Castronevese také využít a Helio byl náhle pátý.
Monoposty Rogera Penskeho ovšem měli v Motegi výrazně lepší formu, než Ganassiho stroje a Briscoe si poměrně snadno s Franchittim poradil. Předjet se mu podařilo i oba piloty s jinou strategií a v 85. kole se ujal vedení. Své zaváhání při restartu se snažil napravit i Castroneves a v 95. kole se dostal na druhé místo. Briscoe měl už ale náskok skoro dvě sekundy. Franchitti se zasekl za Matosem a než Brazilec zajel v 101. kole do boxů, musel se spokojit se čtvrtou pozicí.
To, že Matosova a Mutohova strategie dnes nebude tou dobrou, „zajistil“ v 113. kole Paul Tracy. Kanadský veterán dostal ve čtvrté zatáčce smyk. Sice se mu jej podařilo vybrat, ale koly se lehce dotkl zdi a kvůli její inspekci a případným troskám z Tracyho vozu, pro kterého to znamenalo konec v závodě, byly znovu vyvěšeny žluté vlajky.
Což byla vítaná příležitost pro všechny jezdce k doplnění ethanolu a přezutí na novou sadu pneumatik. Přirozeně pro všechny kromě Matose a Mutoha, kteří se alespoň vrátili do stejného kola, v jakém byl lídr závodu.
Roger Penske před závodem v Kentucky proházel své týmy. Nejlepší mechaniky dostal k dispozici Will Power, což se v boxech projevilo opětovným ziskem páté pozice, o kterou jej připravil na dráze Scott Dixon. Druhý nejlepší tým zbyl na Castronevese, čehož využil v přímém souboji a dokázal se dostat před Briscoea.
Ale Power se ze získané výhody v boxech dlouho neradoval, neboť jej okamžitě po restartu opět Dixon předjel. Briscoe přišel i o druhé místo, které uzmul Dario Franchitti. Power byl navíc pod neustálým útokem Tonyho Kanaana a oba jezdci závodili bok po boku, půl metru od sebe, přičemž nejeden fanoušek Willa Powera musel zatajit dech.
Na trať se dokázal vrátit Alex Lloyd, byť s obrovskou ztrátou. Tým Dale Coyne Racing doufal, že díky odpadlíkům se Lloyd posune o pár míst vzhůru a získá další body v boji o titul nejlepšího nováčka a zároveň vzhledem k velké návštěvě japonských skautů jim Coyne chtěl dát možnost se skautským vozem pokochat. Jenže Lloyda postihly podobné potíže, jako předtím Moraese, s tím rozdílem, že šlo o levé přední zavěšení. Lloyd tvrdě narazil do zdi, ovšem podélně pravou stranou vozu, což je pro jezdce lepší varianta, než náraz zádí napřed. Lloydovi se ovšem bohužel podařilo poškodit kromě vozu i ochrannou bariéru, což prodloužilo délku žluté fáze skoro na dvacet kol.
Vzhledem k tomu, že boxy byly otevřeny 50 kol před koncem závodu, naskytla se jezdcům ideální příležitost pro vyřešení poslední zastávky v boxech. Tím pádem bylo jasné, že na strategii se tentokrát v Motegi vítězit nebude. Powerův tým si na poslední pit stop připravil svůj nejlepší kousek a dokázal Powera dostat z šestého místa na čtvrté hned za jeho týmové kolegy a Franchittiho.
Celkem zvláštní souboj v boxech svedli Franchitti a Briscoe. Briscoe mající stání dále na pit lane než Franchitti vypálil ze svého místa jako raketa a na čáře, podle které je určováno pořadí, byl viditelně před Franchittim. Sám se ovšem skrz rádio přiznal, že zřejmě zavadil o tlačítko omezovače a možná v boxech překročit rychlost. Na dráze se vozy seřadily v pořadí Castroneves, Franchitti, Briscoe a Power. Všichni očekávali, jak vedení závodu rozhodne. Pokud Briscoe překročil rychlost, musel by dostat penalizaci a propadnout se do hloubi pole. Pokud rychlost nepřekročil, pak porazil Franchittiho na výjezdu z boxů a ten ho musí pustit před sebe. Jenže překvapivě vedení závodu se rozhodlo s pořadím nic neudělat, Franchitti zůstal na druhém místě, Briscoe byl třetí.
Dle instrukcí týmu okamžitě Briscoe po zajetí pace caru začal na Franchittiho útočit. Jenže útok se mu nepovedl, na vnitřek dráhy se před Franchittiho nedostal, musel výrazně zpomalit, čehož využil Power a dostal se na třetí místo. Powerův vůz začal na čele fungovat mnohem lépe, než v hloubi pole a po celý poslední stint byl schopný držet s Franchittim krok.
Castroneves si budoval na prvním místě náskok, který dosáhl hodnoty až čtyři a půl vteřiny. Power nevzdával souboj s Franchittim. Vhodná příležitost přišla pár kol před koncem, když oba předjížděli o kolo pomalejší Milku Duno, ale skotský veterán si své druhé místo pohlídal a Powera udržel za svými zády až do konce závodu.
Helio Castroneves si připsal své třetí letošní vítězství. Vyhrál druhý závod v řadě, což se mu naposledy podařilo na jaře roku 2006 (a tím druhým bylo také Japonské Motegi). V závodě vedl více kol, než doposud v celé sezóně. V bodování se tak dostal na třetí místo před Scotta Dixona. Ale Franchitti díky druhému místu jednak umazal 5 bodů s Powerova náskoku a také si zajistil zisk trofeje AJ Foyta pro nejlepšího pilota na oválech (jeho hlavními rivaly byli Dixon a Castroneves). Foytovu trofej vyhrál Franchitti s náskokem šestnácti bodů. AJ Foyt ovšem přítomen na závodě v Motegi nebyl. Mimochodem jeho vnukovi AJ Foytovi IV se v sobotu narodil syn - AJ Foyt V.
O titulu rozhodne až závod na Homestead-Miami Speedway za čtrnáct dní. Power i Franchitti mají svůj osud ve vlastních rukou, byť Franchittiho situace je trochu horší. Pokud nezíská tři bonusové body za vítězství v kvalifikaci a vedení největšího počtu kol, musí se ohlížet, kde závod dojede Power. V takovém případě by mu totiž ani vítězství nestačilo, pokud by Power dojel druhý.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
H.Castroneves | Team Penske |
02:04:04.4780
|
2.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
4.5746
|
3.
|
W.Power | Team Penske |
5.0743
|
4.
|
R.Briscoe | Team Penske |
6.4825
|
5.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
7.6057
|
6.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
8.3641
|
7.
|
T.Kanaan | Andretti Autosport |
9.4093
|
8.
|
G.Rahal | Newman/Haas Racing |
11.7163
|
9.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
12.2125
|
10.
|
D.Wheldon | Panther Racing |
12.4720
|
11.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
15.5007
|
12.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
16.0693
|
13.
|
A.Tagliani | FAZZT Race Team |
17.6774
|
14.
|
H.Mutoh | Newman/Haas Racing |
18.2811
|
15.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
18.7349
|
16.
|
J.Wilson | Dreyer & Reinbold Racing |
19.4293
|
17.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
20.1047
|
18.
|
R.Matos | De Ferran Dragon Racing |
21.2346
|
19.
|
M.Duno | Dale Coyne Racing |
3 kola
|
20.
|
R.Yasukawa | Conquest Racing |
5 kol
|
21.
|
A.Lloyd | Dale Coyne Racing |
Havárie
|
22.
|
P.Tracy | Dreyer & Reinbold Racing |
Havárie
|
23.
|
S.de Silvestro | HVM Racing |
Porucha
|
24.
|
M.Moraes | KV Racing Technology |
Havárie
|
25.
|
B.Baguette | Conquest Racing |
Havárie
|