Cafés do Brasil Indy 300 – před závodem
300 mil, nebo chcete-li 200 kol, zbývá do konce letošního ročníku IZOD IndyCar Series. Sezóny, která se od prvního závodu v Brazílii přeměnila na stíhací jízdu za Willem Powerem. Jeho soupeři postupně odpadali. Briscoe, Castroneves, Dixon, až zůstal jen Dario Franchitti. Loňský šampion ztrácí na australského konkurenta 12 bodů. Oba mají osud ve svých rukou a teoreticky se nemusí ohlížet na výsledek toho druhého.
Oba dva již letos nějaký pohár přebírali. První trofej získal v květnu Franchitti – vyhrál v Indianapolis. V srpnu v kalifornské Sonomě přebíral Power z rukou Maria Andrettiho trofej pro nejlepšího jezdce na přírodních a městských okruzích. Před čtrnácti dny to byl znovu Franchitti, kdo zvedal nad hlavu pohár. Vyhrál trofej AJ Foyta pro nejlepšího jezdce na oválech.
Jen oni dva v průběhu sezóny vedli šampionát a Franchitti byl v čele pouze jeden den, konkrétně když v Sao Paulu získal bod za vítězství v kvalifikaci. Ale v závodě zvítězil Power a začal si budovat náskok, o který může přijít až teď, v posledním závodě.
55530
Dario Franchitti a oválová trofej
Podruhé v řadě a také naposledy se rozhodne na 1,5 míle dlouhém oválu jižně od floridského Miami. Ovál Homestead-Miami Speedway vznikl v roce 1993 z iniciativy promotéra Ralpha Sancheze, který chtěl využít peněz sérií NASCAR a CART k obnově regionu zničeného v roce 1992 hurikánem Andrew. Ale historie závodění na jihu Floridy je podstatně bohatší.
Za vizí pořádat v Miami závody nestojí nikdo menší, než Carl Fisher (který v roce 1909 postavil Indianapolis Motor Speedway). V roce 1925 si Miami vyhlédl jako „zimní hlavní město motoristického světa“. Trať v Miami skutečně vznikla, nesla název Fulford-Miami Speedway, měřila jednu a čtvrt míle a prkenný povrch měl v zatáčkách neuvěřitelné klopení 50°. Bohužel diváci viděli jen jeden závod na 300 mil, který v únoru 1926 vyhrál Peter DePaolo. Následně v témže roce totiž trať zničil hurikán.
Až v roce 1985 se formule vrátily do Miami. Tentokrát pod hlavičkou CARTu na městský okruh Tamiami Park. CART zde vydržel jen do roku 1988. Ale čtyři absolvované závody vyhrála jen ta největší jména. Dvakrát Danny Sullivan, a po jednom triumfu si připsali Michael Andretti a Al Unser, Jr.
55535
Power a okruhová trofej
Než byla Homestead-Miami Speedway v roce 1995 otevřena, uspořádal Sanchez závod na městském okruhu ve stejné lokalitě, kde se závodilo o deset let dříve. Návrat CART do Miami byl úspěšný, závod vyhrál Villeneuve, ale od příštího roku už se závodilo na nově otevřeném oválu.
Ten byl v podstatě menší verzí Indianapolis Motor Speedway. Uspořádání se nelíbilo především NASCAR, nejprve byly rozšířeny zatáčky, aby vozy projížděly plynuleji, ale stále hrozil náraz v zatáčce pod nevhodným úhlem. Což se v závodě NASCAR bohužel stalo osudné Johnovi Nemechekovi. Ovál se dočkal osmi milionové rekonstrukce. Trať změnila konfiguraci na tu, kterou známe dnes. Ale v roce 2003 ještě došlo ke změně klopení a poměrně plochá dráha dostala v zatáčkách až 20° klopení.
Trať od roku 2001 přešla do IRL. CART se závodu v Miami tak snadno nechtěl vzdát a ještě v letech 2002 a 2003 se vrátil na trať v ulicích města.
Nejúspěšnějším jezdci na Homestead-Miami Speedway jsou Sam Hornish Jr., a Dan Wheldon – oba si připsali tři vítězství. Dixon v Miami vyhrál dvakrát, Franchitti minulý rok. Poslední čtyři závody vyhrál tým Chipa Ganassiho. Roger Penske se z vítězství svého vozu radoval v Miami jen v roce 2004 zásluhou Hornishe.
55540
Nová trofej pro vítěze IZOD IndyCar Series
27 vozů se v neděli v jednu hodinu ráno postaví na start závodu. Chybět nebude pětice žen ve složení Danica Patrick, Simona de Silvestro, Milka Duno, Sarah Fisher a Ana Beatriz. Kromě souboje o titul šampiona série se bojuje i o pozici nejlepšího nováčka. Ale Simona de Silvestro na Alexe Lloyda už hodně ztrácí a tým HVM Racing ji zřejmě na oválu nedá dostatečně silný vůz. Sarah Fisher stejně jako loni startuje v růžovém voze propagujícím boj s rakovinou prsu.
V tomto týdnu odhalenou novou trofej pro šampiona série pozvedne nad hlavu někdo z dvojice Power –Franchitti přibližně ve čtvrt na čtyři v neděli ráno.
Homestead-Miami Speedway
Délka trati: 1,5 míle
Délka závodu: 300 mil, 200 kol
Loňský vítěz: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing)
Nejrychlejší kolo: 0:24.462 Sam Hornish Jr, Team Penske, 2006
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 1. října
19:30 – 20:30 – 1. trénink
22:45 – 0:00 – Kvalifikace
Sobota 2. října
1:45 – 2:15 – 2. trénink
Neděle 3. října
1:00 – Start závodu Cafés do Brazil Indy 300