Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tým studentů ČVUT představil svou novou formuli

Tým studentů ČVUT představil svou novou formuli

K pohonu slouží motocyklový motor objemu 600 ccm.

Na Fakultě strojní ČVUT v Praze dnes proběhlo představení nové studentské formule, kterou vyvinul univerzitní tým CTU CarTech složený z 25 studentů. Úspěch formule dokládá i její skvělé umístění na letošní soutěži v německém Hockenheimu. Tým studentů ČVUT tam soutěžil jako jediný český zástupce a ze 77 týmů z celého světa obsadil celkové 18. místo. Je to historicky nejlepší umístění týmu z bývalého východního bloku.
   
Kromě jízdy formule po dejvickém kampusu byly prezentovány i technické parametry nové formule a představen tým studentů, který se na vývoji podílí.   
 
Projekt studentské formule ČVUT byl zahájen v roce 2007. V roce 2009 poprvé jako první a jediná z České republiky soutěžila na okruhu v německém Hockenheimu. Obsadila tehdy 59. místo.   
 
Nový typ vozu FS.02 ideově vychází z konstrukce z roku 2009. Byl však kompletně přepracovaný s cílem maximálně snížit hmotnost vozu. Celková hmotnost je nyní 275,7 kg bez jezdce. Pro srovnání vůz FS.01 vážil bez jezdce 339 kg. Největší změny jsou v konstrukci rámu, který je nyní z tenkostěnných vysoko-pevnostních ocelových trubek a je vyztužený lepenými panely z uhlíkového kompozitu sendvičové konstrukce. Velké změny byly provedeny v oblasti pohonu vozu, kde byl použit lehčí diferenciál a nahrazeny ocelové díly lehčími hliníkovými, všude tam, kde pevnostně vyhovovaly.
 
Všechna kola jsou nezávisle zavěšena ve více-prvkových závěsech, těhlice kol jsou odlévané z hořčíkové slitiny. Vůz má dva nezávislé okruhy brzd a brzděna všechna čtyři kola. K pohonu slouží motocyklový motor YAMAHA R6 2007 o zdvihovém objemu 600 ccm a ve verzi s restriktorem v sání dosahuje výkonu 63 kW. Na motoru bylo provedeno mnoho úprav nutných pro použití motocyklového motoru ve formuli. Kompletně nové je sací a výfukové potrubí, chladící a palivový okruh. Motor je řízen programovatelnou řídící jednotkou. Elektronika vozu, včetně telemetrie, je kompletně   z dílny studentů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.
 

Celkové náklady na studentskou formuli dosáhly v roce 2009 částky 1.250.000 Kč (v hotovosti 700.000 Kč, v darovaném vybavení 550.000 Kč). Fakulta strojní ČVUT se podílela částkou 150.000 Kč. V roce 2010 se náklady odhadují na 1.485.000 Kč (v hotovosti 675.000 Kč, v darovaném vybavení 810.000 Kč). Fakulta strojní ČVUT se opět podílí částkou 150.000 Kč.