Může se Markus Winkelhock triumfálně vrátit?
Rozum se brání, ale historie tvrdí ano.
Nikdo nedokázal při svém vstupu do F1 to, co dokázal Markus Winkelhock 22 července 2007 na okruhu Nürburgring. Německý pilot se kvalifikoval na posledním místě v pravděpodobně nejpomalejším monopostu v poli, když na konci zahřívacího kola zastavil v depu pro mokré pneumatiky. Díky tomu byl pak schopen dostat se v lijáku do vedení závodu ještě před koncem druhého kola, a po přerušení startovat z první pozice. Později sice mnoho míst ztratil než jeho Spyker Ferrari ve 14 kole zastavil pro hydraulickou poruchu, ale historie byla zapsána.
Bohužel, Winkelhock nebyl schopen své místo v týmu udržet a velká cena Evropy 2007 zůstává jeho jediným startem v mistrovské Grand Prix. Nicméně, pohled do historie napovídá, že okolnosti jsou na jeho straně. Markus je jedním z řady pilotů kteří vstoupili do F-1 ve šlépějích svých otců a ačkoli Formule 1 jako taková je řízena hranicemi fyzikálních zákonů, analýza těchto dvougeneračních kariér nás zavádí spíše do oblasti metafyziky.
Žádný z těch, kterým otec mohl ke vstupu do F1 osobně gratulovat, nedosáhl výraznějších úspěchů. Na druhé straně ti, jejichž otce predčasně postihl tragický konec, se stali mistry světa. Zde je malá rekapitulace.
Když trochu přimhouříme oko, můžeme za prvního pilota druhé generace považovat Alberta Ascariho. Jeho otec Antonio sice ve Formuli 1 nikdy nestartoval, byl ale pravidelným účastníkem evropských závodů Grand Prix po první světové válce a mimo jiné vítězem velké ceny Itálie 1924 a velké ceny Belgie 1925. Téhož roku ale smrtelně havaroval při velké ceně Francie na okruhu Montlhéry u Paříže. Alberto Ascari se stal mistrem světa Formule 1 v letech 1952 a 1953 a patří k legendám prvních ročníků šampionátu. Sám tragicky zahynul za volantem závodního vozu v roce 1955.
Dalším otcem, jehož syn se stal mistrem světa byl Graham Hill. Dvojnásobný vítěz titulu z let 1962 a 1968, Hill zemřel v roce 1975 když v mlze havaroval své osobní letadlo severně od Londýna. Damon Hill vstoupil do Formule 1 o sedmnáct let později a titul šampiona získal v roce 1996.
Třetím a posledním pilotem v této kategorii je mistr světa z roku 1997 Jacques Villeneuve. Jeho otec Gilles sice sám titul nikdy nevyhrál, nicméně patří k největším legendám v historii Formule 1 a je mnohými fanoušky i novináři považován za možná největší talent jaký tento sport kdy měl. Avšak podlehl zraněním, která utrpěl po kolizi s jiným vozem při kvalifikaci na velkou cenu Belgie 1982 na okruhu Zolder.
A Winkelhockův otec Manfred, který měl v F-1 jenom nevýraznou kariéru, se zabil při závodě sportovních prototypů na okruhu Mosport u Toronta v roce 1985.
Jak již bylo řečeno, všichni ostatní synové vstoupili do Formule 1 v době, když jejich více či méně slavní otcové byli naživu. Nejúspěšnějšími z nich se stali Hans Joachim Stuck, Michael Andretti, Nelson Â. Piquet, a Nico Rosberg kteří všichni stanuli na stupně vítězů, i když ne na nejvyšší příčku.
Pro úplnost, zde je abecední seznam všech s aktivními lety v F-1 uvedenými v závorce. Mario Andretti (1968-1982) a Michael Andretti (1993), Jack Brabham (1955-1970) a David Brabham (1990-1994) a Gary Brabham (1990), Wilson Fittipaldi (1972-1975) a Christian Fittipaldi (1992-1994), Satoru Nakajima (1987-1991) a Kazuki Nakajima (2007-2009), Reg Parnell (1950-1954) a Tim Parnell (1959-1963), André Pilette (1951-1964) a Teddy Pilette (1974), Nelson Piquet (1978-1991) a Nelson Â. Piquet (2008-2009) Keke Rosberg (1978-1986) a Nico Rosberg (2006-2010), Hans von Stuck (1951-1953) a Hans Joachim Stuck (1974-1979).
Pro úplnost, Théodore Pilette (otec Andrého) na začátku 20 století také startoval v závodech Grand Prix. Z ostatních, Derek Hill (syn Phila) závodil v nižších kategoriích motorsportu a na dveře Formule 1 už málem poklepával i tragicky zesnulý Henry Surtees.
Na širším radaru se začínají objevovat také synové s příjmeními Mansell, Hunt, Prost, Tambay, Brundle. Jenom čas ukáže, jestli se některému z nich podaří prolomit tuto neslavnou tradici.
Možná si ale budeme muset počkat až na třetí generaci. Marco Andretti již dříve testoval s monopostem Honda a je stále dosti mladý na to, aby se jednoho dne mohl objevit v F-1. Děda Mario by určite byl patřičně pyšný.