Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Představení Euroserie F3

Představení Euroserie F3

Devátá sezóna šampionátu s sebou přináší několik novinek.

Formule 3 patří mezi jeden z nejvýznamnějších šampionátů v kariéře každého pilota, který má namířeno do Formule 1.

Její vrcholnou kategorii je Euroserie F3, která o tomto víkendu vstupuje na okruhu Paul Ricard do své nové sezóny.

Kromě vrcholné Euroserie jsou vozy Formule 3 využívány rovněž pro mnoho národních šampionátů. Mezi nejprestižnější patří závody ve Velké Británii, Německu, Španělsku, Itálii či Japonsku.

Mezi šampiony najdeme samá zvučná jména. Historie Euroserie F3 se začala psát v roce 2003, kdy se jejím prvním šampionem stal Ryan Briscoe nastupující za tým Prema Powerteam. Australský pilot nyní závodí v zámořském seriálu IndyCar Series u týmu Rogera Penskeho.

V roce 2004 se z titulu radoval Jamie Green, o rok později mistr světa Formule 1 z roku 2008 Lewis Hamilton. v roce 2006 se šampione stal Paul di Resta a v dalším roce Romain Grosjean. Všichni jmenovaní závodili v roce, ve kterém vyhráli Euroserii F3, za tým ASM.

Od roku 2008 byl tým ASM přejmenován na ART Grand Prix, jeho nadvláda ale pokračovala. V červeno-bílých barvách si v tom roce dojel pro titul Nico Hülkenberg, kterého na trůnu vystřídal o rok později Jules Bianchi.

 

Loni se stal šampionem Edoardo Mortara, který jako první pilot v historii obhájil vítězství v prestižní Grand Prix Makaa.

V loňské sezóně se musel vůbec poprvé v historii tým ART Grand Prix (předtím ASM) sklonit před svým soupeřem v šampionátu týmů. Jeho sedmiletou vítěznou sérii přerušil tým Signature. Teprve podruhé od založení šampionátu se zároveň radoval z titulu pilot jiného týmu než ART. Po Ryanu Briscoeovi, který v premiérovém ročníku vyhrál za tým Prema Powerteam, se to loni povedlo Edoardu Mortarovi ve stáji Signature.

Euroserií F3 ovšem prošlo i mnoho dalších pilotů, kteří dnes patří ke špičce. Piloty jako Nico Rosberg, Robert Kubica, Timo Glock, Sebastien Buemi či loňský mistr světa Formule 1 Sebastian Vettel určitě není třeba představovat.

V F3 měla svého času zastoupení i Česká republika. V letech 2005 a 2006 do ní s českým týmem ISR nastupoval Filip Salaquarda. 

 

Na konci sezóny se ale tým z Čestlic z Formule 3 stáhl, nikoliv však Filip Salaquarda, který pokračoval s týmem HBR Motorsport.

Pomyslnou štafetu předal Filip Salaquarda před sezónou 2008 Eriku Janišovi, který dokázal získat během sezóny 5 bodů a nejlepších výsledků se svým týmem Mücke Motorsport dosáhl na španělském okruhu Circuit de Catalunya, když dojel v obou závodech na sedmém místě.

Novinky


Před letošní sezónou doznal formát víkendu Euroserie F3 několika významných změn.

Velkou novinkou je, že se podobně jako v Britské F3 pojedou během víkendu hned tři závody.

Piloti budou mít v rámci příprav k dispozici dva šedesátiminutové tréninky, na které bude ještě v pátek navazovat půlhodinová kvalifikace. Startovní rošt sobotního dopoledního závodu, který bude mít 40 minut, bude vycházet z druhých nejrychlejších časů.

V sobotu pojedou piloti odpoledne ještě závod na 20 minut, jehož startovní rošt bude poskládán z pořadí v dopoledním závodě s tím, že prvních osm pilotů si prohodí pozice.

Třetí závod se pojede v neděli na 40 minut a jezdci do něj vystartují z místa, které si vyjeli v páteční kvalifikaci.

Nové bude rovněž bodování. První a třetí závod víkendu je bodován podle klíče známého z Formule 1: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Sobotní odpolední závod na 20 minut je ohodnocen stylem 10-8-6-5-4-3-2-1.

 

Sezóna začne, stejně jako loni, jako součást prvního podniku Le Mans Series na francouzském okruhu Paul Ricard v Le Castellet. V rámci víkendu vytrvalostní série Le Mans se pojede podnik F3 rovněž v září na Silverstonu.

Ve zbylých závodech bude tradičně součástí víkendu DTM. Jezdci se tak opět podívají na Hockenheim, Zandvoort, Norisring, Nürburgring a okruh Ricarda Torma ve Valencii. Novinkou je závod na rakouském Red Bull Ringu, dříve známém pod názvem A1-Ring. Z kalendáře naopak zmizel závod na Lausitzringu.

Technika


Formule pro Euroserii F3 váží 540 kilogramů, měří téměř 4,2 metru na délku a 1,8 metru na šířku.

V letošním roce jsou v F3 dva dodavatelé motorů a to Mercedes-Benz a Volkswagen. Motor musí mít maximálně čtyři válce a nesmí mít objem větší než 2000 ccm. V každém voze je zabudována sekvenční šestistupňová převodovka ovládaná páčkami pod volantem. K brzdění se používají kotoučové brzdy Brembo.

Výhradním dodavatelem pneumatik je jihokorejská společnost Kumho. Na závodní víkend má každý tým k dispozici celkem tři sady gum. Týmy na víkend dostanou rovněž dvě sady pneumatik do mokra, které ale smějí použít jen v případě, že je trať vyhlášena jako mokrá. Na celou sezónu má potom každý tým celkem 60 sad pneumatik. Žádná stáj nesmí před závodem používat na pneumatiky předehřívací dečky jako ve Formuli 1.

Během kvalifikace ani závodu není povoleno dotankovávání paliva a po každé jízdě musí zůstat v nádrži minimálně 1 litr.

V Euroserii F3 není povoleno používání dat z telemetrie.

Startovní listina

Euroserii F3 se před loňskou sezónou objevil v juniorských šampionátech velký konkurent v podobě nové vzniklé GP3. Šampionát přilákal, i díky tomu, že byl součástí víkendu Formule 1, mnoho týmů a jezdců z Euroserie F3, což mělo za následek velký pokles počtu pilotů a týmů ve startovním poli. Jestliže v roce 2009 na startu závodu pravidelně startovalo 25 až 30 závodníků, v loňské sezóně jich bylo jen kolem patnácti.

Velká rána přišla pro Euroserii F3 i před letošní sezónou, kdy svůj odchod oznámil nejúspěšnější tým historie ART Grand Prix. Francouzská stáj se nyní bude plně zaměřovat na GP3 a také GP2, kde spojila své síly s týmem Lotus a společně vytvořily stáj Lotus ART.

Kvůli odchodu loňského šampiona Edoarda Mortary do DTM se tým Signature musí obejít bez svého nejsilnějšího článku. V týmu ale zůstává druhý muž loňského pořadí Marco Wittmann, stejně jako Laurens Vanthoor. Belgičan v loňské sezóně zaujal zejména pěti umístěními na stupních vítězů. Nováčky v sestavě týmu Signature jsou Carlos Munoz a Daniel Abt.

 

Nováčky angažovaly i další tři týmy, které jsou v F3 stálicemi. Za Motopark Academy pojedou Japonec Kimija Sato, Švéd Jimmy Eriksson a Kanaďan Gianmarco Raimondo. Tým Petera Mückeho pak vsadil na Nigela Melkera, který již zaujal dobrou formou v předsezónních testech, a Felixe Rosenqvista, devátého muže loňské Grand Prix Makaa.


Kompletně španělskou sestavu bude mít tým Prema Powerteam, u kterého zůstává druhý nejlepší nováček loňské sezóny Daniel Juncadella, kterého doplní zkušený pilot série Roberto Merhi.

Do Euroserie F3 se přihlásil nový tým Star Racing, jehož barvy bude hájit Polák Kuba Giermaziak.

Již zítra je na programu kvalifikace na první podnik sezóny, který bude hostit francouzský okruh Paul Ricard. FORMULE.cz Vám nabídne reportáže ze všech kvalifikací a závodů letošní sezóny Euroserie F3.