Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT1: Vábení hrdého Albionu

GT1: Vábení hrdého Albionu

Dvojice závodů GT1 a doprovodné série GT3.

Po dvou náročných květnových závodech, v nichž se piloti museli popasovat s členitým profilem okruhů a slepými zatáčkami, přichází přesun do Spojeného království Velké Británie, do oblasti nazývané Northamptonshire. Území, kde byl v minulosti rozvinutý obuvnický průmysl, je v současnosti zaměřeno na potravinářství (mj. pivovar Carlsberg), výrobu kosmetiky (Avon) anebo systémy pro řízení dopravy (Siemens). Jižní část bývá nazývaná Údolím motorsportu, protože se zde vyskytují sídla stájí F1 Mercedes GP (Brackley) a Force India (Silverstone) anebo výrobců pohonných jednotek pro závodní vozy Cosworth (Northampton) a Mercedes-Benz HPE (Brixworth). U sídla týmu Force India se nachází brány legendárního okruhu Silverstone, na němž se odehrají další souboje v rámci šampionátu MS GT1 a ME GT3.

Okruh Silverstone vznikl na místě letiště vybudovaného během druhé světové války. Když utichlo burácení motorů spojeneckých bombardérů, nevyužívané letiště zlákalo fanoušky motorsportu, kteří zde v září 1947 uspořádali amatérský závod. Pak se však do věci vložil Královský automobilový klub (RAC) a v roce 1948 se dohodl s ministerstvem obrany na pronájmu letiště a vybudování okruhu. Byl zde ještě zádrhel v podobě farmy Jamese Wilsona Browna. Britský zemědělec zde pěstoval obilí a choval prasata. Proto byl činovníky klubu požádán, aby navrhl vyhovující okruh.

První oficiální podnik, navíc s přídomkem Grand Prix, se uskutečnil 2. října 1948. Proběhl na 5,906 kilometrů dlouhé dráze vytvořené ze dvou ranvejí a spojené obslužnými komunikacemi na obvodu letiště. Zástupy lidí na vnější části okruhu oddělovaly od rychle jedoucích vozů pouze balíky slámy a provazy! Ve vnitřní části nebylo možné závod sledovat, aby diváci nepoškodili úrodnou půdu. Ze známých úseků byla použita část mezi zatáčkami Club a Copse na jedné straně a část začínající před zatáčkou Becketts a končící v zatáčce Stowe na protější straně bývalého letiště. Tyto části spojovaly ranveje, na nichž byly v místě křížení vybudovány ostré zatáčky.

Následující rok byl závod pořádán již jen na obvodových komunikacích v celkové délce 4 648 metrů a okruh dostal svůj charakteristický tvar. Vznikla rovněž kratší verze nazývaná Club. Při této Velké Ceně se poprvé bojovalo o Mezinárodní Trofej. V hledišti se objevila vzácná návštěva, král Jiří VI v doprovodu královny Elizabeth. Jednalo se o jediný britský motoristický závod, který navštívila královská rodina.

Další pocty se britská dráha dočkala v roce 1950. Právě zde se odehrál historicky první závod GP Formule 1 v nově založeném světovém mistrovství. Drobná úprava prodlužující délku dráhy o jeden metr proběhla v zatáčce Club, kde byla zrušena šikana. V roce 1951 převzal od klubu RAC pronájem dráhy současný vlastník, Britský klub závodních jezdců (BRDC). Nový majitel přemístil boxy z míst, kde se nyní nachází šikany Bridge a Luffield na donedávna užívané místo. Délka okruhu vzrostla na 4,71 kilometrů a jednalo se o stav, který vydržel takřka čtvrtstoletí. Zlepšily se podmínky pro diváky, když tribuny nahradily nevyhovující balíky slámy anebo sudy od oleje.

Narůstající rychlost vozů v nájezdu na cílovou rovinku měla omezit šikana Woodcote vybudovaná v roce 1975 na místě stejnojmenné zatáčky. Vozy F1 zde totiž dokázaly vyvinout rychlost přes 250 km/h. Na stejném místě došlo k dalším změnám o 12 let později, protože efjedničky již atakovaly rychlost dosahovanou před vybudováním šikany! Woodcote se opět stala rychlou zatáčkou, před níž byla vybudovaná šikana s názvem Luffield.

Stavbaři se však na britský okruh vrátili již v roce 1990 a na 4,778 kilometrů dlouhé dráze provedli řadu změn s cílem opět snížit rychlost vozů na tomto rychlém okruhu. Nejprve předělali úsek za zatáčkou Maggotts, pravotočivou Becketts a levotočivou Chapel. Vznikla zde dvojice mírných esíček v podobě známé do dnešních dnů. Hůře bylo za zatáčkou Stowe, za níž byla vybudovaná šikana a v nájezdu do zatáčky Club, kde bylo vybudováno další místo za účelem zpomalení vozů pojmenované Vale. Nejvíce změn bylo uskutečněno v třetím sektoru, za levým obloukem Abbey byla zkrácena rovinka Farm Straight vedoucí k šikaně před zatáčkou Woodcote. Byl vybudován komplex pomalých zatáček Bridge, Priory, Brooklands a přepracovaná zatáčka ze šikany Luffield. Délka okruhu vzrostla bezmála o půl kilometru na 5 226 metrů.

Okruh se v tu dobu notně přiblížil k donedávna známé podobě, nicméně již v roce 1994 byla místo zatáčky Abbey vytvořena šikana. Stalo se tak po černém víkendu v Imole, kde zahynuli Ayrton Senna a Roland Ratzenberger a těžce se zranil Rubens Barrichello. O dva roky později byly mírně upraveny zatáčky Stowe (byla odstraněna šikana) a Club. Po drobných úpravách části Vale měřil okruh 5,141 kilometru.

K posledním změnám došlo v loňském roce, když byl zcela přepracován úsek mezi zatáčkami Abbey a Brooklands. Návrh nové části, někdy nazývané Arena, provedla společnost Populous. Jezdci místo do šikany míří do mírné pravotočivé zatáčky, která je vede skrz rychlý záhyb Farm do vnitřní části okruhu k pravotočivé zatáčce Village. Následuje pomalá The Loop, krátce po výjezdu na ní navazuje levotočivá zatáčka Aintree. Po rovince Wellington se jezdci dostanou do zatáčky Brooklands, kde opouští nejnovější úsek 5,891 kilometru dlouhého okruhu.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Mezi jezdce, jímž se nová část líbí, patřil loňský vítěz kvalifikace, Darren Turner: „Líbí se mi skutečnost, že nová část představuje výzvu. Je nerovná a není dokonalá, což je úžasné, protože současné nové okruhy jsou bezchybné. Je dobré vědět, že jeden ze skutečně skvělých okruhů se spoustou charakteru je lepší.“

V současné době nabízí britský okruh pět možností variant okruhu: dvě verze Grand Prix (nová a původní verze nazývaná Bridge) a variantu National (od roku 1987, nyní měří 2,63 kilometru), International (vychází z Jižního okruhu vybudovaného v roce 1991, délka 3,16 km) a Stowe (1,73 km, od roku 1994). Poslední tři zmiňované verze lze provozovat nezávisle na sobě.

Pilotům gétéček je Silverstone důvěrně známé. Loni se zde utkali již podvanácté, poprvé však na nejnovější verzi. Okruh jim nabízí deset pravých a osm levých zatáček, které se zpravidla dají projíždět velmi rychle. Proto se bude závodníkům hodit příjemnější profil terénu oproti dramatickým podmínkám dvou předchozích okruhů. Nejnižší místo se nachází 145 metrů nad mořem, nejvyšší je o 13 metrů výše. Nicméně stoupání a klesání jsou mírná, což dává šance pilotům, jejichž vozy povezou závaží. Přestože patří Silverstone mezi klasické okruhy, štěrk v únikových zónách je postupně nahrazován asfaltem. Čehož i piloti GT1 loni ve velké míře zneužívali např. v zatáčce Club, také díky shovívavosti sportovních komisařů. Jezdci okruh projíždí ve směru chodu hodinových ručiček.

Přestože také letos budou piloti závodit na stejné verzi okruhu jako loni, je pro ně přichystáno další překvapení. Zázemí týmů bude nyní sídlit v nově postavené budově s názvem Wing, kterou včetně přístupu do boxů navrhla firma Apex Circuit Design Ltd. Areál boxů byl vybudován za zatáčkou Club, takže po bezmála šedesáti letech v sobotu neodstartují závodníci do zatáčky Copse. Nedočkavý roj vozů GT1 se po letmém startu vrhne do zatáčky Abbey.

Dle slov závodníků by měl britský okruh vyhovovat domácím vozům Aston Martin DBR9, ale také Nissanu GT-R anebo Murciélagu. Pro Corvette C6R nepředstavuje Silverstone výhodu, ale ani nevýhodu. Naopak rychlá dráha nebude vyhovující pro týmy využívající Ford GT.

Velká Británie je proslulá svým vrtkavým a občas nehostinným počasím. Podle současné předpovědi hrozí déšť pouze v sobotu ráno, což může ovlivnit kvalifikaci. Oba závody by se však měly jet na suchu. Piloti si budou užívat příjemných teplot okolo 20°C.

Časový rozvrh přenosů GT1.

 Událost  Den  GT1 TV  Sport 5
Kvalifikace  Sobota  12,15-13,45  12,25-13,35
Kvalifikační závod  Sobota  17,00-18,30  17,00-18,30
Hlavní závod  Neděle  15,30-17,00  15,30-17,00

Druhý podnik ME GT3.

Jednou z doprovodných sérií bude letos podruhé nižší kategorie gétéček, GT3. I v této kategorii jsou čeští zástupci a také český tým Gravity Charouz Racing sedlající vozy Mercedes-Benz SLS. Za jejich volanty se střídají Tomáš Kostka (vůz č.11), Jan Šťovíček a Jakub Knoll (oba č.12). Ve spřízněném týmu Heico Motorsport pilotuje stejný automobil s trojcípou hvězdu ve znaku slovenský pilot Filip Sládečka (č.45). GT3 je možné sledovat na internetu anebo v televizi prostřednictvím stanice Sport 5.

Časový rozvrh šampionátu GT3.

 Událost  Den  GT3 TV  Sport 5
Kvalifikace  Sobota  10,25-11,45  10,35-11,40
1. závod  Sobota  14,15-16,00  14,55-16,15*
2. závod  Neděle  12,30-14,00  12,40-13,50

* nejedná se o přímý přenos

Gravity Charouz v Algarve

Užitečné odkazy.

GT1 TV Zde

Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam letošních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalí závodníci John Watson anebo Johnny Herbert. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

GT3 Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů. Na spodní liště, která se zobrazí po najetí kurzoru na okno televize, je tlačítko pro zvětšení na celou obrazovku. Také zde je k dispozici archiv letošních závodů a některých loňských událostí (volba GT3´s most recent videos).

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a účastník GT3 v roce 2009, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.

Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde

Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.