GT1: Evropská rozlučka v kraji slunce
Poslední společný víkend GT1 a GT3 proběhne na jihu Francie.
Minulým víkendem ve Španělsku se druhý ročník MS GT1 přehoupl do své druhé poloviny a nyní čeká na jeho účastníky poslední závod na starém kontinentu. Závodníci navštíví domovskou zemi pořadatelské organizace SRO, Francii. Zde zamíří do malebného kraje Provence s historickými památkami, vinicemi a olivovými háji. Okouzlující Azurové pobřeží omývané Středozemním mořem a značnou část roku svítící slunce jsou neodolatelným lákadlem pro nespočet turistů. Příznivé klimatické podmínky jsou vhodné i pro lidi zabývající se motorsportem, jimž zde již přes čtyřicet let slouží okruh nesoucí jméno významného francouzského podnikatele.
Paul Ricard zbohatl na výrobě alkoholických nápojů, mj. také na míchaném nápoji nazvaném podle jeho příjmení. Ve věku šedesát let se rozhodl rozšířit své aktivity do motorsportu, netradičně výstavbou okruhu. Byl postaven za 300 dní poblíž Le Castellet, městečka ležícího nedaleko severozápadního okraje přístavního města Toulon. Provoz byl slavnostně zahájen 19. dubna 1970. Základem byla 5,81 kilometru dlouhá dráha, kterou doplňovaly dvě kratší verze. Moderní okruh splňoval bezpečnostní požadavky tehdejší doby a tak se od následujícího roku stal součástí kalendáře F1. Královna motorsportu zde s přestávkami vydržela až do roku 1990, než došlo k přesunu Velké Ceny Francie do Magny-Cours.
Okruhu vévodila 1,8 kilometru dlouhá rovinka Mistral, na jejímž konci dosahovaly monoposty F1 závratných rychlostí. Tato skutečnost vyvolala v roce 1982 úvahy o zkrácení okruhu za šikanou La Verriere, čímž by došlo jednak ke zkrácení dlouhé rovinky, ale také délky okruhu na 4 kilometry. Ke změnám došlo až o čtyři roky později po smrtelné nehodě Elia de Angelise během testů. Italský závodník zahynul rychlé zatáčce Signes navazující na nejdelší rovné místo okruhu. V roce 1986 tak byl podnik F1 poprvé uspořádán na verzi zkrácené na 3,812 kilometru.
Další změny provedl až nový majitel, který okruh odkoupil v roce 1999, dva roky po smrti Paula Ricarda. Jednalo se o společnost Excelis, jejímž vlastníkem byl sám šéf F1, Bernie Eccelestone. Rok trvající práce byly zahájeny v dubnu 2001. Přestože byl známý profil zachován, výčet změn byl velmi dlouhý: menší poloměr se týkal zatáček Hôtel, Camp, Lac a Pont, před upravenou zatáčkou Bendor zmizela šikana. Naopak rovinku Mistral rozdělily šikany Sud a Nord a změnám neunikla ani za ní následující zatáčka Signes, kde rovněž vznikla šikana. Přestavba byla završena novými úseky Epingle a esíčkem Airport vybudované mezi první zatáčkou Verriere a rovinkou Mistral. Samozřejmostí byla i rekonstrukce zázemí pro týmy. Název okruhu dostal ke jménu Paul Ricard zkratku HTTT (High Tech Test Track).
Jak vyznívá z třetího slova zkratky, služby okruhu se zaměřily především na využití dráhy na testovací účely. K tomuto účelu se hodily také příznivé klimatické podmínky oblasti, v níž se Paul Ricard nachází, ale také nepřítomnost tribun a tím i uzavřenost areálu veřejnosti.
Rozsáhlým přebudováním dráhy však změny neskončily. O rok později přibyla ke stávajícím šikanám Sud a Nord ještě třetí nazývaná Montreal. Následující rok přibyla před dlouhou vracečkou Double Droite de Beausset zkratka Petit Beausset. V roce 2005 byly změny završeny doplněním úvodního esíčka Verriere zatáčkami Suzuka V1 a V2. Výsledkem je komplex umožňující umožňují vytvořit neuvěřitelných 167 variant okruhu, včetně 64 s možností umělého zavlažování! Nejkratší varianta je dlouhá 826 metrů, nejdelší měří 5 861 metrů.
Jakmile bylo možné na francouzském okruhu pořádat závody po udělení licence FIA v roce 2006, společnost SRO tuto možnost využila. Zaujala tehdejšího vítěze ve voze Corvette C6R, Mika Hezemanse, nynější pilota stáje Exim Bank Team China: „Nádherný okruh, je velmi rychlý, ale bezpečný. Je pěkné mít opět dlouhou rovinku podobnou té v Le Mans, což je jedna z mých nejoblíbenějších tratí,“ uvedl dále holandský pilot. Další návštěva se konala až v roce 2009, kdy byl několik let nepřístupný okruh znovu otevřen pro veřejnost. Spolu s loňskou dvojicí závodů úvodního ročníku světového mistrovství se tak GT1 vydá na jih Francie již počtvrté.
Stejně jako v předchozích případech se pojede na verzi označené 1C V2. Ta se vyznačuje úvodní zatáčkou s nejmenším poloměrem a šikanou rozdělující rovinku Mistral. Na piloty tak čeká 5 842 metrů dráhy, 7 levých a 8 pravých zatáček, které absolvují po směru chodu hodinových ručiček. Její šíře se pohybuje mezi 10-12 metry. Přestože profil dráhy se nachází mezi 419 až 442 metry nad mořem, změny terénu jsou pozvolné a neměly by činit větší problémy ani vozům se závažím. Kačírek se v okolí dráhy vyskytuje velmi sporadicky, nejbližší okolí dráhy lemují v roce 2002 vybudované charakteristické modré a červené pásy na asfaltovém podkladu. Součástí pruhů je wolfram, modré zpomalují vozy pouze částečně a dávají pilotům možnost dostat vůz pod kontrolu. Červené pásy již dokáží zbrzdit auto výrazněji, ale jejich drsnější povrch si vybírá daň v podobě nadměrného opotřebení pneumatik, které mohou vyžadovat následnou výměnu. Pak již následují bariéry, nikoliv však z obvykle používaných pneumatik, ale ze speciálního polyethylenu schopného pohlcovat nárazy.
Foto: Petr Gabriel
Ne nadarmo se přezdívá místní oblasti kraj slunce, slunečné počasí bude kulisou obou víkendových závodů. Teploty se budou pohybovat okolo 30°C. Srážky nejsou hlášeny.
Nedaleko cílové rovinky a úvodní části vede vzletová dráha místního letiště. Bylo postaveno již v roce 1962 z popudu Paula Ricarda. O poznání novější je motokárový okruh vybudovaný v roce 2009 v pěti variantách v délce 673-964 metrů s únikovými zónami podobnými těm na okruhu.
Movití fanoušci rychlých vozidel zde mají možnost si splnit sen v podobě jízdy báječných vozů, jimiž jsou Ferrari F430, Porsche 911, Lamborghini Gallardo anebo Audi R8. Jízdy na okruhu s rozsáhlými únikovými zónami pořádá známý tým Oreca působící mj. v sérii LMS.
Pro příznivce formulových vozů jiná společnost, AGS Formula 1, nabízí jako vrchol své nabídky dokonce možnost svezení s vozy F1 z přelomu století mj. Prost AP02, Jordan EJ11, Arrows A20. Třešničkou na dortu je nabídka pilotáže prototypu Peugeot 905, který vyhrál Le Mans v roce 1993!
Změny sestav.
Po třech účastech Martina Matzkeho, opouští šampionát GT1 také další český zástupce, Jiří Janák. Pilot stáje Swiss Racing Team absolvoval pouze o jeden závodní víkend více než roudnický rodák. Nedostatek náhradních dílů potřebných pro opravu vozů po kolizi v úvodu hlavního závodu na Sachsenringu byl za absencí švýcarské stáje během předchozích dvou víkendů. Nyní by se měl tým z Inwilu vrátit do šampionátu, ale již bez Jiřího Janáka, který začátkem července s týmem ukončil spolupráci Více Zde.
Časový plán přenosů GT1.
Událost | Den | GT1 TV | Sport 5 |
Kvalifikace | Sobota | 10,25-11,55 | 10,35-11,55 |
Kvalifikační závod | Sobota | 16,00-17,30 | 16,00-17,25 |
Hlavní závod | Neděle | 15,00-16,30 | 14,30-16,40 |
GT3 doprovodí letos naposledy světová gétéčka.
Součástí posledního evropského víkendu MS GT1 bude znovu nižší kategorie GT3. Včetně české a slovenské účasti.
Ve Francii se představí čeští jezdci ve stáji Gravity-Charouz Racing. Týmu se i přes vysoká očekávání v úvodu sezony zatím nepodařilo bodovat. Nicméně v předchozím závodě se podařilo zlepšit ovladatelnost letos poprvé nasazených vozů Mercedes-Benz SLS. Ve voze č.11 dvakrát závodil Tomáš Kostka, minule jej zastoupil Jarek Janiš. Druhé auto se startovním číslem 12 sdílel Jan Šťovíček s Jakubem Knollem.
Úspěšnější je nitranský rodák Filip Sládečka, člen partnerské stáje Heico Motorsport. S německým kolegou, Patrickem Hirschem, si připsali ve Španělsku dalších 11 bodů. Nyní se oba jezdci nachází na jedenácté příčce v celkovém hodnocení jezdců.
V níže uvedených časech lze sledovat kvalifikaci a oba závody třídy GT3 prostřednictvím stránek šampionátu anebo televizní stanice Sport 5.
Časový plán přenosů GT3.
Událost | Den | GT3 TV | Sport 5 |
Kvalifikace | Sobota | 8,45-10,05 | 9,00-10,00 |
Kvalifikační závod | Sobota | 13,15-14,45 | 13,20-14,40 |
Hlavní závod | Neděle | 11,00-12,30 | 11,05-12,25 |
Užitečné odkazy.
GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam letošních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards anebo David Croft a bývalí závodníci John Watson anebo Johnny Herbert. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
GT3 Zde
Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů. Na spodní liště, která se zobrazí po najetí kurzoru na okno televize, je tlačítko pro zvětšení na celou obrazovku. Také zde je k dispozici archiv letošních závodů a některých loňských událostí (volba GT3´s most recent videos).
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde
Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.