Pirelli pro letošek slibuje ještě zajímavější závodění
Italský výrobce pneumatik snížil rozdíly mezi jednotlivými směsmi.
Pirelli slibuje fanouškům Formule 1, že v sezóně 2012 uvidí ještě zajímavější závodění než v loňském roce, jelikož se svými novými pneumatikami zvolilo agresivnější přístup.
Na svém setkání s médii v Abú Zabí Pirelli prozradilo, že pro letošní ročník snížilo rozdíly mezi jednotlivými směsmi svých pneumatik. Jezdci a týmy by tak po stránce strategie měli letos čelit větším výzvám.
Změn se dočkala zároveň i konstrukce pneumatik, které mají nyní hranatější tvar, tím pádem větší styčnou plochu, což znamená větší přilnavost.
Prezident italské společnosti Marco Tronchetti Provera sdělil: "Tyto změny zajistí více příležitostí k předjíždění a pomohou k lepší podívané. Naše pneumatiky budou o něco měkčí, což přidá na rychlosti a podívané."
Týmy Formule 1 budou opět o závodních víkendech dostávat k dispozici dvě ze čtyř připravovaných směsí, rozdíly mezi nimi se však dramaticky sníží. Zatímco v roce 2011 se časy na kolo při použití odlišných směsí lišily často o 1,5 sekundy, pro letošek se Pirelli snažilo snížit tento rozestup pod jednu sekundu.
Šéf oddělení motorsportu u Pirelli Paul Hembery řekl: "Museli jsme udělat změny a cílem těchto změn bylo zajistit, aby bylo závodění těsnější.
Mezi směsmi je menší výkonnostní rozdíl. V loňském roce se týmy rozhodovaly na základě pneumatik, které byly od sebe 1,5 sekundy. My jsme se snažili snížit to pod jednu sekundu a cílem je mít to okolo osmi desetin sekundy."
Superměkká směs by měla proti loňskému roku zůstat prakticky nezměněná, ostatní tři směsi však byly změkčeny, aby se rozdíly snížily, přičemž tvrdá směs doznala největších změn.
"Co se výkonnosti (tvrdé směsi) týče, dostáváme se v porovnání s loňskou sezónou o 1,5 sekundy dolů," prozradil Hembery. "Tvrdá pneumatika teď bude blízko loňské střední, ne-li lehce rychlejší, takže je to výrazné zlepšení výkonnosti."
Hembery doufá, že změkčené směsi pneumatik a menší rozdíly mezi nimi pomohou odstranit problém, který provázel loňskou sezónu. Měkká směs pneumatik byla totiž o tolik lepší než kterákoliv jiná, že se při každém závodním víkendu, při kterém byla nasazována, stávala jasně tou nejpoužívanější.
"Měli jsme závody, ve kterých týmy maximalizovaly použití sad té rychlejší směsi, což byla v roce 2011 ta měkká, a minimalizovaly použití té tvrdé nebo střední. Z tohoto pohledu se tak ta druhá směs příliš nezapojovala do strategie.
Museli jsme zapracovat na zlomových bodech a životnosti, což jsme udělali. Chtěli jsme menší rozdíly mezi směsmi, přičemž ta pomalejší se opotřebovává jen o něco méně. Týmy se tak budou muset rozhodnout, na kterých pneumatikách pojedou.
Loni jsme to týmům udělali moc lehké, o každém víkendu se používala měkká, týmy tak své víkendy stavěly okolo ní. Letos to chceme trochu více promíchat."
Pirelli doufá, že jeho úsilí opět vyústí ve větší počet zastávek v boxech na závod, přičemž za ideální považuje dvě až tři výměny pneumatik.
"Loni to bylo v průměru 2,2 nebo 2,3 a my doufáme, že dosáhneme stejného výsledku. V některých závodech to byly dvě, v některých tři, a třízastávkové závody se zdály být těmi nejzajímavějšími.
Měli jsme pocit, že to ty závody v dobrém slova smyslu okořenilo a veřejnost cítila, že počet tří tomu dodal zajímavou perspektivu. Zatím jsme ale neviděli vozy pro rok 2012, uvidíme je za pár týdnů.
Říká se, že letos bude přítlak menší, ale víme, že ve Formuli 1 může být realita jiná.
Teoreticky bychom měli být svědky zajímavého závodění, ale možná jsme byli příliš konzervativní, nebo naopak příliš agresivní. To se ale nedozvíme, dokud se nezačne závodit."