Pořadí závodu na oválu v Iowě určí tři krátké sobotní závody
IndyCar krom toho na třech oválech upustí od restartů po dvojicích.
Nový sportovní ředitel Beaux Barfield se rozhodl inovovat kvalifikační formát pro oválové závody. Doposud v IZOD IndyCar Series bylo pořadí v kvalifikaci na oválech určováno na základě součtu dvou po sobě jdoucích letmých kol. Každý jezdec měl v kvalifikaci dráhu pro sebe. V Indianapolisu se tradičně počítají čtyři po sobě jdoucí letmá kola, IndyCar Series počítala čtyři kola i na ostatních oválech, ale v loňské sezóně vzhledem k vysokému počtu účastníků (a délce kvalifikace) byl počet redukován na dvě. Tuto proceduru použije INDYCAR na všech oválech i v letošní sezóně, kromě krátké dráhy v Iowě, kde vyzkouší zcela novou proceduru.
Na základě výsledků ze sobotního tréninku budou jezdci rozděleni do tří skupin. Trénink bude vlastně plnit roli jakési „předkvalifikace“. Nejrychlejších deset jezdců z tréninku nastoupí do závodu na 30 kol, jehož výsledek určí pořadí první desítky na startovním roštu. Jezdci na lichých pozicích mimo první desítku (11., 13., 15., a tak dále) se utkají v druhém třicetikolovém závodě o tyto pozice a třetí stejně dlouhý závod určí sudá místa na startovním roštu, postoupí do nich jezdci na sudých pozicích mimo první desítku v tréninku (12., 14., 16., a tak dále).
V loňské sezóně zavedla INDYCAR pro IZOD IndyCar Series proceduru restartů závodu ve formacích po dvojicích (po vzoru NASCAR). Ačkoliv jezdci a majitelé stájí podrobili tuto úpravu kritice, fanoušci si ji oblíbili a zůstane zachována i v letošní sezóně, se třemi výjimkami. Na dlouhých oválech Indianapolis Motor Speedway, Texas Motor Speedway a Auto Club Speedway se INDYCAR vrátí ke starému formátu restartů s vozy v řadě za sebou.
Barfield vyjádřil zájem zavést ještě v letošní sezóně na některých městských nebo přírodních okruzích pevné starty. Jako jeden ze stevardů Champ Cars byl u toho, když je dnes již neexistující série v roce 2007 při přechodu na nové vozy Panoz DP-01 zaváděla.
„Posledních pět týdnů jsem strávil psaním pravidel a musím napsat ještě spoustu pravidel pro pevné starty. Je k tomu potřeba spousta vybavení, ale hlavně teď týmy tráví spoustu času vývojem vozů a chci to respektovat, než na ně hodím další novinky.“
Barfield chce zvýšit atraktivitu oválových kvalifikací. Na přírodních a městských okruzích IndyCar využívá vyřazovací systém částečně převzatý od Formule 1. V první části kvalifikace je pole rozděleno do dvou pokud možno stejně velkých skupin (ještě do loňské sezóny se rozložení skupin losovalo, ale skupiny pak nebyly vyrovnané) na základě výsledků z tréninku. Z obou skupin postoupí šestice nejrychlejších jezdců do semifinále. Nepostupující jezdci si rozdělí pozice na startovním roštu, lichá místa (13., 15., atd.) dostanou jezdci nepostupující z první skupiny, sudá (14., 16., atd.) pak nepostupující jezdci z druhé skupiny. Ze semifinále postoupí opět šestice nejrychlejších do finálové Firestone Fast Six, která si to rozdá o pole position.
„Stejně jako jsme zavedli restarty ve dvojicích, hledíme na rozstřely jako na něco, co může přidat vzrušení naším závodům a zlepšit náš produkt,“ dodává Barfield. „Je to první z několika konceptů, které zvažujeme. Šrumec, který provází Firestone Fast Six, je vzrušující a chtěli bychom připravit něco podobného pro ovály.“