Mít motor, či nemít, to je, oč tu běží
Malý thriller na počátek sezóny
Skutečnost, že americké formulové závodění vstupuje tento týden do zcela nové éry, si snad uvědomuje každý. Už dlouho nebyl první závod sezóny očekáván s takovým napětím, jak právě letos. Je to zcela pochopitelné. Nové monoposty, řada nových tváří v zákulisí, nové motory. Když už jsme u nich...
Aby nebylo vzrušení dost, rozhodl se tým Dragon Racing společně se společností Lotus připravit fanouškům malý thriller, při jehož sledování se jistě rozbušilo srdce nejednoho fanouška obrýleného čtyřnásobného šampióna Champ Cars Sebastiena Bourdaise .
Produkce: Jay Penske - Režie: Lotus - Hrají: Sebastien Bourdais a Katherine Legge
Moment, ono to vlastně s těmi osobami na křeslech produkce a režie není tak úplně jasné. Ale začněme od začátku. Lotus se během nedávného prodeje a následné akvizice potýkal s finančními problémy. Následkem toho se s problémy potýká i společnost Johna Judda Engine Developments Limited, která pro Lotus vyvinula a vyrábí nové motory pro IndyCar. Momentální výsledek je takový, že Lotus je schopen poskytnout pohonné jednotky pouze pěti vozům. Pro těchto pět vozů bylo včera večer v St. Petersburgu slovy pět motorů, a to si ještě všichni mohli pískat, protože o dvacet čtyři hodin dříve byly jen čtyři. Tím, kdo tahal za krátkou slámku, byl Sebastian Bourdais a jeho tým Dragon Racing, který měl motor jen pro monopost Katherine Legge. V jeden okamžik to vypadalo, že už Seb na start nenastoupí (což se ještě může klidně stát, pokud jeho motor vypustí duši). Ale netřeba se obávat, protože po paddocku se šíří zprávy, že kdesi existuje ještě jeden motor Lotus, který se právě repasuje a bude sloužit jako náhradní (pro všechny - tedy kdo dřív přijde, ten...). Jen pro srovnání. Chevrolet má pro svých jedenáct monopostů prý 40 - 45 motorů. Přesně vám to nikdo neřekne, protože nikdo neví, kolik jich mají po kapsách schováno Roger Penske a Tim Cindric.
Motor pro Sebastiena dorazil ve čtvrtek a začala mela. Vzhledem k tomu, že v jeho monopostu ještě nikdy nebyl žádný motor nainstalován, začal pro mechaniky a techniky závod s časem. Dobrou zprávou je, že většina z nich ještě před nedávnou dobou nosila košile týmu Newman/Haas. Takže pokud někdo může vůbec dokázat zázraky, tak je to tahle parta.
Není právě jasné, kdo za to může. Jay Penske se usilovně odmítá bavit s médii a u Johna Judda nemají na takové věci čas, protože kdo má ruce, tak staví motory. A Lotus? Mlčí. Sebastien Bourdais si prozatím najíždí okruh na bicyklu a pro případ, že by si u Jaye nevydělal jako jezdec, pracoval v týdnu jako jeho PR. A to skvělý. V okamžiku, kdy už nad Jayem mnozí lámali hůl pro jeho neschopnost jako majitele týmu, dva rozhovory Seba pro klíčová motoristická média věc trochu vyjasnila. Jay Penske za motor zaplatil a finance pro chod týmu na sezónu jsou zajištěny.
Ještě jedna drobná věc. Zbylé týmy Lotusu, tedy Lotus-HVM, Barracuda BHA a Lotus DRR v paddocku sídlí vedle sebe a v nelehké situaci spolupracují jako o život. Asi mám pro neděli nové oblíbence, kterým hodlám držet palce. Řekl bych, že si to zaslouží.