Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

DTM vstupuje do nové éry

DTM vstupuje do nové éry

Představení DTM 2012

Šampionát DTM, kterému se přezdívá kapotovaná Formule 1, je na prahu nové sezóny. Ta letošní ovšem bude výjimečná, v platnost vstupují nová pravidla, a to jak po stránce technické, tak sportovní. K součastným dvěma značkám navíc přibyla jedna z ikon tohoto sportu - po dvaceti letech se do šampionátu vrací mnichovská automobilka BMW.

Historie DTM se začala psát už v roce 1984, kdy se za volantem BMW 635 CSi stal šampionem Volker Strycek. Po nepříliš šťastném období, kdy musel být mezi lety 1996-1999 šampionát kvůli malému zájmu týmů způsobeném vysokými náklady zrušen, DTM znovu přišlo k životu v roce 2000.

Do šampionátu v té době nasazovaly své vozy tři automobilky - Mercedes-Benz, Audi a Opel. Od znovuzrození měly ale vozy jednu nevýhodu - nedaly se využít v žádném jiném šampionátu. Od sezóny 2005 přešly všechny tři značky od kupé k pětidveřovým modelům svých vozů a závodění v DTM se začalo postupně stávat neúměrně drahým, kvůli čemuž na konci roku 2005 opustil startovní pole Opel. Vše vyvrcholilo v roce 2009, kdy byl zmražen vývoj vozů a až do konce loňské sezóny byly používány modely z let 2008 a 2009.

Díky novým předpisům ovšem náklady na stavbu a provozování klesají a především nacházejí další uplatnění pro starší auta. To je také hlavní důvod, proč se do DTM BMW vrací. Auta postavená na letošních pravidlech budou totiž moci od příští sezóny nastoupit také do japonského šampionátu Super GT a nově vzniknuté třídy přidružené k americké sérii Grand-Am.

Největším lákadlem ovšem i nadále zůstává návrat jedné z největších německých automobilek - BMW. Mnichovská značka by ovšem nemusela být jedinou, která by obohatila startovní rošt. Mluví se o možném návratu Opelu. Ten by mohl na podvozku Insignie postavit kupé s názvem Calibra. Zájem projevili také japonští výrobci Nissan a Lexus, kteří by tak rozšířili své pole působnosti z japonského mistrovství GT vozů.

Po osmi letech bude startovní pole složené čistě z kupé vozů. Nové modely jsou také odolnější. Zatímco ty předcházející musely přečkat při crash testech náraz o síle 80 kN jen v určitém místě, tyto vozy musí vydržet náraz 360 kN v jakémkoliv místě po celé délce vozu. Všechny vozu budou také muset projít nárazovými zkouškami Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Jak bylo zmíněno v úvodu, nové DTM je levnější a to zejména díky tomu, že všechny automobilky od letoška budou používat jednotné brzdiče, destičky i kotouče. Také konstrukce zavěšení a celého šasi vozu je unifikována a všechny automobilky používají jednotnou konstrukci.

Změny se dotkly také aerodynamiky. Patrné zejména na zadním křídle, které již není dvoupatrové, ale jednoduché. Na druhou stranu je mnohem větší. Spolu s motorem je aerodynamika jedna z mála věcí, kterou si každá automobilka vyvíjí vlastními silami.

Když jsme nakousli motory, sluší se dodat, že každý vůz pohání osmiválcový motor s maximálním objemem 4 000 ccm a výkonem kolem 500 koní. Minimální váha vozu včetně jezdce, jeho kombinézy a helmy přitom nesmí být nižší než 1100 kg.

 

Drobnými změnami prošla také sportovní pravidla. Jezdci budou muset i nadále ve stanoveném rozmezí absolvovat dvě povinné zastávky u mechaniků, od letošní sezóny ovšem již nebudou mít za povinnost dotankovávat palivo.

Díky vstupu BMW se startovní pole rozrostlo z 18 na 22 jezdců. Audi a Mercedes mají po osmi jezdcích, zatímco BMW nasadí šest vozů. Tábor Audi spoléhá na zkušenosti a i letos tak za něj bude závodit Švéd Mattias Ekström, pro kterého je to již 12 sezóna. V sestavě nechybí ani šampion z let 2008 a 2009 Timo Scheider či Mike Rockenfeller.

Automobilka s trojcípou hvězdou ve znaku si ponechala oba své Brity, kteří patří ke špičce - Jamieho Greena a Garyho Paffetta. Zůstali také oba ex-piloti Formule 1 Ralf Schumacher a David Coulthard. Nováčky stuttgartské automobilky jsou posily z formulových šampionátu - loňský šampion Formule Renault 3.5 Robert Wickens a celkový vítěz loňského ročníku Euroserie Formule 3 Roberto Merhi.

BMW můžu při svém návratu do DTM spoléhat na čtyři své tovární piloty - Brazilce Augusta Farfuse, trojnásobného mistra světa cestovních vozů (WTCC) Andyho Priaulxe a dvojici pilotů z amerických GT závodů Joeye Handa a Dirka Wernera. Zbylé dvě sedačky pak obsadili jezdci, kteří k BMW přešli od konkurentů. Z táboru Mercedesu přišel přední jezdec posledních ročníků Bruno Spengler. Největší posilou ovšem je loňský šampion Martin Tomczyk, který loni vybojoval svůj první titul za volantem Audi.

Kvůli rozšíření startovního pole je logické, že změn musel doznat také formát kvalifikace. Ta je i nadále rozdělena na čtyři části. Nezměnila se ani jejich délka. V první, šestnáctiminutové části, se rozhodne o postavení na 15. až 22. pozici. Druhá, o pět minut kratší část, pak určí pořadí na osmé až čtrnácté pozici.

Do třetí části již postupuje, stejně jako v předchozích letech, osm nejrychlejších, přičemž poslední čtyři vypadnou. O postavení v prvních dvou řadách bude i letos rozhodovat superpole, ve kterém má každý pilot k dispozici pouze jedno rychlé kolo. Jezdci jej přitom zajíždějí v pořadí od čtvrtého po nejrychlejšího ze třetí části.

Změny se dotkly také bodovacího systému, který byl převzat z bodování FIA. Vítěz tak dostane 25 bodů, dále se pokračuje do desátého místa klíčem 18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Sezóna již tradičně začíná a končí na Hockenheimu. Mezitím se jezdci utkají o body na území Německa také na Lausitzringu, Norisringu a Oscherslebenu. Zbylé závody jedou v zahraničí, a to na britském Brands Hatch, rakouském Red Bull Ringu, nizozemském Zandvoortu a na španělském okruhu Ricarda Torma ve Valencii.