24 hodin ve Spa: Belgičané pod drtivým tlakem vozů Audi
Rozdělování prvních bodů po šesti hodinách závodu.
V sobotu odpoledne začal na okruhu v belgickém Spa již 64. ročník závodu 24 hodin ve Spa. Po předchozích slunečných a teplých dnech se okolí belgické dráhy probouzelo do pošmournějšího počasí. Dráha okruhu byla opět svlažena deštěm (předchozí, v pátek odpoledne, způsobil neuskutečnění vrcholné části kvalifikace), nad Ardenami bylo zataženo s občasnými průniky slunečních paprsků přes zlověstně vyhlížející mraky.
Před startem byla jízdní stopa suchá, ale vedení vyhlásilo mokrý závod z důvodu vlhkých míst vyskytujících se na dráze. Na startovním roštu byly vozy seřazeny podle výsledků čtvrteční kvalifikace (více Zde). Výjimkou byl vůz posádky Guilvert/Lunardi/Albuquerque (č. 40; PRO, Sainteloc, Audi), který startoval z boxové uličky. Do slavného závodu usedla na čelních pozicích do vozidel špička jezdeckého pole, ať už se jednalo o plně profesionální anebo smíšené posádky.
V kategorii smíšených byl poctěn startem jediný letošní český účastník, Filip Salaquarda (č. 59; PAM, Vita4one Italy, Ferrari). Ve slovenské stáji ARC Bratislava odstartoval do závodu Miro Konopka (č. 7; PAM, Porsche).
Po zahřívacím kole zamířil zpomalovací vůz do boxů a 66 gétéčkům již nestálo nic v cestě, aby vyrazili vstříc výzvě 24 hodinového závodu. Ještě před katapultem v Eau Rouge předjel Martin (č. 3; PRO, Marc VDS, BMW) vedoucího Kecheleho (č. 66; PRO, Vita4one, BMW). Podobně odvážně si počínal Verdonck (č. 5; PAM, Boutsen Ginion, McLaren), který protáhl svůj vůz z šesté příčky na čtvrté místo. V prvním kole si dobře počínal jak Salaquarda (postup z celkového 45. místa na 38.), tak Konopka (z 58. příčky na 54.).
Navzdory hustému provozu a řadě předjížděních manévrů se první kola obešla bez větších kolizí. Nepříjemná situace nastala pro zkušeného Vilandera (č. 51; PAM, AF Corse, Ferrari), který musel zamířit do boxů kvůli odpykání trestu.
Již v sedmém kole započal kolotoč předjíždění prvních pomalejších vozů. Ty se staly kulisou soubojů šestého Alzena (č. 8; PAM, Haribo, Porsche) a pátého Koxe (č. 24; PAM, Reiter, Lamborghini). Útok v osmém kole před Les Combes nevyšel, zopakování pokusu v následujícím kole dopadlo úspěšněji. Na pozici holandského pilota si dělal zálusk i Soulet (č. 74; PAM, ProSpeed, Porsche) a také on se mohl radovat z posunu o pozici výše.
Došlo i na první kolize a poruchy. Griffin (č. 21; PAM, Mtech, Ferrari) postrčil Oliviera Pla (č. 83; PRO, SMG, Porsche). U italského vozu došlo k uvolnění jednoho z uzávěrů přední kapoty, která se pod náporem vzduchu mírně zvedala. Vůz pilotovaný francouzským pilotem měl uvolněnou levou část zadního nárazníku vlající za vozem. Oba jezdci pokračovali v jízdě.
Takové štěstí neměl Bleekemolen (č. 18; PAM, Black Falcon, Mercedes), který zamířil k mechanikům. Příčinou byla porucha převodovky, s níž se trápili již dříve v průběhu víkendu.
Následovalo zdolání propadajícího se Miese (č. 1; PRO, WRT, Audi), kterého v 13. kole předjel jedenáctý Schneider (č. 90; PAM, Preci-Spark, Mercedes). O dvě kola později si podobně počínal Lotterer (č. 6; PRO, Phoenix, Audi).
Předzvěstí horkých chvilek se stal van Lagen (č. 70; PAM, Race Art), který opřel své bmw o bariéry v Les Combes. Vzápětí byly poprvé vyvěšeny žluté vlajky: Wauters (č. 14; PAM, KRK, Mercedes) skončil po postrčení Habetsovým bmw (č. 37; PAM, DB Motorsport) v kačírku. Habets pokračoval ihned ke svým mechanikům kvůli výměně levého předního kola. Do boxů zamířil po vyproštění i Wauters.
Při návratu na dráhu belgického okruhu měl velké štěstí Konopka, který v 19. kole vjel před několik soupeřících vozů. O tři kola později nastal čas pro první plánované zastávky kam ze špičky zamířil druhý Kechele (č. 66; PRO, Vita4one, BMW).
O dvě kola později došlo k první dramatické situaci v souvislosti se zastávkami. Lotterer (č. 6; PRO, Phoenix, Audi) za Chicane ukázněně nasměroval svůj vůz k vjezdu do boxů. Před ním jedoucí Christodoulou (č. 62; PAM, Lapidus, McLaren) se rozhodl také k návštěvě mechaniků, ale poněkud později. Výsledkem nečitelného manévru byl náraz do pravé zadní části mclarenu, který posléze bokem narazil do zdi. Lotterer pokračoval s poškozením světla a levého zavěšení k mechanikům. Výsledkem byla ztráta 12 kol a propad na 63. místo.
Tam se vydal i britský pilot se zjevně poškozeným zavěšením, jehož opravou narostla ztráta na 25 kol. Počínáním Christodoulouse se navíc začali zabývat komisaři, kteří později vyřkli neúprosný verdikt: vyloučení Brita ze závodu.
Mezitím uplynula první hodina závodu. Vedoucí posádky jednotlivých tříd jsou znázorněny v tabulce. Jsou zde uvedeni i čeští a slovenští zástupci, kteří v kolonce Kategorie mají uvedeno nejprve umístění v celkovém hodnocení, za lomítkem ve třídě (GT3 Pro-Am Cup).
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
PAM
|
Verdonck/Mondron/Clarke/van de Poele |
5
|
McLaren |
35./22.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
51./32.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
GEN
|
Behrens/Ros/Skoog/Öhman |
81
|
Audi R8 |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
Technické problémy Hezemansova bmw (č. 4; PRO, Marc VDS) způsobily nejprve pomalé plížení k mechanikům. Následně byl vůz holandského jezdce zavezen do garáže, kde byl svěřen do péče mechaniků. Jednodušší práci pro členy týmu měl Bontempelli (č.72; PAM, Kessel, Ferrari) s defektem pravé zadní pneumatiky.
Snaha Freye (č. 80; PAM, Emil Frey, Jaguar) udělat místo rychlejšímu vozu v nájezdu do Chicane vedla švýcarského závodníka příliš blízko k vnitřnímu obrubníku. Tam však byl pilot audi (č. 41; GEN, Sainteloc), který poslal modrý jaguar do hodin. Oba jezdci pokračovali dál.
Lákadlem na několik kol se stal souboj tří pilotů o pátou příčku. Tu hájil Sandström (č. 2; PRO, WRT, Audi) před Alzenem (č. 8; PAM, Haribo, Porsche) a van de Poelem (č. 5; PAM, Boutsen Ginion, McLaren). Pořadí se vzájemně přelévalo podle toho jak se dařilo ostříleným jezdcům proplétat stále ještě početným polem. Došlo i na strhující jízdu bok po boku v Blanchimontu. Zmíněná trojice navíc dojela čtvrtého Lemereta (č. 36; PRO, DB Motorsport, BMW).
Na čele přicházel o půlminutový náskok Martin (č. 3; PRO, Marc VDS, BMW), snižoval jej o necelé dvě vteřiny na kolo rychlejšími časy Kechele (č. 66; PRO, Vita4one, BMW).
O soubojích na dálku si mohl nechat zdát pilot černého audi (č. 30; PAM, GT3 Racing), který v Rivage svedl těsný souboj s Tuchbantem (č. 33; PAM, Pro GT; Porsche). Francouzský pilot porsche musel dovézt do boxů na opravu chladiče a výměnu kapoty. Ve stejném místě se černé audi o pár kol později střetlo s jiným porsche (č. 74; PAM, ProSpeed) a výsledkem byly hodiny v únikové zóně.
Na sklonku druhé hodiny se o pořádný rozruch postaral Dermont (č. 33; PAM, Pro GT; Porsche). Záď jeho vozu byla v jednom ohni a v poslední šikaně navíc pokropil trať olejem. Na něm uklouzl Kox (č. 24; PAM, Reiter, Lamborghini) a jeden z mclarenů. Po příjezdu ke svým mechanikům nastalo hašení požáru členem týmu, ale také hasiči, kteří se za vozem vydali po vjetí do uličky. Oheň se podařilo zvládnout rychle, nicméně boxy a okolí bylo zahaleno do hustého kouře.
Na opačném konci boxů se naopak zastavil Verbergt (č. 89; PAM, GPR, Aston Martin), který krátce předtím převzal vůz od Baguetteho. Vůz musel být spěšně komisaři odtlačen a mechanici se mohli znovu pustit do opravy krátce předtím zlobícího vozu.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
PAM
|
Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen |
8
|
Porsche GT3-R |
24./12.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
40./26.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
GEN
|
Andreasi/Paladino/Caccia/G.Piccini |
73
|
Ferrari 430 |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
Drama pokračovalo očekávaným deštěm. První kapky se začaly na asfalt snášet v 51. kole. O kolo později intenzita deště zhoustla a podobně to začalo vypadat s provozem v boxech. Déšť i nadále sílil a místy se dráha ztrácela pod vodou.
Velmi rušno bylo v La Source, kde byl na trávě Hirschi (č. 41; GEN, Sainteloc, Audi), okolo něj do asfaltové únikové zóny doklouzal Quaife (č. 62; PAM, Lapidus, McLaren). Svůj vůz zde nezvládl také Lyons (č. 59; PAM, Vita4one Italy, Ferrari), Berville (č. 34, PAM, Pro GT, Porsche) anebo Kumpen (č. 14; PAM, KRK, Mercedes). Nejhůře zde dopadl Julian Draper (č. 60; PAM, Von Ryan), který svůj mclaren omlátil o bariéru a zlomil zavěšení.
Tím nastal čas pro první vystoupení zpomalovacího vozu, který svoji roli zahájil v 53. kole. Svůj vůz ještě dokázal nabourat Danyliw (č. 37; PAM, DB Motorsport), pravděpodobně před nešťastnou La Source.
Příval vody způsoboval problémy nejen závodníkům, ale také v boxech došlo k částečnému výpadku elektriky. Spíše úsměvné bylo vystoupení mechanika v kombinéze Audi, který naznačil techniku dvou plaveckých stylů – raději skryt pod střechou. Monacký reprezentant německého výrobce, Ortelli (č. 1; PRO, WRT, Audi), zažil navzdory dešti horkou chvilku, když mu náhle zhasl motor.
Déšť ustal o pět kol později, nad belgickým okruhem místy prosvítalo zvolna zapadající slunce. Zpomalovací vůz zamířil do boxů po zhruba 45 minutách a ujetí sedmi kol. V té době se již součástí pole stal opět Julian Draper (č. 60; PAM, Von Ryan), jemuž mechanici stihli opravit zadní zavěšení.
Technické problémy deptaly osazenstvo týmu Emil Frey (č. 80; PAM) s jediným jaguárem v poli. Pohonnou jednotku jejich vozu trápilo přehřívání, došlo i na doplnění oleje a opravy karoserie.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
PAM
|
Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen |
8
|
Porsche GT3-R |
31./19.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
41./25.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
GEN
|
Andreasi/Paladino/Caccia/G.Piccini |
73
|
Ferrari 430 |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
Leinders (č. 3; PRO, Marc VDS, BMW) se na osychající dráze začal během přestávek přetahovat o vedení s Ortellim (č. 1; PRO, WRT, Audi).
V očekávání byl další případný výjezd zpomalovacího vozu v důsledku předpovědi dalšího přívalu deště. Rychlejší byl nakonec Salini (č. 86; CUP, RMS), který nezvládl rychlý průjezd Blanchimontem. Po smyku narazil ve vysoké rychlosti do blízké bariéry a velmi těžce poškodil přední část svého vozu. Torzo zůstalo stát uprostřed dráhy poseté drobnými troskami.
Na okruh vyjel nejen zpomalovací vůz, ale také sanitka. Jezdec byl odvezen na kontrolu do nemocnice, kde byl podroben vyšetření. Naštěstí bez vážnějších následků na zdraví.
Během šesti kol za zpomalovacím vozem, které trvaly do 76. kola, se nad okruhem přehnala další přeháňka. Ke konci čtvrté hodiny se znovu závodilo beze změn mezi vedoucími posádkami jednotlivých tříd. Své pozice vylepšil jak ARC Bratislava (27./16.), tak Salaquardův vůz (35./23.).
Vedoucí Leinders (č. 3; PRO, Marc VDS, BMW) zajíždí podobné časy jako druhý Ortelli (č. 1; PRO, WRT, Audi). Když monackého pilota vystřídal Haase, dokázal se k Belgičanovi v bmw přibližovat. Navíc nad belgickým týmem visí hrozba trestu za prohřešek Palttaly v tréninku. Snahou je docílit co nejpozdější nasazení finského závodníka do závodu, takže za volantem se prozatím střídají jen Leinders s Martinem. Na Fina však bude čekat velmi perná neděle.
Strategické hrátky v jiném podání se netýkají jen posádky bmw belgické stáje. Na bmw týmu Vita4one (č. 66) jsou v 87. kole nasazeny suché pneumatiky. O deset kol později se znovu objevují kapky deště…a s nimi i zpomalovací vůz.
Za ním dokončují nejrychlejší závodníci první stovku kol. V boxech dochází ke vznícení paliva u Parisyho (č. 12; PAM, ART, McLaren). Po pěti hodinách se výrazněji změnilo složení vedoucích posádek.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Haase/Mies/Ortelli |
1
|
Audi R8 ultra |
PAM
|
Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi |
52
|
Ferrari 458 |
31./19.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
30./18.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
GEN
|
van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo |
25
|
Porsche Cup S |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
I za zpomalovacím vozem dochází k nehodě mclarenu týmu Boutsen Ginion (č. 15). Svoji snahu vzdávají po pokračujících problémech s elektronikou členové týmu RJN Motorsport (č. 35; PAM, Nissan). Stejný problém trápí jediný i jaguar v poli (č. 80; PAM; Emil Frey).
Zpomalovací vůz strávil na dráze devět kol. Když se opět začalo závodit docházelo k častým změnám ve vedení. V něm byl Piccini (č. 16; PRO, Phoenix, Audi) než jej předjel Haase (č. 1; PRO, WRT, Audi). Martin se pohyboval na třetím místě (č. 3; PRO, Marc VDS, BMW).
Zastávky míchaly pořadím a po uplynutí šesti hodin závodu je zde první bodový příděl. Uvedeny jsou samostatně dvě nejrozšířenější třídy, každá s pořadím v samostatné tabulce.
GT3 Pro Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
12
|
2.
|
Haase/Mies/Ortelli |
1
|
Audi R8 ultra |
9
|
3.
|
A.Piccini/Rast/Stippler |
16
|
Audi R8 ultra |
7
|
4.
|
Bonanomi/Sandström/Vanthoor |
2
|
Audi R8 ultra |
6
|
5.
|
Lémeret/van Hooydonck/den Boer |
36
|
BMW Z4 |
5
|
6.
|
Guilvert/Lunardi/Albuquerque |
40
|
Audi R8 ultra |
4
|
7.
|
Lauda/Franchi/Kechele |
66
|
BMW Z4 |
3
|
8.
|
Hennerici/Maassen/Goossens |
75
|
Porsche GT3-R |
2
|
9.
|
Wainwright/R.Bell/Meyrick |
9
|
McLaren |
1
|
GT3 Pro-AM Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis |
24
|
Lamborghini |
12
|
2.
|
Verdonck/Mondron/Clarke/van de Poele |
5
|
McLaren |
9
|
3.
|
Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi |
52
|
Ferrari 458 |
7
|
4.
|
Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander |
51
|
Ferrari 458 |
6
|
5.
|
Gerber/Ide/Cioci/Giammaria |
50
|
Ferrari 458 |
5
|
6.
|
Amos/Bonacini/Petrobelli/J.Hirschi |
57
|
Ferrari 458 |
4
|
7.
|
Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen |
8
|
Porsche GT3-R |
3
|
8.
|
Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo |
34
|
Porsche GT3-R |
2
|
9.
|
Grouwels/Catsburg/van Lagen/Nearn |
70
|
BMW Z4 |
1
|
V kategorii smíšených posádek byl po šesti hodinách úspěšnější Salaquarda se svými kolegy (29./18.). Slovenský tým ARC Bratislava byl celkově 33. a 21. ve třídě
Doplňující informace o závodu
Formule.cz Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo program víkendu. Významnou část představují informace o rozdělení do tříd, týmech, jejich technice a jezdeckém obsazení včetně výčtu úspěšných závodníků. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Možnosti sledování
BES (web) : Zde
Sport 5 (TV; program Zde)
Audi TV (web): Zde
Časomíra (Blancpain Endurance Series): Zde
Událost | Den | SRO; Sport 5 |
Závod: 3. vstup | Neděle | 9,00-12,05 |
Závod: 4. vstup | Neděle | 14,00-16,20 |
Audi TV zahájí vysílání v 9,00. V případě probíhajícího přenosu prostřednictvím SRO přebírá její vysílání včetně komentáře. Mimo výše uvedené časy jsou zobrazeny pouze záběry palubních kamer vozů Audi s částečnou tovární podporou. Tyto přenosy jsou bez komentáře.