24 hodin ve Spa: vyrovnaná bitva o vedení
Rozdělování prvních bodů po šesti hodinách závodu.
V sobotu odpoledne začal na okruhu v belgickém Spa již 65. ročník závodu 24 hodin ve Spa. Přestože v posledních dnech většinou v Ardenách panuje slunné počasí, občas se nad okruhem spustí déšť. Prozatím nikoliv v závodě. V následujícím článku budete krátce seznámeni s událostmi prvních šesti hodin završených první várkou odměněných posádek.
Řazení startovního roštu roštu vozy naleznete v následujícím dokumentu, hvězdičkou jsou označeni startující jezdci (Zde). V poli chybí vůz týmu Emil Frey (č. 80, PRO, Aston Martin), který byl vážně poškozen po havárii Bartha v kvalifikaci.
Události první hodiny ve zkratce
Pier Guidi (č. 70, PAM, Ferrari, SMP) přehnal svoji snahu v získání vedení a v Eau Rouge dostal hodiny. Jako zázrakem v roji gétéček nikoho netrefil, ani nebyl zasažen.
V La Source došlo ke kolizi mezi Godfreyem Jonesem (č. 22, GTR, Mercedes, Preci Spark), který poslal do smyku Geddieho (č. 125, PAM, Audi, United Autosports). Oba poté zamířili do boxů.
Tandy (č. 911, PRO, Porsche, ProSpeed) si po necelém kole zajel odpykat jednominutový trest za výměnu motoru.
Po ujetí čtyř kol dojela vedoucí dvojice (č. 99 Mücke a č. 4 Catsburg) prvního opozdilce, kterým byl Wainwright (č. 9, PAM, McLaren, Gulf). Ten totiž předtím dostal ve Fagnes smyk.
Daleko nedojel Gattuso (č. 188, PAM, BMW, DKR), který po ujetí šesti kol zanechal porouchaný vůz u Pouhonu.
Parente (č. 7, PRO, McLaren, Hexis) po chybě v Chicane uhájil třetí místo před Götzem (č. 84, PRO, Mercedes, HTP). Po chvíli ve stejném místě mclaren Demoustiera (č. 12, PAM, ART GP) dostal hodiny.
K první vážné nehodě a výjezdu bezpečnostnímu vozu došlo po půlhodině. Alex Buncombe (č. 32, PAM, Nissan, GT Academy) byl po závadě na zavěšení při průjezdu Eau Rouge pasažérem a narazil prudce do bariéry. Pilot je v pořádku, závod byl neutralizován od 11. do 14. kola.
Výjezdu bezpečnostního vozu využila řada vozů k předčasné zastávce. Mezi nimi byly na opravách také nissan týmu JRM (č. 23), oba mclareny týmu Gulf (č. 9 a 69) anebo stejný model v barvách ART GP (č. 11).
Senna (č. 88, PRO, McLaren, Von Ryan) poslal do hodin Meulderse (č. 94, GTR, Porsche, SpeedLover).
Na kontakt v Chicane doplatil i Kox (č. 24, PAM, Lamborghini, Blancpain), který se posléze propadl z 20. na 39. místo.
V úvodní hodině byli ve více či méně těsnějším kontaktu Mücke (č. 99, PAM, Aston Martin, Beechdean) a Catsburg (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS). Oba vozy zamířili do boxů ve stejném kole, zde Mücke o vedení přišel delší zastávkou, přičemž se vrátil na páté místo.
V následující tabulce jsou uvedeny vedoucí posádky tříd s přibližným náskokem na nejbližšího soupeře. Za volantem slovenského porsche se Al Harty posunul na celkové 45. místo, ve třídě hájil se čtyřvteřinovým náskokem šestou příčku.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Náskok sec/st.č. |
PRO
|
Palttala/Moser/Catsburg |
4
|
4 vt. na č. 7 |
PAM
|
Hummel/Jans/Christodoulou/Jäger |
18
|
5 vt. na č. 25 |
GTR
|
Blanchemain/Beaubelique/Goueslard/Bovy |
20
|
20 vt. na č. 58 |
Události druhé hodiny ve zkratce
Malucelli (č. 123, PAM, Ferrari, Ukraine) vyjížděl z Pouhonu již na třech kolech poté, co jej levé přední v této zatáčce opustilo. Po návštěvě boxů vůz pokračoval.
Druhý výjezd bezpečnostního vozidla po havárii Mentena (č. 24, PAM, Lamborghini, Blancpain) na výjezdu z Eau Rouge. Porsche s majáky na střeše vedlo pole od 29. do 33. kola.
Noví zájemci v bitvě o vedení: Lietz (č. 150, PRO, Porsche, Manthey) předjel Martina (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS) při proplétání provozem.
Defekt pneumatiky sesadil z vedení třídy GTR posádku týmu Sofrev (č. 20, Ferrari). Na chvíli se v Malmedy zastavil Hennerici se svým porsche kvůli kouři z jeho vozu.
S řadou vážných technických problémů se začal potýkat mclaren týmu Hexis. Sims (č. 7) strávil čas u mechaniků nejprve kvůli přehřívajícímu se motoru. Posléze se vůz objevil na rovince Kemmel s plameny z výfuků. Po výměně baterie se později na chvíli vrátil do závodu.
Al Harty postoupil na celkové 44. místo, ve třídě jezdil se ztrátou dvanácti vteřin na čtvrtou pozici, soupeři za ním měli minimálně kolo ztráty.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Náskok sec/st.č. |
PRO
|
Leinders/Buurman/Martin |
3
|
6 vt. na č. 4 |
PAM
|
Howard/McKenzie/Adam/Mücke |
99
|
1 kolo na č. 25 |
GTR
|
Gorinni/Prignaud/Lémeret/Brandela |
52
|
20 vt. na č. 111 |
Události třetí hodiny ve zkratce
S technikou začala bojovat vedoucí posádka, jejíž aston měl problém s volantem. Zlobit začal i druhý vůz britské značky, když s ním musel Campbell-Walter (č. 100, PRO, GPR) do boxů kvůli přehřívajícímu se motoru. U Hexisu vyměnili v již dříve stávkujícím mclarenu č. 7 tentokráte alternátor.
Náročný průjezd Eau Rouge nezvládl Kray (č. 77, PAM, MRS), svůj mclaren zachoval v pojízdném stavu. Smyku v Pouhonu se neubránil ani zkušený Kumpen (č. 16, PRO, Audi, Phoenix). Stejná zatáčka se stala osudná Markozowovi (č. 73, PAM, Ferrari, SMP) a Hummelovi (č. 18, PAM, Mercedes, Black Falcon), když zde po vzájemném kontaktu a smyku ztratili mnoho času.
Ke svým mechanikům již nedojel Klingmann (č. 14, PRO, BMW, Marc VDS), kterého málem v únikové zóně u Blanchimontu sestřelil divoký Markozow (č. 73, PAM, Ferrari, SMP).
Konec nadějí pro slovenské porsche učinil Wendlinger (č. 62, PRO, Mercedes, Fortec), který postrčil do smyku Schelpa. Německý pilot týmu ARC skončil v bariéře u Stavelotu, Rakušan byl po notné chvíli potrestán průjezdem boxovou uličkou.
Tuhý souboj o vedení: Pillet (č. 150, PRO, Porsche, Manthey) zdolal Buurmana (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS).
S blíže neurčenými technickými problémy se trápil Hommerson (č. 50, PAM, Ferrari, AF Corse). V oblacích kouře z pneumatiky drásané karosérií se do boxů dobelhal Richard (č. 94, GTR, Porsche, SpeedLover).
Když se posádka vozu č. 1 vyšplhala z dvacátého místa až na čtvrté, zastavil na více jak deset minut Vanthoora (PRO, Audi, WRT) motor, který nechtěl po zastávce naskočit.
Vzhledem k brzké fázi závodu se projevilo odstoupení bratislavského porsche s propadem na celkové 52. místo a desáté ve třídě.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Náskok sec/st.č. |
PRO
|
Lieb/Lietz/Pillet |
150
|
2 vt. na č. 3 |
PAM
|
Hassid/Badey/Thiriet/Beche |
25
|
70 vt. na č. 50 |
GTR
|
Paladino/Andreasi/Ardagna Perez/Ciro |
111
|
1 kolo na č. 52 |
Události čtvrté hodiny ve zkratce
Vadnoucí brzdy nissanu přivedly Bella (č. 230, PAM) do garáže týmu JRM. Po pěti minutách včetně dolití kapaliny se vůz vrátil na dráhu.
Vedení ve třídě GTR se rozhodl dát všanc Ciro (č. 111, Ferrari, Kessel), který byl široký na výjezdu zatáčky Pouhon. O chvíli později následovala návštěva mechaniků s poškozenou pneumatikou, která ničila levý zadní blatník
Vozy Aston Martin trápily své majitele u týmu GPR, č. 100 se zapalováním, č. 89 s převodovkou. Oheň se vyskytl u dalšího problémového vozu, jednalo se o Nissan týmu JRM (č. 230)s Fanninem za volantem.
Práci komisařů především s napomenutím a trestáním za zkracování dráhy se rozhodl zpestřit Perera (č. 34, PAM, Porsche, PRO GT), když k návratu na dráhu použil výjezd pro F1.
I v této hodině pokračuje urputný boj o vedení. Lieb (č. 150, PRO, Porsche, Manthey) sice vyjíždí po zastávkách za Buurmanem (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS), po chvíli jej v Pouhonu zdolává. Do boje o vedení se připojuje druhý vůz belgické stáje pilotovaný Catsburgem (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS). Náskok Lieba se mu daří pouze snížit.
Náskok sec/st.č.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Lieb/Lietz/Pillet |
150
|
0.633 vt. na č. 4 |
PAM
|
Hassid/Badey/Thiriet/Beche |
25
|
1 kolo na č. 50 |
GTR
|
Blanchemain/Beaubelique/Goueslard/Bovy |
20
|
22 vt. na č. 52 |
Události páté hodiny ve zkratce
Evergreenem je znovu souboj o vedení, obsazení vozů tentokráte Palttala (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS) vs. Lietz (č. 150, PRO, Porsche, Manthey).
Oheň se objevil dokonce v boxech u ferrari č. 51 (GTR, AF Corse). Během krátké chvíle přichází o své vozy domácí Boutsen Ginion. Guilvertův mclaren bez jednoho kola po nárazu do svodidel (č. 5, PAM) dělá společnost slovenskému porsche u Stavelotu, Pasquali se dobelhal do boxů (č. 15, GTR). Ve Stavelotu odstavil zlobící mercedes také Brundle (č. 62, PRO, Fortec). Převodovka donutila k odstoupení posádku audi č. 1 (PRO, WRT).
Rychlejší zastávka dostala do vedení Catsburga (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS) před Lieba (č. 150, PRO, Porsche, Manthey). Souboj o vedení neutuchá ani po pěti hodinách, kartami míchá provoz.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Náskok sec/st.č. |
PRO
|
Lieb/Lietz/Pillet |
150
|
2 vt. na č. 4 |
PAM
|
Hommerson/Machiels/Bertolini/Cioci |
50
|
40 vt. na č. 25 |
GTR
|
Blanchemain/Beaubelique/Goueslard/Bovy |
20
|
80 vt. na č. 52 |
Události šesté hodiny ve zkratce
Další audi týmu WRT v problémech. Ekström (č. 13; PRO) má nejprve defekt levé zadní pneumatiky. Po dalších problémech s pneumatikami vůz končí v závodě. Se stávkující elektronikou se u svého porsche potýká Holzer (č. 911, PRO, ProSpeed). Nejprve zůstal v Pouhonu, poté se pokusil dojet do boxů.
Zpočátku rychlý vůz týmu Beechdean (č. 99 PAM) trápí další problémy. Při jízdě se zničenou levou přední pneumatikou se objevují roje jisker u podvozku. Následuje oprava v boxech.
Do boje o vedení promlouvá vůz týmu HTP. Díky pozdějším zastávkám se Buhk (č. 84, PRO, Mercedes) ocitá chvílemi již na druhé příčce.
Po uplynutí šesti hodin závodu je zde první bodový příděl. Uvedeny jsou samostatně dvě hlavní třídy, každá s pořadím v samostatné tabulce.
GT3 Pro Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Palttala/Moser/Catsburg |
4
|
BMW Z4 |
12
|
2.
|
Lieb/Lietz/Pillet |
150
|
Porsche |
9
|
3.
|
Leinders/Buurman/Martin |
3
|
BMW Z4 |
7
|
4.
|
Buhk/Götz/Schneider |
84
|
Mercedes |
6
|
5.
|
Franchi/Colombo/Kechele |
26
|
BMW Z4 |
5
|
6.
|
Sandström/Ekström/Fässler |
13
|
Audi |
4
|
7.
|
Seyffarth/Arnold/Graf |
127
|
Mercedes |
3
|
8.
|
Stippler/Mies/Lotterer |
2
|
Audi |
2
|
9.
|
Primat/Jarvis/Haase |
6
|
McLaren |
1
|
GT3 Pro-AM Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Hommerson/Machiels/Bertolini/Cioci |
50
|
Ferrari |
12
|
2.
|
Hassid/Badey/Thiriet/Beche |
25
|
BMW Z4 |
9
|
3.
|
Ordonez/Pyzera/Reip/Mardenborough |
35
|
Nissan |
7
|
4.
|
Basov/Skryabin/Pier Guidi/Bobbi |
70
|
Ferrari 458 |
6
|
5.
|
Ladygin/Shaitar/Mediani/Salo |
71
|
Ferrari 458 |
5
|
6.
|
Clément/Renauer/Armindo/Pla |
83
|
Porsche |
4
|
7.
|
Markozov/Move /Frolov/Aleshin |
73
|
Ferrari |
3
|
8.
|
Zlobin/Ladygin/Persiani/Babini |
72
|
Ferrari |
2
|
9.
|
Goudy/Vannelet/Demoustier/Amado |
12
|
McLaren |
1
|
Ve třídě GTR se souboj o vedení zúžil na dva hlavní soupeře, vedoucí vůz tým Sofrev (č. 20, 12 bodů) a ferrari týmu Sport Garage (č. 52, 9 bodů). Ostatní mají minimálně dvě kola ztráty.
Doplňující informace o závodu
Formule.cz Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.