24 hodin ve Spa: Souboj Davida s Goliášem pokračuje
Další příděly bodů po polovině závodu.
Probíhající 64. ročník závodu 24 hodin ve Spa se v první polovině nesl v duchu souboje bmw č. 3 belgické stáje Marc VDS (Palttala/Leinders/Martin) s trojicí vozů Audi s částečnou podporou mateřské automobilky. Ty se s výjimkou posádky Haase/Mies/Ortelli (č. 1; WRT, start ze čtvrtého místa) po první čtvrtině postupně propracovaly na dosah čelních pozic (více o prvních šesti hodinách naleznete Zde). Belgičané tak museli odolávat tlaku úspěšnější posádky stáje Phoenix ve složení A.Piccini/Rast/Stippler (č. 16, z 29.) a druhého vozu stáje WRT ve složení Bonanomi/Sandström/Vanthoor (č. 2; z 21.).
Náročné podmínky nezvládl Ceccato (č. 59; PAM, Vita4one; Ferrari) a v probíhajícím 112. kole skončil u bariéry v Les Combes.
O pár kol později se o své pozice přetahovala dvojice audi na čelních místech o své pozice. Ve 118. kole se opět měnilo pořadí, když se Martin (č.3; PRO, Marc VDS, BMW) v Blanchimontu posunul do vedení. Belgickému jezdci nastaly horké chvilky o čtyři kola později, když Wainwright (č. 9; PRO, Gulf, McLaren) nezvládl v náročných podmínkách svůj vůz a s vedoucím bmw kolidoval. Martin pokračoval dále, britský závodník skončil v hodinách v únikové zóně.
Ve 125. kole byla vyřazena ze závodu hned dvojice mclarenů. Hummel (č. 62; PAM, Lapidus) vystrčil ve třídě vedoucího Verdoncka (č. 5; PAM, Boutsen Ginion) v La Source. Z Hummelova vozu se navíc vydalo napříč drahou ulomené kolo, kterému se musel vyhýbat Kechele (č. 66; PRO, Vita4one, BMW). Odstraňování poškozených vozů si vyžádalo další výjezd zpomalovacího vozu.
Za ním odpočet časomíry ukázal uplynutí sedmé hodiny závodu. Vedoucí posádky jednotlivých tříd jsou znázorněny v tabulce. Jsou zde uvedeni i čeští a slovenští zástupci, kteří v kolonce Kategorie mají uvedeno nejprve umístění v celkovém hodnocení, za lomítkem ve třídě (GT3 Pro-Am Cup).
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
PAM
|
Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis |
24
|
Lamborghini |
29./17.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
38./23.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
GEN
|
Andreasi/Paladino/Caccia/G.Piccini |
73
|
Ferrari 430 |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
Došlo také na tresty za překročení povolené doby řízení: z tohoto důvodu musel projet boxy jak Hezemans (č.4; PRO, Marc VDS, BMW), tak Salaquarda (č. 59; PAM, Vita4one; Ferrari).
Na čele se podařilo Martinovi vybudovat náskok necelých dvou minut na dvojici audi pilotované Miesem (č.1; PRO, WRT) a Stipplerem (č.16; PRO, Phoenix). Pokud jej ovšem nestřídal zpomalovací vůz. Ten vyrazil na okruh ve 144. kole, když van Lagen (č.70; PAM, Race Art) odstavil své bmw v Les Fagnes.
Na sklonku prvního dne se první odvážlivci odhodlali ke změně mokrých pneumatik za suché. V celkovém hodnocení se vedoucí vůz pohárové kategorie CUP dostal před lídra třídy GEN.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
PAM
|
Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis |
24
|
Lamborghini |
27./15.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
36./21.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
GEN
|
Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine |
82
|
Dodge |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
Vedoucí vůz kategorie smíšených posádek se dostal ve 159. kole do problémů. Mechanici týmu Reiter se více jak půl hodiny zabývali opravou poškozeného náboje kola. Defekt pneumatiky postihl posádku týmu Black Falcon (č. 18; PAM, Mercedes). V zatáčce Blanchimont se na dráze objevily trosky. Vůz posádky Guilvert/Lunardi/Albuquerque zamířil s poškozením předního nárazníku do boxů.
Čtyřicet minut po půlnoci skončili naděje českých fanoušků. Salaquarda kolidoval s vedoucím Leindersem (č.3; PRO, Marc VDS, BMW). BMW belgické stáje mělo poškození zadní části, prozatím se jim dařilo držet vedení. Český závodník nedaleko boxů skončil se svým vozem v bariéře. K mechanikům byl vůz již dovezen na nákladním voze. Událost se stala mimo dobu přenosu, takže se jedná jen o popis dle svědků na okruhu. Salaquardův vůz byl zachycen s poškozením přídě fotografy v boxech, nicméně se jednalo o výsledek dřívější kolize (pravděpodobně po kontaktu Ceccata s bariérou). Na dráze se opět objevil zpomalovací vůz.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
PAM
|
Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo |
34
|
Porsche GT3-R |
30./17.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
36./20.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
GEN
|
Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine |
82
|
Dodge |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
32
|
Porsche Cup |
Další výjezd Audi s majáky na střeše způsobil náraz Beroujona (č. 11; PAM, Sport Garage, Ferrari) do bariéry v Les Combes v 177. kole. Zpomalovací vůz vydržel na dráze šest kol. Krátce po odstartování došlo ke změně na čele závodu. Technické problémy ve třídě pohárových vozů způsobily také zde výměnu ve vedení. Zároveň došlo k návratu nejslabší třídy na chvost pole.
Kategorie
|
Posádka | St.č. | Vůz |
PRO
|
A.Piccini/Rast/Stippler |
16
|
Audi R8 ultra |
PAM
|
Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo |
34
|
Porsche GT3-R |
27./15.
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
7
|
Porsche GT3-R |
46./26.
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
59
|
Ferrari 458 |
GEN
|
Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine |
82
|
Dodge |
CUP
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
94
|
Porsche Cup |
Problémy se nevyhýbaly ani slovenské posádce, když v Pouhonu skončil vůz po smyku v únikové zóně. Stejně zde dopadl aston martin stáje GPR (č. 89; PAM)
Defekt pravé přední pneumatiky zabrzdil ve 192. kole famózně jedoucího Martina (č.3; PRO, Marc VDS, BMW). Navzdory tmě zajížděl velmi rychlé časy okolo 2:21 a snižoval ztrátu na vedoucí audi.
Stávkující elektronika Ferrari (č. 72; PAM, Kessel) přinutila posádku Rostan/Bruneau/Gosselin/Bontempelli ke svěření vozu do péče mechaniků. Ti se následně potýkali s nefunkčním startérem
U vjezdu do boxů stojící aston martin (č. 107; PAM, Beechdean) narušil odpočinek posádky zpomalovacího vozu. Ta musela čtvrt hodiny před třetí ranní hodinou znovu na dráhu belgického okruhu.
Po jedenácti hodinách se na vedoucích pozicích nic nezměnilo. Posádka týmu ARC Bratislava poklesla v celkovém hodnocení na 28. místo, ve třídě si naopak polepšila na 14. příčku. Po odstoupení Ferrari italské odnože týmu Vita4one klesala Salaquardova posádka nadále pořadím (52./28.).
Další krátké působení zpomalovacího vozu vyvolal Wainwright (č. 9; PRO, Gulf, McLaren) překážející v Blanchimontu. Čekání na zelenou na výjezdu z boxů zdrželo přední posádku týmu Marc VDS (č. 3). Po svém to vyřešili u týmu DB Motorsport, ale den Boer (č. 36; PRO; BMW) byl následně za nepovolené opuštění boxové uličky potrestán průjezdem. Komisaři povolali k průjezdu boxy také Willse (č. 88 ; PAM, Von Ryan, McLaren) za předjíždění během jízdy za zpomalovacím vozem.
Menten (č. 24; PAM, Reiter) nezvládl své lamborghini při průjezdu zatáčkami Les Combes. Howard (č. 107; PAM, Beechdean, Aston Martin) pro změnu dopadl podobně v La Source. Dvojice zatáček Les Combes se stala osudnou Goethemu (č. 69; PRO, Gulf , McLaren). Během chvíle tak ukončil své působení druhý vůz britského týmu.
Krátce před završením poloviny závodu vyvolal další výjezd bílého audi Meins (č. 23; PAM, United Autosports, Audi), který zůstal stát na výjezdu z boxů.
GT3 Pro Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
A.Piccini/Rast/Stippler |
16
|
Audi R8 ultra |
12
|
2.
|
Haase/Mies/Ortelli |
1
|
Audi R8 ultra |
9
|
3.
|
Palttala/Leinders/Martin |
3
|
BMW Z4 |
7
|
4.
|
Lauda/Franchi/Kechele |
66
|
BMW Z4 |
6
|
5.
|
Bonanomi/Sandström/Vanthoor |
2
|
Audi R8 ultra |
5
|
6.
|
Lémeret/van Hooydonck/den Boer |
36
|
BMW Z4 |
4
|
7.
|
Hennerici/Maassen/Goossens |
75
|
Porsche GT3-R |
3
|
8.
|
Rigon/Gatusso/Zampieri |
71
|
Ferrari 458 |
2
|
9.
|
Gache/Clément/Pla |
83
|
Porsche GT3-R |
1
|
GT3 Pro-AM Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo |
34
|
Porsche GT3-R |
12
|
2.
|
Gerber/Ide/Cioci/Giammaria |
50
|
Ferrari 458 |
9
|
3.
|
Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander |
51
|
Ferrari 458 |
7
|
4.
|
Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi |
52
|
Ferrari 458 |
6
|
5.
|
Parente/Barff/Goodwin/Wills |
88
|
McLaren |
5
|
6.
|
Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen |
8
|
Porsche GT3-R |
4
|
7.
|
Cameron/Griffin/Edmonds/Cadei |
21
|
Ferrari 458 |
3
|
8.
|
Beaubelique/Goueslard/Badey/Vautier |
20
|
Ferrari 458 |
2
|
9.
|
Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis |
24
|
Lamborghini |
1
|
V kategorii smíšených posádek se slovenský tým ARC Bratislava pohyboval na celkovém 27. místě a 16. ve třídě. Salaquarda již nepokračoval, zároveň se ale zastavil jeho propad pořadím (52./28.).
Doplňující informace o závodu
Formule.cz Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo program víkendu. Významnou část představují informace o rozdělení do tříd, týmech, jejich technice a jezdeckém obsazení včetně výčtu úspěšných závodníků. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Možnosti sledování
BES (web) : Zde
Sport 5 (TV; program Zde)
Audi TV (web): Zde
Časomíra (Blancpain Endurance Series): Zde
Událost | Den | SRO; Sport 5 |
Závod: poslední vstup | Neděle | 14,00-16,20 |
Audi TV zahájilo vysílání v 9,00. V případě probíhajícího přenosu prostřednictvím SRO přebírá její vysílání včetně komentáře. Mimo výše uvedené časy jsou zobrazeny pouze záběry palubních kamer vozů Audi s částečnou tovární podporou. Tyto přenosy jsou bez komentáře.