Vstříc městskému dobrodružství!
Podrobnosti k víkendovému závodu GT3 v Baku.
Nejeden z šampionátů gétéček již ukončil letošní sezónu a tak se němečtí pořadatelé ze společnosti City Challenge rozhodli pro zpestření v podobě nemistrovského závodu. Vzácnými kulisami bude ázerbajdžánské město Baku, které se o nadcházejícím víkendu stane svátkem nejen motorsportu. Vrcholem jedinečného spojení umění, zábavy a motorsportu budou krátké závody vozů GT3. S jejich mírně odlišným formátem se pokusí poměřit jak zkušení jezdci ze závodů sportovních vozů, tak hvězdy z jiných sérií.
Pro berlínskou firmu není pořádání městských závodů neznámou činností. V předchozích případech se však jednalo o začlenění závodů do mistrovství společnosti SRO. Vše začalo v roce 2007 v ulicích Bukurešti se šampionáty FIA GT a ME GT3. Do rumunské metropole se účastníci FIA GT vrátili i v příštím roce. V roce 2009 se aktéři stejného mistrovství objevili v ulicích Budapešti, jednalo se jen o exhibici.
Po tříleté odmlce se Němci rozhodli uspořádat plnohodnotný městský závod, nyní již samostatně. Místem konání budou komunikace v okolí ázerbajdžánského sídla vlády. Kromě rovinky s dvojicí mírných šikan vinoucích se před honosnou budovou čekají na závodníky pomalé zatáčky: sedm levých a tři pravé. Soustředěním na 2,144 km dráhy vznikla velmi technická dráha lemovaná betonovými bariérami. Převýšení se pohybuje v rozmezí 14 metrů, zajímavostí je záporná hodnota nadmořské výšky začínající na 11 metrech nad mořem. Startovní rovinka přiléhá k břehu Kaspického moře, které však není výchozím bodem tohoto měření.
Startovní listina
Výzvu přijali týmy ze světového i evropského mistrovství, vytrvalostní Blancpain Endurance Series, německého a italského mistrovství GT anebo pohárových závodů.
S tím souvisí zastoupení důvěrně známých vozů třídy GT3, kde působí ojediněle jen stárnoucí Corvette Z06.
Kromě současných i bývalých jezdců světového mistrovství se v závodě objeví i úspěšní piloti ze závodů sportovních a GT vozů.
Pozvání přijal také mistr F1 z roku 1997, Jacques Villeneuve. Kanadskému jezdci nejsou cizí ani závody sportovních vozů, mj. v 24 hodin v Le Mans skončil v roce 2008 celkově druhý. S Josem Verstappenem patří BMW Z4 (č. 34) mezi favority závodu.
Startovní listinu naleznete v níže uvedené tabulce. Tučně jsou vyznačeni čeští zástupci.
Tým | Vůz |
č.
|
Posádka |
Heico Motorsport | Mercedes |
6
|
B.Schneider/S.Afanasiev |
7
|
M.Buhk/M.Parisy | ||
Mühlner Motorsport | Porsche |
8
|
M.J.Thomas/N.Tandy |
9
|
K.Al Azhari/S.Edwards | ||
Rhino´s Leipert Motorsport | Lamborghini |
11
|
E.Leganov/R.Friberg |
12
|
M.Leipert/F.Sprengler | ||
Molitor Racing | Porsche |
14
|
E.Erhart/P.Eng |
15
|
F.F.Laser/T.Tews | ||
HEXIS | McLaren |
17
|
S.Dusseldorp/F.Makowiecki |
18
|
R.Bell/A.Parente | ||
Franz Konrad Motorsport | Porsche |
20
|
C.Engelhardt/M.Christensen |
21
|
A.Hamilton/B.Barker | ||
RWT Racing Team | Corvette |
27
|
G.Beisel/M.Mitländer |
28
|
J.Bender/J.Aeberhard | ||
Vita4One | BMW |
33
|
M.Lauda/F.Kechele |
34
|
J.Villeneuve/J.Verstappen | ||
35
|
Y.Buurman/N.Mayr-Melnhof | ||
Easy Race | Ferrari |
36
|
F.Mancini/G.Barri |
Vita4One Italy | Ferrari |
57
|
M.Bobbi/S.Comandini |
58
|
L.Machiels/G.Franchi | ||
Motopark | Porsche |
66
|
T.Rumpfkeil/C.Bracke |
ATTEMPTO Racing | Porsche |
88
|
N.Thiim/P.Fromenwiler* |
99
|
A.Aka/N.Thimm | ||
GRT Grasser Racing Team | Lamborghini |
98
|
D.Bohr/W.Toe |
* Pilot byl po volných trénincích nahrazen Arkinem Akou.
Přehled úspěšných závodníků
Údaj v závorce za jménem pilota je startovní číslo vozu, v němž se jezdec účastní závodu. Piloti jsou seřazeni podle abecedy
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Bell, Robert (18) | mistr LMS 2007 a 2008 (kategorie GT2) |
Bobbi, Matteo (57) | mistr FIA GT 2003 (třída GT i celkově) |
Buhk, Maximilian (7) | mistr GT3 2012 |
Edwards, Sean (9) | mistr GT3 2006 |
Franchi, Greg (58) | mistr BES 2011 (kategorie GT3 Pro) |
Machiels, Louis (58) | mistr BES 2012 a 2011 (kategorie GT3 Pro-Am) |
Schneider, Bernd (6) | mistr FIA GT 1997 (GT1 i celkově) |
Verstappen, Jos (34) | mistr LMS 2008 (třída LMP2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (kategorie LMP2) |
Pravidla a průběh závodního víkendu
Během tohoto podniku bude využit systém vyrovnání výkonnosti vozidel. Může se dotknout úpravy minimální hmotnosti, průměru omezovače sání anebo světlé výšky.
O stejné podmínky se stará též jediný dodavatel pneumatik, jihokorejský Hankook. Během víkendu mohou účastníci použít maximálně šest sad suchých pneumatik, počet mokrých je neomezený.
Složení posádek je libovolné, není brán ohled na třídění jezdců do kategorií dle dosažených úspěchů.
Program víkendu zahajuje dvojice pátečních volných tréninků. Každý trvá 90 minut.
Kvalifikace, která probíhá v sobotu dopoledne, je rozdělena na dvě části. Každé části o délce 30 minut se zúčastní jen jeden pilot z posádky. Výsledek určí startovní pozici do odpoledního kvalifikačního sprintu.
Jedná se o dva půlhodiny trvající závody bez povinných zastávek a výměn jezdců. Každý z pilotů má šanci vybojovat dle umístění v kvalifikačním sprintu body. Přestože na startu bude 24 vozů, je počítáno s ohodnocením třiceti míst (1. místo 30 bodů až 30. místo jeden bod).
Součet bodů členů posádky určí pozici jejich vozu na startu hlavního nedělního závodu. Protože lze očekávat shodné součty, je připraven klíč k určení pořadí. Rozhodující bude lepší čas z první kvalifikace, v případě rovnosti rozhoduje jeho dřívější dosažení. Pokud jeden z pilotů nedojel kvalifikační sprint a ani nezajel měřený čas v kvalifikaci, je umístěn vzadu. Je-li těchto vozů více, určí jejich pořadí, kdo zahájil dřívě měřené kolo, komu se jej nepodařilo začít a nejhůře bude posouzen pilot, který neopustil boxy.
Menší změny se týkají také hlavního nedělního závodu v délce 60 minut. Bude použit v závodech sportovních vozů nezvyklý pevný start, čas na odbytí povinné zastávky je vyhrazen v rozmezí 30 – 37 minuty závodu. Pořadí v tomto závodě je rozhodující pro určení nejlepších posádek, vliv předchozích klání není brán v potaz.
Sledování závodu
Přenos závodu z Baku vysílá řada televizních stanic, žádný český kanál mezi nimi není zmíněn. V seznamu televizí je uvedená slovenská STV2 nakonec nebude přenášet ani závod anebo sestřih.
Závod(y) lze však sledovat prostřednictvím stránek věnovaných tomuto podniku (přímý odkaz Zde). Na této stránce jsou dostupné i odkazy ke stažení programů umožňujících sledování prostřednictvím mobilních zařízení s operačním systémem Android anebo iOS.
V následující tabulce jsou uvedeny časy startů závodů, zahájení přenosů lze očekávat cca 15 minut předem. Časy jsou uvedeny dle našeho časového pásma a s přihlédnutím k k víkendové změně času (k ní dojde i v Baku). Dle informací pořadatelů není vyloučeno uvedení času přímo u stránky s vysíláním, v případě místního času (local time) je nutné odečíst tři hodiny.
Událost | Den | City Challenge |
První kvalifikační sprint | Sobota | 12,50 |
Druhý kvalifikační sprint | Sobota | 13,50 |
Hlavní závod | Neděle | 13,10 |
Užitečné odkazy
Baku 2012 Zde
Stránky věnované výhradně tomuto podniku a doprovodným akcím. Je na nich mj. přístup ke sledování přenosu přes internet (záložka Live Streaming)
City Challenge Zde
Informace o pořadatelské společnosti a víkendovém podniku (včetně odkazu na stránky, vpravo nahoře) naleznete na tomto odkazu. Pod záložkou Baku 2012 jsou v části pro účastníky ke stažení pravidla a dokumenty k tomuto podniku.
Facebook: Baku 2012 Zde
Předností těchto stránek je kromě souhrnu všech informací složka s videonahrávkami. Také jsou zde zprávy z Twitteru, které pochází nejn z oficiálních kanálů. Zájemci bez profilu na této sociální síti mohou stránky prohlížet, byť s nutností zavírání přihlašovacího/registračního okna.