Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 8. díl
Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.
V předchozím díle byly probrány úkony probíhající během úvodních technických přejímek. Podobné kontroly se v průběhu víkendu opakují anebo jsou rozšířeny o další činnosti. Možnosti komisařů a požadavky na uzavřené parkoviště (Parc Fermé) budou popsány nyní.
Jedno z míst pro kontrolu je v garážích u boxové uličky, které je určeno ke kontrolám třech nejlepších vozidel. K vážení vozidel se používají oranžové desky propojené kabely (celkem jsou čtyři).
Hned v několika různých odstavcích je uváděna možnost přistoupení ke kontrole vozů (případně účastníků) komisaři kdykoliv během víkendu. Pravidelným okamžikem ke zkoumání souladu s pravidly je ukončení některé ze soutěžních částí víkendu. V dalších případech se jedná o úpravy zkontrolovaného vozidla, kde mohlo dojít k ovlivnění jeho bezpečnosti anebo shody s předpisy. Stejné podmínky platí i v případě účasti vozu při nehodě s výjimkou vydání tohoto příkazu vedoucím závodu anebo ředitelem série.
Tyto kontroly mohou vést až k rozebrání vozu. Komisaři dále mohou požadovat od soutěžícího určené díly a vzorky. Technickou stránku věci doplňuje možnost žádosti úhrady odůvodněných výdajů spojených s kontrolami.
Komisaři zveřejní pro každý vůz nález kontrolorů, k němuž mají na vyžádání přístup ostatní soutěžící. Jejich výsledky neobsahují klíčové údaje s výjimkou porušení pravidel, Řád navíc uvádí pouze výsledky rozborů paliva.
K odběru nejméně dvou kilogramů paliva po předchozím uvedení motoru do chodu dochází v BES po kvalifikaci a závodě, v GT1 po každé části víkendu. Odběr probíhá přes speciální plombovanou přípojku, která je umístěna před vstřikovacími tryskami. V BES mohou být v probíhajícím závodě odebrány vzorky také z tankovacích zařízení.
Probíhá také kontrola nastavení kontrolní jednotky motoru (ECU). V BES má data od všech výrobců a úpravců k dispozici technické oddělení SRO na základě svých požadavků. Stejná data musí výrobci poskytnout soutěžícím.
Z předpisů pro světové mistrovství byl článek o požadavcích na ECU (dle standardů FIA) v roce 2012 vyňat. Původně zmiňoval možnost FIA použití továrního nastavení, podobné znění je však již v technických předpisech pro vozy třídy GT3.
Druhý vůz v hlavním závodě v Zolderu posádky Bartels/Buurman je podroben obvyklé kontrole v garáži FIA.
Vážení vozidel
V BES je prováděno u některých klasifikovaných vozů na pokyn technického delegáta pouze po kvalifikaci. V GT1 probíhá vážení kdykoliv během víkendu po poradě technického delegáta FIA s komisaři. V případě dokončení závodu Řád nařizuje, že se vážení musí podrobit všechna vozidla. Nepojízdné vozy jsou dopraveny do prostoru vážení s pomocí traťových komisařů.
Pokud je vůz vybrán na vážení, od tohoto okamžiku až do ukončení procedury nesmí být žádná látka v jakémkoliv skupenství vložena, přemístěna anebo vyjmuta z vozu. Totéž platí po dokončení závodu, s výjimkou případu, kdy kontrolor tak učiní při výkonu své funkce.
V garáži (případně v prostoru vytvořeném na příjezdové cestě do boxů s rovnou vodorovnou plochou o rozměrech 6 x 3 metry) smí být pouze kontrolor a činovníci. Jiné osoby jen s povolením vedoucího kontrolorů a technického ředitele.
Zjišťuje se také hmotnost všech jezdců, kteří jsou váženi v průběhu víkendu v plné výbavě pro závod. Z tohoto důvodu jsou přilby jezdců opatřeny na obou stranách helmy dodatečnými čísly. V tomto případě se jedná o číslo dvě, protože Mayr-Melnhof byl během víkendu určen jako pilot D2.
Nižší váha znamená trest v podobě posunu na roštu závodu anebo dokonce vyloučení. K nejpřísnějšímu trestu může být přistoupeno i v okamžiku porušení některého z pokynů týkajícího se vážení. Při případném zjištění nižší váhy se přihlíží ke ztrátě dílu během kolize, což je jediný případ osvobození od trestu.
Uzavřené parkoviště (Parc Fermé)
Ke kontrole vedoucí trojice vozů ze závodu a kvalifikace se vozy soustředí v ohraničeném prostoru nedaleko pódia. V jeho blízkosti se nachází garáže pro technické kontroly vozidel.
Pro ostatní vozidla, případně pro všechny účastníky tréninků, slouží plocha pro níž se i v našich končinách vžil název Parc Fermé. Pro toto místo, zpravidla ohraničené přenosnými kovovými zábranami, lze použít dostatečně výstižný český překlad uzavřené parkoviště.
Soustředěna jsou zde i poškozená auta dopravená do boxů odtahovou službou. Ostatní účastníci sem musí dojet vlastní silou, přičemž i na prostor mezí cílovou (startovní) čárou až k vjezdu do uzavřeného parkoviště platí stejná pravidla (mj. zákaz jakéhokoliv zásahu na vozidle).
Uzavřené parkoviště bývá vděčným místem diváků pohybujících se v zázemí okruhu, do jeho prostoru však smí vstoupit pouze činovníci pověření kontrolou. Pouze tito pracovníci jsou oprávněni povolit případný zásah na vozidle (například včetně kontrol) při požadované přítomnosti zástupce soutěžícího.
Okamžik, kdy byly vozy zkontrolovány a mechanici je mohou odvézt do svých garáží. Kýžený okamžik pro trpělivé diváky, kteří se do otevřeného prostoru vydali na detailní zkoumání techniky.
Příště: všeobecné požadavky
Seznam předchozích dílů
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |
6. | Počet účastníků. Sportovní přejímky. | Zde |
7. | Startovní čísla. Technické přejímky. | Zde |