Testy v Jerezu by příští rok mohly začít už v lednu
Týmy chtějí mít co nejvíce času na přípravu nových vozů.
Nové vozy Formule 1 pro rok 2014 zřejmě poprvé vyjedou na trať již na konci ledna, týmy totiž nyní spolupracují s Mezinárodní automobilovou federací na úpravě pravidel ohledně předsezónního testování.
V příštím roce vstoupí do F1 nové 1,6-litrové přeplňované šestiválcové motory a týmy by rády s jejich testováním začaly co nejdříve, aby před úvodním podnikem nového ročníku zbylo více času na případné úpravy.
Ačkoliv ještě nebyla potvrzena žádná data, má se za to, že první test, který by měl hostit španělský Jerez, by měl začít dříve než obvykle, tedy už na konci ledna.
Mezi diskutovanými návrhy jsou začátky 20. nebo 27. ledna. Další předsezónní testování by pak mohlo proběhnout na Blízkém východě, přičemž o pořádání předsezónních testů projevil zájem například i Katar. Logičtější volbou je pak bahrajnský Sakhir, který se zároveň snaží protlačit do role úvodního podniku sezóny.
Současné Sportovní regule Formule 1 testování v lednu zakazují, FIA však nyní pracuje na novém návrhu, který poté postoupí týmům ke schválení. Ratifikace návrhu by mohla proběhnout už na příštím zasedání Sportovní pracovní skupiny Formule 1 před nadcházející Velkou cenou Španělska.
Ve spojení s předsezónními testy na rok 2014 se mluvilo také o možnosti připravit kvůli brzkému testu nových motorů přechodné verze monopostů. Takový krok by však mohl být velice nákladný, týmy tak proto spíše uspíší vývoj nových vozů na příští sezónu.
Šéf týmu Mercedes Ross Brawn poznamenal, že čas ztracený snahou uspíšit předsezónní testy se vzhledem k zavedení zbrusu nových motorů jistě vyplatí.
"Budeme muset předběhnout program o nějaké dva, tři týdny, je ale třeba dívat se na všechny okolnosti," řekl Brawn v rozhovoru pro Autosport.
"Pokud to necháme na později, pro naše auto to bude v pohodě. Jenže, pokud v něm bude motor, který si s sebou na start sezóny ponese nějaké problémy, pak to také není dobré. Je třeba najít správný kompromis.
Znamená to (lednový test), že můžeme jít testovat s aktuálním vozem, kdybychom to dělali dlouho dopředu, museli bychom nejprve vyvinout testovací auto kvůli motoru a potom postavit závodní auto na později a je jasné, že závodní auto byste se snažili posouvat na co nejpozději.
Myslím, že každý tým uvítá, když vyzkouší nový motor co nejdřív, aby mu porozuměl. Jde o to, aby to bylo dostatečně brzy, ale ne příliš brzy, aby se kvůli tomu vyplatilo stavět speciální auto.
Jsem přesvědčený, že každý postaví už aktuální závodní auto, i když se bude jednat teprve o předváděcí specifikaci karoserie, takže každý bude mít jen jedno auto."
Šéf oddělení motorů u Renaultu Rob White řekl, že test na konci ledna bude z hlediska vyzkoušení nových vozů i motorů nejlepší volbou pro zahájení přípravy na rok 2014.
"Můj silný názor je ten, že jediným smysluplným řešením je to, které se tu rýsuje, a sice, že s vozy poprvé vyjedeme na začátku roku 2014 a smysl má pouze jet s již aktuálními závodními vozy," řekl.
"Kdybyste se pokusili postavit přechodné auto, pak by to mělo efekt chytání vlastního ocasu.
Abyste to udělali dostatečně včas a těžili z toho, to byste museli připravit aktuální specifikaci daleko dřív a to byste na ní museli začít pracovat daleko dřív, než týmy ve skutečnosti začaly."
Testy na Blízkém východě by příští rok měly zcela nahradit testování v Barceloně, kde bývá na přelomu února a března obyčejně chladno. Vyšší teploty Bahrajnu či Kataru budou rozumnější volbou vzhledem k úvodním závodům sezóny.
"Hlavní je pořádně motory vyzkoušet za vysokých teplot, protože pokud je poprvé v takových podmínkách vyzkoušíme až v Bahrajnu, nebo kde se první závod příští rok pojede, mohli bychom mít velké problémy," dodal Ross Brawn.
"A to nechceme, chceme se tomu vyhnout."