Rosina s Koxem vítězi kvalifikačního závodu!
Po předchozím smolném účinkování slovenského jezdce i týmu Reiter.
Po minulém společném závodě světového a evropského mistrovství v Rusku čekal stejný scénář na účastníky obou sérii také v Německu. Vozy GT1 byly seřazeny na roštu podle výsledků dopolední kvalifikace, jenž naleznete zobrazeny na tomto odkazu Zde.
Start se příliš nevydařil čtvrtému Jägerovi, před jehož mercedes se v úvodu propracovala obě lamborghini pilotovaná Bleekemolenem a Rosinou. Následně německý pilot chyboval za úsekem pojmenovaným dle jeho vozu a propadl se až na devátou příčku za svého kolegu Winkelhocka, Bartelse v bmw a Parenteho v mclarenu. Zatímco Bartels dokázal své bmw během chvíle posunout z desátého místa na sedmé, méně zkušený Mayr-Melnhof (startoval 12.) se stejným vozem byl předjet hned trojicí účastníků evropského mistrovství. Bravurně si počínal Groppi, který si polepšil z chvostu GT1 na desátou příčku.
Soubojů si jezdci užívali pouze jedno kolo, protože byl na dráhu povolán zpomalovací vůz. Zkušený Bleekemolen při své premiéře ve světovém mistrovství nezvládl výjezd ze Schumacherových esíček a skončil v bariéře. Přestože náraz pohltily pneumatiky chránící svodidla, kvůli vysoké rychlosti byly následky pro vůz holandského jezdce zničující.
Odstraňování následků nehody trvalo až do sedmého kola. Při dalším startu Dusseldorp již neponechal nic náhodě a bez problémů zůstal ve vedení. Z něj se nestačil radovat dlouho, když před zatáčkou Dunlop se od pravého předního kola vyvalil bílý kouř. Zprvu vše vypadalo pouze na defekt pneumatiky, nepříjemnou skutečností byly pouhé tři minuty zbývající do povolených zastávek. Následně se mclaren propadající se pořadím ocitl odstavený mimo dráhu. Příčinou byla závažnější závada na zavěšení, která znesnadnila útok celkově třetí posádky na titul.
Doposud v celkovém hodnocení vedoucí Bartels musel čelit útokům Parenteho mclarenu. Německý jezdec využil nepřehledné situace při snaze Dusseldorpa dovézt vůz k mechanikům. Výsledkem bylo dokonce předjetí Winkelhocka v mercedesu, přičemž Bartels musel odolávat najednou tlaku dvou jezdců.
Při nejbližší možné příležitosti ovšem zamířil do boxů následován Winkelhockem. Zde menší zaváhání střídajícího Buurmana znamenalo výjezd za Pastorelliho mercedesem. Nejen v tomto případě zamíchaly výměny pořadím. Druhého Stipplera střídal bez problémů v audi Jarvis, totéž neplatilo pro jejich mechaniky. Nejprve obsluha utahovací pistole klopýtla při přebíhání z pravé strany na levou. U zadního kola se vyskytl problém s maticí, která musela být nahrazena. Výsledkem byl propad až na sedmou příčku.
Ke klíčovému momentu v boji o vedení přispěla také zastávka. Díky problémům dvojice Jarvis/Stippler zajížděl Rosina s lamborghini do boxů druhý. V té době byl u mechaniků také druhý vůz audi, v němž Ortelliho střídal Vanthoor. Na výjezdu z boxů se ocitl ve vedení před audi Kox střídající slovenského jezdce. Holandský pilot si začal okamžitě vytvářet náskok, aby zahnal pochyby o strategickém předjetí. Rychlá jízda se navíc ukázala jako rozhodující v okamžiku výjezdu Demoustiera (místo Parenteho), takže pro Koxe nebyl problém uhájit vedení.
Přestože pozdní zastávka u zbývajícího mclarenu přinesla posun o tři místa na stříbrnou příčku, kvůli studeným pneumatikám měl francouzský závodník problémy s hájením slibné pozice. Brzy se stal snadnou kořistí Ortelliho a Bassenga (místo Winkelhocka) a dotahovali se na něj Pastorelli s Bartelsem. Po zahřátí obutí svého mclarenu se následně dokázal odpoutat vzájemným soubojem zpomalované dvojici.
Buurman dlouho hledal recept na předjetí holandského pilota. Našel jej až v 21. kole, když nejprve využil závětří za mercedesem a v nájezdu do úvodní zatáčky se vnitřkem protáhl na pátou příčku. O chvíli později si snadno poradil s Demoustierem a dotáhl se na svého pronásledovatele v hodnocení jezdců. Basseng se ukázal jako stejně nezdolný soupeř tak, jako tomu bylo u jeho kolegy.
Mimo záběry kamer si výborně počínal Vilander, který své ferrari posouval vzhůru pořadím. Z účastníků evropského mistrovství dokázali držet krok se svými zkušenějšími kolegy jezdci z čela celkového hodnocení, mj. Baumann, Lyons, Vahamaki, Lunardi a Ladygin. Naopak z účastníků světového mistrovství zaostával Lariche s fordem.
Po 28 kolech se letos poprvé radovali u týmu Reiter. Koxovi v cestě za vítězstvím nezhatilo napříč drahou stojící ferrari ruské stáje z GT3 v nájezdu na cílovou rovinku. Nejlepší posádkou na celkovém jedenáctém místě, která si svým výkonem zajistila poslední titul v ME GT3, byla dvojice Baumann/Buhk ve voze Mercedes české stáje Heico-Gravity Charouz.
V následující tabulce budou uvedeny pouze výsledky účastníků MS GT1.
p.
|
Posádka | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
P.Kox/S.Rosina | Reiter Engineering |
1:00:53.948
|
2.
|
L.Vanthoor/S.Ortelli | Belgian Audi Club WRT |
+ 2.525
|
3.
|
M.Basseng/M.Winkelhock | All-Inkl.com Münnich MS |
+ 8.512
|
4.
|
Y.Buurman/M.Bartels | Vita4One Racing Team |
+ 8.964
|
5.
|
G.Demoustier/A.Parente | Hexis Racing |
+ 12.507
|
6.
|
N.Pastorelli/T.Jäger | All-Inkl.com Münnich MS |
+ 14.013
|
7.
|
O.Jarvis/F.Stippler | Belgian Audi Club WRT |
+ 15.869
|
8.
|
T.Vilander/F.Salaquarda | AF Corse |
+ 17.669
|
9.
|
M.Lauda/N.Mayr-Melnhof | Vita4One Racing Team |
+ 24.495
|
10.
|
E.Ide/F.Castellacci | AF Corse |
+ 26.994
|
11.
|
B.Lariche/L.Groppi | Sunred |
+ 1:10.638
|
12.
|
F.Makowiecki/S.Dusseldorp | Hexis Racing |
+ 20 kol
|
13.
|
M.Parisy/J.Bleekemolen | Reiter Engineering |
+ 27 kol
|
Změny sestav
Tým Reiter se po vynechání moskevského závodu rozhodl pozměnit sestavy svých vozů. K Peteru Koxovi usedl do lamborghini s číslem 25 Štefan Rosina. Uvolněný vůz č. 24 obsadí bývalý jezdec stáje Exim Bank Mike Parisy. Jeho kolegou bude poprvé v MS GT1 holandský jezdec Jeroen Bleekemolen.
Jeroen Bleekemolen Heemstede, 23. října 1981 (www.raceplanet.nl/jeroen/)
Pro rodinu Bleekemolenů je motorsport a záležitosti s ním spojené denním chlebem. Jeroenův otec Michael položil v roce 1993 základy rozsáhlého podnikání. Dnes jsou součástí planety bývalého závodníka motokárové půjčovny, závodní škola, půjčování sportovních a historických vozidel, špičkový závodní simulátor anebo zajištění zábavních atrakcí spojených s motorsportem.
Je až s podivem, že první záznamy se u Jeroena objevují až ve 14 letech. Po obvyklé kariéře v motokárách a nižších formulových sériích se v roce 2001 účastnil šampionátu FIA GT. Spolu se svým bratrem Sebastiaanem a otcem se stali součástí stáje Carsport Holland. Jeroen vytvořil s Mikem Hezemansem úspěšnější posádku holandského týmu vybaveného vozy Chrysler Viper Dvakrát se jim podařilo dokonce zvítězit, čímž se stal nejmladším vítězem FIA GT. V tomto roce ještě třikrát skončil třetí a spolu s jedním čtvrtým místem stačil součet 42 bodů na stříbro v této sérii.
Po vydařené sezóně však následovalo pouze účinkování v několika šampionátech cestovních vozů, v nejednom případě současně. V roce 2003 se stal na dvě sezóny továrním pilotem firmy Opel v DTM.
Následně se znovu objevil v několika různých sériích včetně FIA GT anebo LMS. S Donny Crevelsem se mu v Ratelově sérii podařilo vybojovat druhé místo s vozem Spyker třídy GT2. O rok později vytvořil se stejným kolegou a Johnym Kanem posádku na závod 24 hodin ve Spa, kde se jim podařilo se stejným vozem dojet na čtvrtém místě ve třídě GT2 (celkově desátí). Další dvě účasti v belgickém vytrvalostním závodě neúspěšně absolvoval ve třídě GT1. V roce 2005 s Kumpenem, Longinem a Hezemansem ve voze Corvette C5R byli diskvalifikování po průjezdu cílem na čtvrté pozici. V roce 2007 se s Koxem a Mentenem střídali ve voze Lamborghini Murciélago, cíl závodu neviděli.
I nadále se účastnil několika sérií zároveň, přestože v některých případech se jednalo pouze o občasnou účast. Mezi ně patří také reprezentace jeho země v sérii A1 GP v průběhu trvání šampionátu. V uzavřených vozech působil v sérii pohárových vozů Porsche, kde se v letech 2008 a 2009 stal šampiónem, jako výsledek působení po celou sezonu. O rok později získal další titul s vozem stejné značky, tentokráte ve třídě pohárových vozů GTC v americké Le Mans sérii.
Samostatnou kapitolou jsou účasti v 24 hodinovém závodě v Le Mans. Třikrát zde hájil barvy Spykeru (2006, 2008 a 2009) ve třídě GT2. Stejný počet účastí má za volantem vrcholné třídy prototypů LMP1 (2007 Dome, 2011 a 2012 Lola). Nejlépe dopadlo jeho jediné vystoupení ve třídě LMP2, kde v roce 2008 vyhrál … s vozem Porsche (RS Spyder). V něm se střídal s Josem Verstappenem a Peterem van Merksteijnem starším.
K další změně došlo znovu v týmu Sunred. Kolegou francouzského jezdce Benjamina Lariche bude krajan Laurent Groppi.
Laurent Groppi Thonon-les-Bains, 19. ledna 1983
Francouzský pilot se v roce 2007 vydal po úspěších v národních formulových sériích do šampionátů s uzavřenými vozy. Vybral si domácí mistrovství gétéček FFSA GT.
Také zde se mu podařilo výrazněji prosadit. V premiérové sezóně v roce 2007 skončil na druhém místě s vozem Saleen týmu Oreca. Následnou přestávku si zpestřil účastí v domácím mistrovství vozů Porsche anebo účastí ve dvou závodech ve vytrvalostní LMS. Zde pilotoval znovu Saleen S7R, tentokráte v barvách týmu Larbre, přičemž jednou dokázal vyhrát. Po návratu Do FFSA GT v roce 2010 s Patrickem Bornhauserem vystoupali na příčku nejvyšší. Jejich zázemím byl tým Larbre s vozem Porsche 911 GT3R. V následujícím roce zde absolvoval pouze část sezóny, přesto se mu podařilo umístit se na celkové šesté pozici.
Během své nové kariéry si na své konto připsal rovněž dva starty v 24 hodin v Le Mans. V obou případech v týmu Oreca, v roce 2007 ve známém voze Saleen třídy GT1 skončil pátý ve třídě (s Prostem a Bellocem). V následujícím ročníku přestoupil do prototypu LMP1, se svými zkušenými kolegy (Duval, Ayari) dojel osmý.
Hlavní závod
Zahájení přímého přenosu hlavního závodu můžete sledovat Zde od 12,30 středoevropského času. Start do zahřívacího kola proběhne v 12,40.
V případě GT3 se v neděli bude i nadále bojovat v hodnocení stájí anebo o druhé a třetí místo v hodnocení jezdců. Článek se šancemi účastníků GT3 bude vydán zítra. Zároveň se bude po sedmi letech jednat o uzavření kapitoly evropského šampionátu.
Doplňující informace o GT na Formuli.cz
GT1 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT.
Zdroj: GT1 World, Jeroen Bleekemolen, FIA GT, Racing Sports Cars, Driver database, Wikipedia, Formule