Šmoulové přinesli štěstí Ryanu Newmanovi
Poměrně klidný závod ve staré cihelně byl zakončen vítězstvím Pole Sittera.
V neděli 28. července se série Sprint Cup přesunula na sluncem zalitou legendární trať Indianapolis Motor Speedway, která je často nazývaná a známá jako Stará cihelna. Na naplánovaných čtyři sta mil nebo, chcete-li sto šedesát kol, se přišlo podívat nesčetně fanoušků, ale leckdo si mohl povšimnout, že některé z tribun jsou poloprázdné.
Při startu se v první linii objevil Ryan Newman ve šmoulím voze, kterým propagoval nadcházející film a Jimmie Johnson. Z druhé řady startovali Carl Edwards a Denny Hamlin. Ihned po odstartování si první místo nenechal nikým Newman vzít, druhé místo utrhl Edwards a na Johnsona zbyla třetí příčka.
Už ve třináctém kole se s problémy potýkal Dale Earnhardt Jr., který musel kvůli zlobivému kolu na Pit Lane. Pro osmdesát osmičku to znamenalo jednokolovou ztrátu. Pořadí na čele se neměnilo ani ve druhé desítce odkroužených kol. Závod stále vedl vůz #39 a za ním jeli #48, #99, #78 a #15. Například Kyle Busch, který v posledních třech letech neměl nikdy horší dojezd než v TOP10, kroužil na třináctém místě. Brad Keselowski, loňský šampion, byl hned čtrnáctý. O něco lépe na tom byl nevzdávající se Denny Hamlin, ten kroužil desátý.
Ve dvacátém pátém kole zahájil zastávky za plného závodního tempa Martin Truex Jr. Jeho vůz dostal nové obutí na obou stranách. Vítěze ze Sonomy následoval Denny Hamlin a i leader závodu Ryan Newman. Na prvním místě se tak na několik okamžiků objevil Joey Logano.
Po skončení zastávek se vedení ujal Jimmie Johnson, který v cihelně vyhrál už čtyřikrát a mohl si tak stejně jako například Jeff Gordon urvat páté vítězství. Odkrouženo bylo čtyřicet tři kol, na trati panovala zelená fáze a Jimmie Johnson. Zpět do vedení se snažil dostat druhý Newman, následován Edwardsem, Bushem (Kurtem). Pátý potom kroužil Montoya a sedmý již zmíněný Jeff Gordon. První, kdo se potýkal s jednokolovou ztrátou, byla v tu chvíli Danica Patrick, která kroužila na třicáté první pozici.
Závod pokračoval bez velkého vzrušení a tak jsme v padesátém čtvrtém kole byli svědky zahájení dalších zastávek na Pit Lane pod zelenou vlajkou. První zajel pro čerstvé pneumatiky a trochu toho paliva Jeff Burton, následován Truexem Jr., Newmanem a dalšími. Na čele závodu se tak na okamžik dostal Edwards, Montoya a Gordon.
V šedesátém kole se poprvé mávalo žlutou vlajkou. Vše pro pomalý vůz Timmyho Hilla. Na trať tak vyjel zaváděcí vůz a začalo se s velkou tendencí hovořit o Pit strategii. Pro čtyři nové pneumatiky se rozhodli například týmy vozů #18, #20, #24 a #22, zatímco #14 se zastavila pouze pro palivo. Na Pit Lane se tak objevilo dohromady pouze šest vozů.
Restart v šedesátém pátém kole se nejvíce vyvedl Johnsonovi. Druhý se usadil Edwards, třetí Kahne, čtvrtý Newman a pátý Kenseth. Kyle Busch si vylepšil svou pozici a kroužil osmý. Jeff Gordon kroužil dvanáctý následován Earnhardtem a Harvickem. Už o něco méně se dařilo Hamlinovi, který se nacházel až na dvacátém prvním místě a ještě o něco hůře na tom byl třiadvacátý Biffle.
V osmdesátém druhém kole se opět mávalo žlutou vlajkou. Ti, kteří očekávali nehodu, kouř a pomačkané plechy, byli opět zklamáni, protože žlutá fáze byla vyhlášena pro šnečí jízdu Jeffa Burtona. Jeho Chevrolet s #31 měl problémy (s převodovkou, řízením nebo možná s brzdami) a musel být dokonce dotlačen do garáže, kde se ho ujali zkušení mechanici. Burton se do závodu vrátil, ale dojel s padesáti kolovou ztrátou, takže si nadělil ne příliš pěkný dárek ke svým dnešním narozeninám (nar. 29.července 1967).
Na Pit Lane se opět rozjelo hloubání o strategii. Joey Logano a Brad Keselowski do boxů nezajeli vůbec a při restartu tak obsadili první řadu. Z druhé řady restartoval Earnhadt Jr. a Jeff Gordon. Třetí řadu obsadil Jimmie Johnson a Carl Edwards, kteří ale restartovali s novým obutím. Vedení se ujal Joey Logano. V devadesátém sedmém kole se ale do vedení dostal dominující Johnson, následován Pole Sitterem Newmanem.
Ve sto osmém kole opět začaly zastávky na Pit Lane za plného závodního tempa. Vše zahájil současný Leader závodu Jimmie Johnson. Do vedení se tak konečně zase dostal Ryan Newman. Jenomže pouze na dvě kola, potom se i on odebral na Pit Lane. V čele závodu se objevil Jamie McMurray.
Sto patnácté kolo závodu a zase stejný scénář. Na trati se krokem opět ploužil Timmy Hill se svou #32 a závod musel být přerušen třetím máváním žlutou vlajkou. Z jednokolové propasti se tak díky Hillovi dostal Mark Martin. Nervozita začala stoupat nejen na trati, ale i na Pit Lane. Jakou strategii zvolit? Čtyři nové pneu nebo jenom dvě? Nebo snad jenom palivo? Nebo jezdce vůbec nestahovat z trati? Trochu smolnou zastávku měl Kyle Busch, který se hodně zdržel, ale jeho jezdecké schopnosti nakonec vše zachránily. Kyle si nezničil svou reputaci a opět dojel v TOP10.
Restart a sto devatenácté kolo závodu se opět neslo ve jménu Johnson. Čtyřicet osmička se slunila na první pozici následována dvacet dvojkou. Třetí místo utrhl vůz #88 následován #39, #14, #20, #5, #42, #56, #11, #99, #78 a #24. První smolař v jednokolové ztrátě byl Greg Biffle na dvacáté čtvrté pozici.
Třicet tři kol před cílem se ve vedení závodu stále držel Johnson, který ale byl jeden z těch, kteří na Pit Lane byli už hodně dávno, a jejich vozy možná začínaly prahnout po troše toho paliva. Johnson a celý tým se tak možná v duchu modlil za dalšího pomalého Timmyho Hilla nebo cokoli, co by donutilo traťové komisaře vyhlásit žlutou fázi. Tým vozu #48 ale rozhodně nebyl jediný, kdo měl podobné tužby. Ve stejné nebo podobné situaci se nacházel i druhý Ryan Newman, ten na tom byl o dvě kola lépe. Třicet jedna kol před cílem tak někteří z těchto Pit opozdilců zavítali na Pit Lane pod zelenou vlajkou. Mezi nimi Joey Logano, Dale Earnhardt Jr., Martin Truex Jr. nebo Matt Kenseth. Zatímco Johnson ani Newman se k tomuto kroku stále neodhodlali a setrvávali v čele závodu.
Dvacet osm kol před cílem se týmy konečně rozhoupaly a tak se #48 ukázala na Pit Lane potom, co strávila sedmdesát tři kol ve vedení. Jeho zastávka se vším všudy, tzn. výměna všech kol a doplnění paliva trvala 17,2 vteřiny, což není zrovna nejlepší výsledek. Leaderem závodu se tak stal Ryan Newman, tedy alespoň do té doby, než i on konečně vyrazil na Pit Lane.
Zastávky pod zelenou vlajkou se rozjely na plno, vedení se na několik kol ujal i Jeff Gordon, který se do boxů vydal přesně padesát mil před koncem závodu. V čele se usadil Denny Hamlin a z pomyslného trůnu se ho snažil sesadit Kevin Harvick. Třetí kroužil Menard, čtvrtý Bowyer a pátý Keselowski. Šestnáct kol před cílem se rozjela další vlna zastávek na Pit Lane, opět za plného závodního tempa. První místo musel chtě, nechtě opustit Denny Hamlin, takže se dočasným leaderem stal Kevin Harvick. I on ale musel ke svým mechanikům, následován Menardem a Bowyerem.
Jedenáct kol před cílem bylo zastávkám konec a v čele závodu se usadil Newman. Jeho #39 se nepodívala na Victory Lane už čtyřicet devět startů, takže to vypadalo, že tento závod by nemusel Newman oslavovat padesátku startů bez vítězství. A kdyby ano, s Polem, který vyhrál právě na tento závod, to bylo přesně padesáté Pole Position jeho kariéry ve Sprint Cupu. Takže hned dvě jubilea najednou.
Z druhého místa dorážel Johnson a třetí kroužil Kahne. Newman si zatím na trati vydobyl slušný náskok, ale o trochu rychlejší Johnson ho dojížděl. Šest kol před cílem ztrácel Johnson na leadera 3,2 vteřiny. Ve čtvrtém kole už to bylo jenom 2,8 vteřiny. Pro bílou vlajku si Ryan dojel s naprostou jistotou, a ač se Jimmie snažil, nedokázal už svou ztrátu dohnat a Newmanovi tak patřila i vlajka šachovnicová.
Pro tohoto rodáka z Indiany je to sedmnácté vítězství kariéry. Rozhodně bylo co slavit a radost neskrývali ani jeho mechanici.
A jak to vypadá celkově? První místo v šampionátu si stále drží Jimmie Johsnon. Sedmdesát pět bodů ztrácí druhý Clint Bowyer a třetí je zatím Carl Edwards.
Celé pořadí naleznete ZDE.
Další závod nás čeká zase v neděli 4. srpna. Vrátíme se na „Tricky Triangle“ do Pocona. Zajímavosti a informace o této trati můžete číst ZDE.
Závod GoBowling.com 400 bude odstartován v nedělní podvečer cca v 19.15 a my vám z něj jako obvykle přineseme výživnou reportáž.