Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor: Pat Symonds

Rozhovor: Pat Symonds

Kde dělal Williams chybu a proč je nyní o tolik lepší?

Když jste loni přišli do Williamsu, v jaké fázi byla příprava letošního vozu?

Základní architektura už byla hotová, ale pár věcí se ještě změnilo krátce po mém příchodu. Monokok už byl hotový a stejně tak mnoho věcí kolem motoru, ale udělali jsme změny týkající se převodovky a zadního zavěšení. Pak jsme se již soustředili na aerodynamiku, které jsem během prvních měsíců věnoval většinu svého času. Z této oblasti se dá vždy vytěžit zlepšení rychlosti. Také jsme potřebovali posílit skupinu závodních inženýrů, takže přišli i noví lidé.

Byla nějaká klíčová oblast nebo filozofie, kterou jste ve Williamsu změnili?

Léčba musí být komplexní, nemůžete se zaměřit na jednu oblast a zapomenout na zbytek. Nemůžete vyvíjet jednu část vozu a očekávat, že zbytek auta se tomu přizpůsobí. Udělat jednu věc o něco lepší není zas tak těžké, občas ale musíte některou oblast změnit a říct si: "Dobře, teď to není tak dobré jako předtím, ale díky tomuto budeme moci udělat něco jiného a mít celkově lepší balík." Toto je jedna z nejnáročnějších věcí, hlavně při všech těch pravidlech omezujících aerodynamiku. Občas musíte akceptovat, že dnes jste na tom o něco hůř než včera, ale o měsíc na tom budete mnohem lépe.

Když jsem přišel, lidé dost panikařili, protože auto nebylo dobré a všichni ukazovali prstem na aerodynamiku. Částečně měli pravdu, ale vzdali se také v jiných oblastech, což byla samozřejmě škoda, protože i ty se ještě daly vylepšit. Na kluky od aerodynamiky byl tehdy vyvíjen enormní tlak a pracovalo se stylem: "Máme nové přední křídlo! Nefunguje? Tady je další!“

Pomohla vám mizerná sezóna 2013 v soustředění se na nový vůz? Viděli jste rok 2014 jako zcela novou příležitost?

Ano, bylo to tak. Loňské vozy těžily z foukaného difuzoru. Nebylo to jen o této jedné věci, aerodynamika FW35 byla špatná ve všech směrech, ale foukaný difuzor byl v podání Williamsu hotovou katastrofou a jeho zákaz mi podstatně zjednodušil život. Kdyby přišly tyto nové pohonné jednotky, ale zůstaly i foukané difuzory, byl by to pro nás těžký boj. Snad bychom to už měli v této chvíli pod kontrolou, ale když jsem se tehdy seznámil s autem, bylo mi jasné, že neexistuje rychlé řešení. Neměli jsme žádnou šanci alespoň dohnat Sauber a tak jsme se plně koncentrovali na sezónu 2014.

Kam byste v současné hierarchii týmů zařadili Williams?

Myslím, že v tuto chvíli máme třetí nejlepší auto. Letos je to velmi těsné a s jistotou víme pouze to, že nejlepší vůz má Mercedes. Podle mého názoru je Red Bull druhý a pak je tu skupinka týmů Ferrari, Force India, Williams a McLaren. Je to docela těsné, i když sporný je McLaren, protože bez bodů z Austrálie by dost zaostával. Bodové zisky jsou ale letos ovlivněny Mercedesem, který si obvykle z GP odváží 43 bodů (za první a druhé místo). Bodový rozdíl mezi třetím a řekněme šestým místem pak není zas tak velký.

Konečný výsledek ale není závislý pouze na rychlosti vozu. Pokud máme třetí nejlepší auto, měli bychom skončit třetí, ale podívejte se na rok 2005 (a Renault). McLaren měl lepší vůz, ale my jsme s Fernandem Alonsem vyhráli šampionát, protože jsme byli lepším týmem.

Máte pro tuto sezónu stanoven konkrétní cíl?

Nemáme cíle ve smyslu čísel. Nepotřebujeme jednou skončit na tomto místě nebo získat tolik bodů. V tomhle roce je naším cílem opět si získat respekt. Potřebujeme se neustále zlepšovat a chci, aby vše co dáme na auto i opravdu fungovalo. Může to znít jako samozřejmost, ale není tomu tak. Přestali jsme pracovat systémem, ve kterém jsme chtěli mít v tomto závodě toto a tamto závodě tamto. Máme nepřetržitý vývojový program a věci jdou na auto, když jsou připraveny. Skoro všechno, co jsme letos nasadili, fungovalo. Byla jedna výjimka, když jsme asi zašli až příliš daleko, ale okamžitě jsme si to uvědomili.

Tým je nyní alespoň tak dobrý jako v prvním závodě sezóny, ale pravděpodobně o něco lepší, takže i náš vývojový program je stejně dobrý jako programy všech ostatních, nebo ještě lepší. Pokud vše zvládneme, získáme akceptovatelnou pozici v šampionátu, ale to není cíl, to bude výsledek naší práce.