Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak jsou na tom jezdci s pohonnými jednotkami?

Jak jsou na tom jezdci s pohonnými jednotkami?

Penalizace hrozí většině startovního pole.

Šest závodů před koncem sezony už začínají jezdcům docházet použitelné části pohonných jednotek a u několika můžeme očekávat, že brzy sáhnou i po šesté sadě. Za použití prvního dílu ze šesté jednotky bude jezdec na startu nejbližšího závodu odsunut o 10 míst dozadu a za použití každého dalšího dílu ze šesté jednotky dostane dalších 5 míst.

Jako první se k tomuto kroku odhodlal Daniil Kvjat, který už v Monze startoval s šestým spalovacím motorem této sezóny. Jinak ale z tabulky vyplývá, že penalizace hrozí téměř každému týmu s motory od Ferrari nebo Renaultu. Trochu překvapivě je světlou výjimkou Caterham. Na navrhování vozu CT05 dohlížel i bývalý technický ředitel několika týmů, Mike Gascoyne, který před sezónou tvrdil, že jejich vůz poskytne pohonné jednotce Renaultu lepší chlazení než stroje konkurence. Ať už opravdu díky chlazení, nebo s pomocí štěstěny, ani jeden z jezdců Caterhamu ještě nemusel využít části páté pohonné jednotky.

Celkem dobře jsou na tom také v Red Bullu, kde si pátou pohonnou jednotku nechává v záloze alespoň Daniel Ricciardo. Sebastian Vettel však již využívá pátý spalovací motor a nasazení šestého se pravděpodobně nevyhne. Růžově to nevypadá ani u Ferrari, oba jezdci už nasadili 5. motor a pátou řídící jednotku elektroniky a Räikkönen už využívá i poslední povolený motorgenerátor obnovy tepelné energie. Z ostatních jezdců jsou na tom nejhůř Pastor Maldonado z Lotusu a Max Bianchi z Marussie.

Nejspolehlivější jsou pohonné jednotky Mercedesu, přičemž ani jeden z jezdců Williamsu, McLarenu, Force Indie a továrního týmu ještě nemusel nasadit ani jednu součástku z páté sady.

Jezdec Tým ICE TC MGU-K MGU-H ES CE
Vettel Red Bull 5 4 4 4 3 4
Ricciardo Red Bull 4 4 4 4 3 4
Hamilton Mercedes 4 4 4 4 3 3
Rosberg Mercedes 4 4 4 4 3 3
Alonso Ferrari 5 4 3 4 4 5
Raikkonen Ferrari 5 4 3 5 4 5
Grosjean Lotus 4 5 4 4 3 3
Maldonado Lotus 5 5 5 5 4 4
Button McLaren 4 4 4 4 3 3
Magnussen McLaren 4 4 4 4 4 4
Hulkenberg Force India 4 4 4 4 3 3
Perez Force India 4 4 4 4 3 3
Sutil Sauber 5 5 4 5 4 4
Gutierrez Sauber 4 4 4 4 3 5
Vergne Toro Rosso 4 4 5 4 3 3
Kvyat Toro Rosso 6 4 5 4 3 3
Massa Williams 4 4 4 4 2 3
Bottas Williams 4 4 4 4 4 4
Bianchi Marussia 5 5 4 5 3 5
Chilton Marussia 5 5 4 5 3 4
Kobayashi Caterham 4 4 4 4 3 4
Ericsson Caterham 4 4 3 3 3 4

Pohonná jednotka je rozdělena na 6 částí - motor s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadlo (TC), motorgenerátor obnovy kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor obnovy tepelné energie (MGU-H), úložiště energie (ES) a řídicí elektroniku elektroniky (CE).