Destrukční derby na tři sta kol.
New Hampshire Motor Speedway (28/36)
Druhý víkend letošního klání Chase for the Cup, znamenal návštěvu na trati New Hampshire Motor Speedway - neboli The Magic Mile. Trať ležící necelých 15 minut od téměř šestitisícového městečka Loudon, přivítalo nejvyšší soutěž NASCAR po 40 v historii. První mávnutí zelenou vlajkou se zde uskutečnilo v roce 1993 a vítězný byl Rusty Wallace, který ve stejném roce nasbíral dalších devět vítězství.
Letošní závod byl, stejně jako ten minulý na Chicagoland Speedway, opepřen novými pravidly týkající se postupového klíče v rámci CFTC. Minulý týden se jako první cílem prohnal Brad Keselowski, čímž si zajistil postup do dalšího klání. Naopak, kdo nedopadl vůbec dobře, byl díky technickým problémům Aric Almirola, který v Loudonu sliboval velký bodový comeback.
Kromě Almiroli, který toho času na první postupovou pozici ztrácel 22 bodů, si musel dát pozor i Greg Biffle a A.J. Allmendinger - ti měli ztrátu osm resp. čtyři body. Ve střehu pochopitelně byl i Ryan Newman (+4), Carl Edwards (+5) či duo Matt Kenseth a Kasey Kahne (oba +9).
Během páteční kvalifikace se letos po čtvrté na vrchol dostal Brad Keselowski, který si vyjel svojí sedmou pole-position kariéry. V první řadě jej překvapivě doplnil Jamie McMurray. Jen Jamie a Kyle Larson byli jediní, co se během kvalifikace dostali do TOP10 a přitom nebyli součástí CFTC. Naopak neslavně dopadl A.J. Allmendinger, kterému na startu patřila až 27. příčka. Greg Biffle se kvalifikoval jako 26. a Aric Almirola byl 21.
: výsledky kvalifikace
Na jezdce bylo přichystáno 300 kol. Ve vzduchu zároveň poletoval otázník, zdali se podaří vytvořit rekord 14ti po sobě jdoucích závodů, ve kterých vyhrálo 14 jezdců. Rekord zatím shodně drží trať Texas Motor Speedway a právě NHMS.
Hned po startu se vedení pochopitelně zhostil Brad Keselowski. Jamie McMurray se statečně držel v T5. V první desítce jej přijemně po celý závod doplňoval i Brian Vickers. Tedy další jezdec, který nepatří do postupující skupiny. CFTC se mimojiné jezdí od sezóny 2004. Do dnešních dnů bylo odjeto deset sezón, neboli 100 závodů. Celkem v 18ti případech se na victory lane dostal jezdec, který se v daném roce nekvalifikoval do CFTC.
První přerušení přišlo na řadu v 35. kole a to díky nepřízni počasí v předchozích dnech. Tzv. competition yellow zařídila návštěvu na pit-lane všech zúčastněných. A hned došlo k první výrazně změně na prvních místech. Brad Keselowski, toho času vedoucí jezdec, se rozhodl pro výměnu čtyř pneumatik. Ačkoliv nebyl jediný, většina posádek zvolila změnu pouze dvou pneumatik. Po restartu se tedy z prvního místa těšil Denny Hamlin, který po mávnutí zelenou vlajkou bojoval zejména s Jamiem McMurraym, Kevinem Harvickem. V popředí nechyběl ani Joey Logano, Jimmie Johnson či Kyle Busch.
Pokud šlo o taktiku, dalo by se říci že šlo o poslední záchvěv podobného ražení. Nedělní závod totiž znamenal i letošní rekord v počtu žlutých fází. Zpomalovací vůz se na trať dostal hned v patnácti případech. Příležitostí k návštěvě boxové komunikace tedy bylo přehršel.
Časté přerušování však hrálo do karet pomalejším vozům, zejména pak těm, kteří se zuby nechty snaží projít přes první stupěň letošního CFTC tzv. Challenger Round.
Nejdelší zelená fáze čítala 65 a následně 58 kol. Z pohledu klasického závodění se tedy vše odehrálo v prvních 180 kolech, které byly přerušeny pouze ve třech případech. Do vedení se během plného tempa dostal Kevin Harvick, který na prvním místě odkroužil celkem 104 kol. Kevin se řadí mezi jasné favority na zisk letošního titulu. Alespoň dle prognózy Rustyho Wallace, který - nutno poznament - zatím úspěšně tipoval i první odpadlíky.
Kevin Harvick si ale určitě vzpomněl na červencový závod. Dvě kola před koncem mu došlo palivo a jeho slibně vyhlížející výsledek, se rázem proměnil ve výraznou bodovou ztrátu. S palivem, potažmo tankováním, měl tentokrát velké problémy Denny Hamlin. Během jedné ze žlutých fází se Denny zdržel na pit-lane. Mechanici však problém nevyřešili a Denny byl následně nucen zajet do boxů i po restartu. Smůla v podobě ztráty čtyř kol vyústila havárií, do které se Denny zapletl v 181. kole. Do karambolu se zapojily hned čtyři vozy - to, že bude následovat jedna žlutá fáze za druhou, ještě neměl nikdo tušení.
Kromě Denny Hamlina se do potíží dostal i Kyle Busch, Ryan Newman a Kasey Kahne - pánové nestihli zareagovat na rozhoupaný vůz Matta Kensetha, který se po restartu (při výjezdu ze druhé zatáčky) mírně otřel o stále rychlého Jamieho McMurrayho. Řetězová reakce víceméně vyřadila další čtyři uchazeče o letošní titul.
Po každém přerušení se ke slovu dostali i dovoké restarty. Jezdci se do první zatáčky vrhali někdy i čtyřřad. V některých případech se diváci dočkali pouze tři zelených kol. Obsluha zpomalovacího vozu si nedělní závod užila na 110%.
Další smolaři v rámci CFTC byli Jeff Gordon a Kurt Busch. Oba mistři let minulých doplatili na prasklé pneumatiky a následný náraz do lemující zdi. Své si “prosmykoval” i Brad Keselowski, který doplatil na jeden z mnoha divokých restartů.
Nedělní demolition derby však nejlépe zvládal Joey Logano, který si s Kevinem Harvickem vyměnil několikrát vedení. Nutno uznat, že restarty se tentokrát lépe dařili mladšímu z protagonistů. Joey tedy vydělával na časté přerušování a udržoval si tak neustále první místo.
Joey Logano se však pral i se svým týmovým kolegou, Bradem Keselowskim. Kontakty na obou stranách nebrali konce. Poté, co ze hry vypadl Jeff Gordon - který překvapivě v posledních fázích závodu zvolil návštěvu pit-lane, díky čemuž se propadl na 20. místo a následně se dočkal prasklé pneumatiky - se smykem ještě zviditelnil Tony Stewart.
Do konce zbývalo 10 kol. A dvě žluté fáze.
První byl stále Joey Logano. Kevin se během posledních restartů bohužel několikrát zapomněl a ztrácel tak bezprostřední kontakt s vedoucím Loganem. Naopak Kyle Larson, se stejně jako minulý víkend, snažil vyhrát a do jisté míry tak výrazně otravoval život ostatním jezdcům. A nebyl sám. Jamie McMurray, který nakonec dojel na 4. místě, se několikrát dostal do kontaktu s Jimmiem Johnsonem.
Kevin Harvick, kterému se výrazně nedařilo restartovat, dojel na místě třetím.
Joey Logano toho dne nenašel přemožitele.
Joey na NHMS vyhrál v roce 2009. Hon za rekordem 14ti rozdílných vítězů se tedy vrátil na hodnotu 11.
: výsledky závodu
: pořadí po 28ti odjetých závodech
: facebook.com/NASCAR CZ
Aric Almirola, který sliboval bodový útok, nakonec dojel šestý. Rozdíl pouhé čtyři body na 13tého Hamlina tímto znamená jediné.
Aric, Kurt a Greg mají více než velkou šanci v dalším závodě “sestřelit” Dennyho, Kaseyho, Ryana, A.J., Matta či Carla Edwardse. Matematicky by se ze hry mohl dostat i nyní sedmý Jeff Gordon. Ten má na 14tého Biffla náskok 21 bodů, tedy 21 míst.
Další závod se jede příští týden na The Monster Mile, tedy Dover Int’l Speedway. Pokud jde o postupovou rošádu, bude potřeba mít oči všude. A to doslova.