Trojnásobný král Greg Biffle?
Gregory Jack "Greg" Biffle se narodil 23. prosince 1969 ve Vancouveru, státě Washington. Vyrůstal ve městě Camas, Clark County, Washington. Svou závodní kariéru začal na krátkých tratích.
Poprvé se o něj „svět“ začal zajímat poté, co na sebe upozornil v celonárodně vysílané sérii Winter Heat (ročník 1995 - 1996). Toho roku Biffle tuto sérii zcela ovládl. Naštěstí pro Biffla byl poblíž zrovna jistý Benny Parson (ESPN hlasatel a také bývalý závodník NASCAR), který se znal s Jackem Roushem a Biffla jako nadějného závodníka svému příteli doporučil.
Premiéra jej tak čekala v roce 1996, kdy si odjel dva závody tehdejší Winston West. Jeho výsledky z těchto dvou závodů byly poněkud rozporuplné. V Tucsonu dojel až třicátý ale v Altamontu dojel čtvrtý.
NASCAR jej přivítal o rok později. V tehdejší sérii Busch si opět odjel pouze dva závody, ale málokterý nováček se při svých začátcích dostane k vozu na celou sezónu. Biffle řídil Chevrolet Dicka Browna, ale nedopadlo to příliš slavně, Rockingham - dvacátá třetí pozice a Homestead dokonce třicátá šestá.
V roce 1997 se Biffle zúčastnil ještě série NASCAR Northwest a tam získal cenu Most Popular Driver.
V roce 1998 tu byl první plný úvazek. Biffle začal soutěžit v sérii Craftsman Truck. I přes to, že toho roku nedokázal ukořistit jedinou výhru, dokázal čtyřikrát urvat Pole Position, což je na nováčka parádní výkon. Možná i to přineslo Bifflovi ocenění Rookie of the Year a také fakt, že toho roku na sebe Biffle konečně pořádně upozornil.
Rok 1999 byl podstatně vydařenější. Greg dokopal svůj vůz devětkrát na Victory Lane, což byla událost, která se na dlouhých deset let stala rekordem. Ale ani to bohužel nepřineslo Bifflovi titul. Toho roku, i přes velmi úspěšnou sezónu skončil Biffle druhý, pouhých osm bodů za Jackem Sprague.
Svou chuť na titul ukojil Biffle roku 2000, kdy díky pěti výhrám titul získal. Ihned se začalo mluvit o tom, že by se příští rok mohl Greg přesunout do série Busch na plný úvazek.
Podobný jako začátek v trucích, byl začátek v tehdejší sérii Busch. V roce 2001 ho (dle četných očekávání) čekala sezóna na plný úvazek. Hned pětkrát dokázal zakončit závod svou přítomností na Victory Lane, v konečném pořadí mu toto počínání vyneslo čtvrtou pozici a také Ocenění Rookie Of The Year.
Rok 2002 - Nationwide. Právě na tento rok musí Biffle a jeho tým vzpomínat nejčastěji. Biffle totiž bojoval o titul šampiona s Jasonem Kellerem. Díky čtyřem výhrám, dvaceti TOP 5 a celkem 25 TOP10 dojezdům, se nakonec Ford Taurus #60 a především potom Greg Biffle stal šampionem. A aby toho nebylo málo - Bifflovi ten rok závodění nasypalo do kasičky přes dva miliony amerických dolarů. Bylo to vůbec poprvé, kdy jezdec této série přesáhl částku dva miliony během jedné sezóny.
V roce 2003 se už účastnil závodů v rámci nejvyšší série NASCAR - Winston Cup na plný úvazek. Rok 2003 přinesl také novinku v podobě přesedlání. Biffle toho roku usedl do vozu #16. Jeho sponzorem byla tehdy společnost WW Grainger, tatáž společnost, která jej sponzorovala i v nižších sériích NASCAR. Svou první výhru ukořistil v závodu PEPSI 400 na Daytonském okruhu 5. července. První a také poslední výhra té sezóny byla doplněna o tři dojezdy TOP5 a celkem šest dojezdů TOP10. Biffle v konečném součtu obsadil dvacátou příčku. Od roku 2003 se Biffle navíc pravidelně účastní závodu All- Star.
Téhož roku Biffle také okusil IROC, přesněji potom ve čtyřech závodech, z nichž si neodnesl sice jedinou výhru, ale dokázal dvakrát dojet v TOP5 a celkem čtyřikrát v TOP10. Čili nikdy nedojel více jak desátý.
To, že by sezóna roku 2004 mohla být o něco lepší, naznačil fakt, že Biffle ukořistil Pole Position na Daytonu 500. Nakonec to ale byly pouze dvě výhry. V Michiganu a Homesteadu. Celkem sedmnáctá příčka v šampionátu. Více pak Biffle zářil v sérii Nationwide, kdy toho roku dojel třetí. V roce 2004 se Biffle po pěti letech loučí se sérii Camping World. Tuto sérii můžeme považovat za nejúspěšnější, protože během pouhých pěti let a osmdesáti jedněch závodů, Biffle nasbíral hned šestnáct výher, čtyřicet dva dojezdů TOP5 a celkem padesát čtyři dojezdů TOP10. Stejně příjemný je pohled na celkem dvanáct Pole Position. Navíc se Biffle roku 2000 stal šampionem.
V roce 2005 Biffle ukázal zač je toho loket. Na Victory Lane se dokázal dostat hned šestkrát, což byl toho roku rekord. Poprvé se tak ve své kariéře dokázal kvalifikovat do Chase For the Cup. Nakonec ale i přes výhru v Homesteadu skončil v šampionátu na druhém místě. Na šampiona Tonyho Stewarta mu chybělo 35 bodů.
Navíc se Biffle poprvé a naposledy zúčastnil závodu NASCAR Rolex Grand-Am. Jeho účast však nebyla nikterak výrazná.
V roce 2006 se do Chase For the Cup nedokázal probojovat. Dvě výhry mu k postupu prostě nestačily. Toho roku skončil sezónu jako třináctý v pořadí.
Sezóna roku 2007 byla ještě smolnější. Na začátku sezóny přišel nový šéf posádky - Pat Tryson, jenže neúspěchy, které Biffle sbíral, rozhodly, že bude Tryson odvolán a na jeho místo nastoupil Greg Erwin. V takovém složení dokázal tým #16 dvakrát zvítězit a ve finále vše dotáhnout alespoň na čtrnáctou příčku.
V roce 2008 na Biffla a celý tým - nově pod záštitou značky 3M byl vyvíjen tlak. Pilná práce a pečlivá strategie se vyplatily. Biffle se kvalifikuje do CFTC a ve finále Chase dokonce vyhrává první dva závody (New Hampshire, Dover). V exhibičním závodě All-Star Race Biffle skončil druhý, což je jeho dosud nejlepší dojezd. Přes snahu je to nakonec třetí příčka v celkovém bodování. Podobně úspěšná byla i sezóna roku 2009, opět se Biffle dokázal kvalifikovat do Chase ale deset dojezdů TOP5 a šestnáct TOP10 stačilo pouze na sedmou pozici.
V roce 2010 se do Chase kvalifikoval jen tak tak, díky dvěma výhrám (Pocono a Kansas). Sezóna série Nationwide roku 2010 byla pro Biffla tou poslední. Celkem v ní strávil dvanáct let a odjel celkem dvě stě čtyřicet čtyři závodů. Celkem dvacetkrát obsadil Victory Lane a co je nejdůležitější - už ve čtvrté sezóně, kdy v Nationwide působil, získal titul šampiona. Biffle tak ve své sbírce titulů má mimo jiné tituly i trofej šampiona již dvou nejvyšších sérií NASCAR. Zbývá tedy už jenom ten třetí, ten nejdůležitější.
V roce 2011 se jeho výsledky o dost zlepšily. Vše je připisováno novému motoru, který jeho Ford dostal. Jednalo se o model Ford FR9. "Motor FR9 nám rozhodně pomohl," okomentoval vše Biffle. Zároveň ale dodal, že za úspěchy je vděčný i zlepšeným ovládacím prvkům a že vůz mnohem lépe drží na trati, než tomu bývalo před tím. Mimo jiné se Ford pyšnil tímto motorem a prohlašoval o něm, že s tímto modelem budou schopni konkurovat ostatním značkám po následující tři desítky let. No ale posuďte sami, při pohledu na statistiky DNF z důvodu selhání motoru má i Ford své zářezy.
V roce 2011 se v půlce sezóny stává novým velitelem posádky Matt Puccia. Se svým čerstvým pohledem měl dokázat popostrčit šestnáctku o něco blíže kýženému úspěchu. Biffle přes samou chválu k novému motoru a vylepšenému palivovému systému v Chase For the Cup chyběl a skončil až (symbolicky) šestnáctý. V roce 2011 taky Biffle předvedl, že není zas tak nevýrazný, jak o něm mnozí často říkají. Někteří z Vás si možná vzpomenou na potyčku s Kevinem Harvickem.
A některým se možná vybavil moment z Richmondu roku 2001, kdy se Biffle po konfliktu s Jay Sauterem rozzuřil a začal bezhlavě útočit na Sautera, který stále seděl v havarovaném voze.
A do třetice všeho bezhlavého a hloupého. Úprava límečku Jimmieho Johnsona z Martinsville.
V roce 2012 Biffle zvítězil v Texasu a Michiganu. Toto vítězství přitom nebylo obyčejné. Biffle totiž vyhrál Fordu jako takovému tisící závod. V tomto roce se Biffle probojovává do Chase, ale končí na deváté příčce, stejně jako následujícího roku.
V sérii Sprint Cup je Biffle letos třináctým rokem. Celkem absolvoval přes čtyři sta závodů, z nichž si odnesl devatenáct výher, osmdesát sedm dojezdů TOP a sto šedesát jedna dojezdů TOP 10. Z Pole Position startoval zatím pouze dvanáctkrát. Za nejúspěšnější rok se dá beze sporu považovat rok 2005, šest výher - Bifflův rekord. Patnáct TOP5 - také jeho osobní, dodnes nepřekonaný rekord. A celkem dvacet jedna TOP10 - tuto cifru Biffle nepřekonal, dokázal ji pouze vyrovnat a to roku 2012. Sezóna 2005 přinesla druhé místo v šampionátu, nikdy v následujících letech nebyl Biffle tak blízko třetímu titulu ze všech tří nejvyšších sérií NASCAR.
Ačkoli jsou tituly šampiona (Nationwide a Camping World) už přes desítku let staré, stále se Biffle může stát (prvním) trojnásobně korunovaným králem a získat titul šampiona v každé sérii.
Bohužel letos to již nebude. Biffle vypadl z Chase for the Cup poté, co nedokázal za celou sezónu ani jednou zvítězit. Ani dojezdy, potažmo body mu nedokázaly zajistit postup. Třeba příští sezónu, nebo také už nikdy. Každý má totiž své meze, a Biffle ve svých 44 letech už má totiž možná odzávoděno. Jeho fanouškové ale pořád budou doufat, že se Greg Biffle stane oním pomyslným trojnásobným králem.
Osobní život
Greg Biffle je ženatý s Nicole (rozenou Lunders) od 17. října roku 2007. Společně žili v Jižní Karolíně a nyní žijí v Mooresville, Severní Karolíně. Jejich dcera, Emma Elizabeth, se narodila 6. července 2011.
Další potomstvo zatím pár neplánuje. Biffle je fanouškem rybaření a také zvířat. Sám má doma tři psy a se svou manželkou založili nadaci Greg Biffle Foundation to help animals in need of homes, která má pomáhat opuštěným zvířatům najít své domovy.
Biffle je vlastníkem dvou čtyřkolých krasavců, a sice Fordu GT 2007 a Shelby Mustang GT500. Motor jeho Shelby Mustang byl navíc přestavěn a tak má neuvěřitelných 983 koní.
Navštivte jediný fungující český web o NASCAR! Těšíme se na Vás na www.nascar-live.eu, téměř denně novinky, zajímavosti a informace ze závodního světa NASCAR.
"Lajkněte" také náš Facebook NASCAR-LIVE. EU a mějte informace každý den na dosah ruky!