Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Odešel nebo musel odejít Alonso z Ferrari?

Odešel nebo musel odejít Alonso z Ferrari?

"Musíš pochopit, že ty tenhle tým nevedeš."

V Japonsku se definitivně provalilo, že Fernando Alonso opouští Ferrari. Španěl i maranellský tým byli zdrženliví, ale závoj tajemství strhl tandem Sebastian Vettel - Helmut Marko. Úřadující mistr světa oznámil Red Bullu svůj odchod z týmu a Marko po pár hodinách novináře informoval, že Vettel míří do Ferrari. Automaticky se předpokládalo, že Alonso odchází proti vůli Ferrari, což naznačil i Luca di Montezemolo, a spěchá za Hondou do McLarenu. Vše se však mohlo odehrát jinak. Ron Dennis oznámil, že Alonso (ještě) nemá smlouvu s McLarenem a uznávaný žurnalista Mark Hughes přišel s vlastní verzí událostí.

Klíčová schůzka Fernanda Alonsa a Marca Mattiacciho se údajně odehrála ve středu po Velké ceně Singapuru. Alonso dorazil do Maranella sebevědomý jako obvykle, připraven vyjednávat o zvýšení platu a posílení své pozice uprostřed týmu F1. Roky hýčkání Lucem di Montezemolem a Stefanem Domenicalim ho nemohly připravit na to, že jednání s Mattiaccim se ponese v zcela jiném tónu.

Mattiacci si Alonsa do Maranella pozval, aby ho upozornil, že musí změnit své chování před novináři i uvnitř týmu. Mattiacciho kariéra ve Ferrari vedla přes úspěšnou restrukturalizaci několika oddělení a poboček a před příchodem do Maranella žil v New Yorku odkud šéfoval celé americké divizi. Během měsíců seznamování se se Scuderii zřejmě nabyl dojmu, že Alonso týmu spíše škodí, než pomáhá a zatímco navenek se snaží působit jako vůdce týmu, ve skutečnosti spolupracovníky spíš frustruje.

Za najmutím Španěla do Scuderie stál Luca di Montezemolo, který v něm viděl nového Michaela Schumachera a Španěl měl italskou legendu opět sjednotit a motivovat k cestě za další dlouhou sérií titulů. Vozy z Maranella však neměly vždy na vítězství a Alonso během 5 let spolupráce daroval nejednomu sportovnímu novináři palcové titulky, z nichž v Maranellu nemohli mít radost. Alonso už byl nikdy se nevzdávajícím samurajem, jezdcem, kterého víc chválí šéfové konkurenčních stájí než jeho vlastní tým a také pilotem, který kvůli neschopnosti Ferrari jezdí celé měsíce se stejným autem, zatímco vozy jeho konkurentů jsou vylepšovány před každou VC. Nezapomenutelný je i jeho výrok, že v šampionátu ve skutečnosti nemusí bojovat jenom proti Sebastianu Vettelovi, ale také proti Adrianovi Neweymu.

Mattiacci měl tedy ještě před schůzkou se svou hlavní hvězdou jasno - potřebuje zaměstnance, ne někoho, kdo bude poza jeho záda zásobovat italská média. Ve středu si tedy sedl rovnou naproti Alonsa a mimo jiné řekl: „Potřebujeme, abys byl oddaný týmu. Musíš pochopit, že ty tenhle tým nevedeš. To je moje práce. A nemíním ti zvýšit plat jenom proto, že si nedostal stroj na vítězství." To bylo na dvojnásobného šampiona a oslavovaného hrdinu F1 příliš, svému šéfovi vynadal do zku...synů a třísknul dveřmi.

Mattiacci musel být samozřejmě na takový závěr schůzky připraven a začal se připravovat na telefonát se Sebastianem Vettelem, aby mu nabídl potvrzení jeho předběžné smlouvy. Nevíme, co se píše v klauzuli Vettelova kontraktu, která mu umožní bezproblémový odchod z Red Bull. Mohla to být klauzule navázána na Vettelovo postavení v šampionátu, ale i speciální výjimka pro případ ponuky přestoupit do Ferrari.

Tak či tak, Red Bull Němcův odchod oficiálně oznámil už v sobotu ráno před kvalifikací na Velkou cenu Japonska a Alonsovi tak možná velmi zkomplikoval vyjednávání s McLarenem. Ron Dennis má zájemců o závodní sedačky dostatek, ale pro Alonsa už nezbylo místo ve Ferrari, Red Bullu ani Mercedesu. Je tedy dost možné, že asi nejuznávanější pilot současnosti a magnet na sponzory bude muset jít dolů s požadavky na plat i různá privilegia. Tato verze událostí se však (zatím) zakládá pouze na informacích získaných Markem Hughesem.