Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

Část třetí: Čekání na Ferrari a první rudá prohra

Když se Fernando Alonso po strašně náročném roce u McLarenu vrátil k Renaultu, čekaly ho dvě sezony bez špičkového vozu. Byl dvojnásobným šampiónem, ještě loni úřadujícím, nejmladším v historii a teď boje o vítězství téměř vždy sledoval pouze z uctivé vzdálenosti. Přirozeně to tedy byly klidnější roky než ty, v nichž bojoval o titul. Vyvolával méně mediální pozornosti, ale muselo to pro něj být i frustrující. Ale cestičky k vítězstvím se přece jen našly…

Za připomenutí stojí, že předsezonní testy 2008 se konaly, tak jako vždy, ve Španělsku, domovině Fernanda Alonsa. Nenávist jeho fanoušků k McLarenu a k Lewisi Hamiltonovi zašla tak daleko, že FIA nastartovala protirasistickou kampaň. To zase určitým způsobem uráželo Alonsa a během testování vysvětloval, že urážky na základě rasy jsou ve Španělsku pouze ojedinělým jevem.

"Nemluvil jsem s ním (s Hamiltonem) o tom. Mě minulý rok nazvali v několika závodech psem. Niki Lauda říkal takové věci a nikdo nepřišel, aby se mě zastal,“ zmínil Alonso.

Rivalita se projevila i v Austrálii, kde se Alonsovi podařilo v samém závěru závodu předjet Heikkiho Kovalainena, nového Hamiltonova týmového kolegu.

"Když jsem v televizi viděl, co Dennis na boxové zídce udělal (hodně se radoval), udělal jsem to samé, když jsem Kovalainena předjel zpátky. Dostal jsem příležitost předjet vůz McLarenu a udělal jsem to. Byl to dobrý pocit předjet toto auto, protože bylo o tolik silnější. Normálně by měly být tyto vozy před námi."

"Auto McLarenu pro letošní rok je auto, se kterým se dá vítězit. Ale já věděl, že to nebudu já, kdo bude vyhrávat s ohledem na to, co se stalo v závěru roku. Radši budu osmý s tisícovkou lidí, kteří mě budou podporovat, abych byl sedmý, než abych jel třetí a bylo to obráceně," nechal se slyšet při jiné příležitosti.

Alonso se k předchozímu roku vracel i nadále, ale svět F1 již sledoval další kapitolu souboje Ferrari vs. McLaren. Třetím v pořadí bylo jasně BMW, až za nimi bojoval dvojnásobný šampión se zbytkem středu pole. Po VC Kanady prskal vzteky. Závod nečekaně vyhrál Robert Kubica a Alonso si spočítal, že vítězství by bylo jeho, kdyby měl stejně dobrou strategii.

Renault měl hluboko do kapsy. Jak vlastně v očích zákazníků spojit tituly z F1 s kvalitou jeho cenově dostupných automobilů? Tým měl raději po finanční stránce stát na vlastních nohou. Šéfové Hondy (Ross Brawn) a BMW (Mario Theissen) se předháněli v ujišťování, že Alonso má u nich dveře otevřené a že mu drží jednu volnou sedačku. Ten už ale vyjednával s Ferrari o roku 2010.

GP Singapur - Renault - Fernando Alonso


Stereotyp zásadně narušila Velká cena Singapuru. Alonso vyhrál! Velká sláva, hlasité fanfáry, barevný ohňostroj.

"Tohle je fantastický výsledek, mé první stupně vítězů v sezoně, první vítězství. Jsem velice šťastný, ačkoliv mi to myslím potrvá pár dní, než si uvědomím, čeho jsem dosáhl. Vyhrát zde velkou cenu se zdálo nemožné, protože jsme včera v kvalifikaci propásli naši šanci, ale dnes jsme měli obrovské štěstí a je to úžasný výsledek pro tým. Zvolili jsme velmi agresivní strategii a měli jsme hodně štěstí, ale prokázali jsme rychlost a vůz byl během víkendu fantastický."

Všichni pamětníci Crashgate vědí, co se ve skutečnosti stalo. Nelson Piquet mladší, Alonsův týmový kolega, záměrně havaroval poté, co Fernando Alonso na nových pneumatikách opustil boxovou uličku. Dnes by to byla pro Alonsův závod tragédie, ale tehdy se po havárii boxová ulička uzavírala. Špičkové vozy se tedy seřadily za safety carem a po otevření vjezdu do uličky se všechny nahrnuly dovnitř, aby alespoň stihly natankovat a vyměnit pneumatiky dříve, než safety car opustí trať. Alonso se ocitl na prvním místě a na něm už zůstal až do konce závodu.

Shoda náhod, že Alonso měl naordinovanou neobyčejně (až nesmyslně?) brzkou výměnu pneumatik a že havaroval zrovna jeho týmový kolega, byla od začátku podezřelá. Jenže důkazy nebyly. Zatím.

A Alonso vyhrál i podruhé. Hned v následující Velké ceně Japonska. Räikkönen, Hamilton a Massa se zamotali v sítích vzájemných soubojů a kolizí a Kovalainena zastavila porucha. Alonso se chopil příležitosti a v cíli byl o pět vteřin dříve než Kubica.

"Stále je těžké uvěřit tomu, co jsme dnes dokázali! Vítězství v Singapuru bylo nečekané, ale tam jsme těžili ze zvláštních podmínek. Dnes jsme opět vyhráli na okruhu, který nám podle předpokladů neseděl. Tým odvedl skutečně pozoruhodnou práci. Probojovali jsme se zpět a nyní jsme třetí nejsilnější tým.

GP Japonska - Renault - Fernando Alonso


To byly dva vrcholy sezony. Alonso nikam nepřestoupil a vůz Renaultu byl v příštím roce ještě pomalejší. V roce 2009 přišla další generace vozů, nová šance, kterou využily Brawn GP i Red Bull. Renault se trápil a sezonu dokončil na osmém místě mezi konstruktéry, Alonso na devátém mezi jezdci. Rychle bylo jasné, že Alonso u Renaultu už dlouho nezůstane a že Ferrari může mít skutečný zájem, ale možná ne hned.

"Máme dva velké šampiony, jednoho z roku 2007 a ten druhý byl v roce 2008 poté, co proťal cílovou pásku, mistrem na patnáct sekund. Takže myslím, že máme dva neobyčejné jezdce. Nicméně, vždy jsem měl rád Alonsa, protože je to skvělý jezdec, kterého jsem si všiml, už když závodil za Minardi. Získal tituly a já jsem vždycky myslel na to, že dříve či později všichni velcí jezdci přijdou do Ferrari,“ řekl Luca di Montezemolo.

Nejvýraznějším bodem sezony byla Crashgate. Renault uprostřed roku vyrazil Piqueta mladšího a ten si pustil pusu na špacír rovnou před FIA. Napráskal, že havaroval záměrně a v dohodnutém kole, čímž Alonsovi daroval vítězství. Španěl tvrdil, že o ničem nevěděl a zákaz působení v F1 dostali pouze jeho šéfové Flavio Briatore a Pat Symonds. Když se o podvodu dozvěděl Massa, byl zlostí bez sebe. V Piquetem způsobeném zmatku totiž opustil boxovou uličku dříve, než mechanici z jeho vozu vyndali tankovací hadici, a přišel o spoustu bodů, které by z něj na konci roku 2008 udělaly mistra světa. A byl přesvědčen, že Alonso o podvodu musel vědět, když byl jeho důležitou součástí.

"Udělali to tým a Nelson, ale Alonso byl součástí problému. Věděl to. My to nevíme, ale on to samozřejmě věděl. To je naprosto jasné," řekl Massa již s vědomím, že Alonso bude od příštího roku jeho týmovým kolegou.

"Räikkönen byl velmi rychlý, ale rovněž velmi uzavřený. Ve vítězném voze byl a je perfektní. Ale pokud vůz potřebuje vývoj a tým nakopnout, Alonso je pro to vhodnější. S Fernandem jsem mluvil o tom, co se stalo v McLarenu. Cítil se zrazený a také řekl, že jeho vztah k Lewisovi nebyl vždy korektní. V Maranellu se toto nestane. To mohu garantovat," nechal se slyšet Alonsův nový šéf Stefano Domenicali.


Alonso se tak pustil do nového velkého dobrodružství.

"Nejsou důvody, abychom byli pesimističtí. Tohle je to nejlepší auto, které jsem kdy měl,“ řekl po zimních testech.

V sezoně 2010 dokázaly vyhrávat Ferrari, McLaren i Red Bull. Alonso začal sezonu vítězstvím v Bahrajnu, Ferrari zapsalo double a šampionát se i dále vyvíjel dobře.

"Red Bull je silnější v kvalifikacích a jsou velmi rychlí - avšak v závodě je dokážeme dohnat. McLaren umí své vozy vyvíjet velmi rychle, ale ani my tu nejsme pro legraci. V souhrnu je Ferrari favoritem na mistrovský titul. Očekával jsem, že přijdu do silného týmu a budu schopen těžit z jeho potenciálu. Ale Ferrari je mnohem víc - je to vášeň, filozofie, způsob života. Jsem pohlcen těmito emocemi."

Uprostřed sezony ale došlo ke ztrátě formy.

"Cílem je vždycky vyhrát, ale není to snadné. Nemůžete vynalézat nové věci bez testování. Je tu málo prostoru pro kreativitu, naši technici mají svázané ruce. Zákaz testování není zrovna moc dobrý, když jste pozadu, když musíte snížit odstup za nejlepšími týmy. Ale myslím, že pro Ferrari je to ještě o něco bolestivější, protože máme v Maranellu špičkové zázemí. Máme tu všechno, máme okruh Fiorano a když se podíváte z okna, obvykle zeje prázdnotou, protože na něm nemůžeme testovat vozy formule 1.

Do této sezony patří také již příslovečné: "Alonso je rychlejší než ty." Toto si vyslechl Felipe Massa, když vedl VC Německa. Znamenalo to, že musí pozici propustit Alonsovi. Další double pro Ferrari, ale z kategorie nejsmutnějších. Tým z Maranella se však zvedl a Alonso se vítězstvími v Itálii, v Singapuru a v Koreji vrátil do čela šampionátu.

Být na pódiu a jezdit konzistentně je možná klíčem k titulu. V posledních sedmi závodech se nám dařilo, ale v těch posledních dvou nesmíme zapomenout, že potřebujeme být na pódiu a aspoň bojovat o vítězství.


V Brazílii dominoval Red Bull, ale Alonso splnil úkol, dojel třetí. Hamilton byl prakticky ze hry ven, Vettel na tom nebyl o moc lépe a Webber na Alonsa ztrácel osm bodů.

Výsledek na Interlagosu nám umožňuje mít vše ve svých rukou. S vítězstvím nebo druhým místem už bychom nepotřebovali žádné další počítání. Náš přístup se pro tento veledůležitý závod nezměnil, víme, že pokud všechno uděláme naprosto správně, pak budeme mít šanci dosáhnout cíle, který jsme si na začátku sezony stanovili."

Jenže Ferrari v Abú Zabí udělalo taktickou botu, když po vzoru Red Bullu a Webbera zavolalo Alonsa na brzkou zastávku v boxech. O držiteli titulu rozhodlo, že Španěl uvízl za pomalým renaultem Vitalije Petrova. Na Alonsovu obranu je třeba říci, že to byl poslední rok s pneumatikami Bridgestone, které předjíždění nijak neulehčovaly a něco jako DRS bylo hudbou budoucnosti. Webberův závod byl také v háji, Alonso nakonec dojel před ním, jenže vítězem závodu i sezony se stal Sebastian Vettel.

"Je to smůla ztratit v poslední chvíli titul, ale to jsou závody, to je sport. Dnes šlo vše špatně, od samotného startu až po strategii. Když se ohlédnu zpět, bylo by lepší nezajet do boxů tak brzy, ale to je lehké říct, když znáte všechna fakta. Nebylo to nicméně jednoduché rozhodnutí. Chtěl bych pogratulovat Red Bullu a jeho jezdcům, v průběhu sezony měli oproti nám něco navíc a zasloužili si být tam, kde dnes jsou. Říkal jsem to už v minulých dnech - tohle je pořád skvělá sezona. Měli jsme několik velmi nabitých měsíců, ocitl jsem se v týmu, který měl úžasnou atmosféru.

Alonso to vzal opravdu sportovně. Jedna prohraná bitva o titul, to se stává. Schumacher s Ferrari těsně prohrál dvě (a v dalším roce si zlomil nohu), než vyhrál pětkrát v řadě. Alonsova kapitola s Ferrari ale byla zcela odlišná…