A tak šel čas s Fernandem Alonsem
Část čtvrtá: Na hřbetu vzpínajícího se koně
První rok Fernanda Alonsa ve Ferrari skončil neúspěchem. Pohár konstruktérů bral Red Bull a mistrovský titul Sebastian Vettel. Ferrari poraženo výrobcem plechovek, Alonso již není nejmladším jezdcem historie F1. Ale co na tom? Španěl byl na vrcholu sil, v kapse smlouva na roky dopředu, mnoho z nich může být mistrovských…
"Na trati budeme mít pět světových šampionů a tím nejnebezpečnějším pro mě je stále Michael," řekl Alonso. "Teď v lednu, pokud bych měl vybrat jedno jméno, pak řeknu Michael. Je to sedminásobný šampion, nemá co dokazovat. Má za sebou obtížnou sezonu, ale stále je šampionem. Stále je supertřídou, a pokud bude mít dobré auto, bude mezi uchazeči o titul."
V únoru se těžce zranil jeho kamarád Robert Kubica, který měl v té době údajně dobře našlápnuto k tomu, aby dělal Alonsovi u Ferrari týmového kolegu místo Felipeho Massu, se kterým tak dobře nevycházel.
"Musíme mít něco, abychom dostali adrenalin ze svého organismu a rally je z pohledu pilota formule 1 dobrým tréninkem. Já každý den trénuji na kole. Před pár týdny jsme si vyjeli s mým kamarádem a vletěl před nás náklaďák. O pát metrů blíž a narazili bychom do něj. Risku se nemůžete vyhnout.
Nebylo tak jasné, zda to přežije. Já jsem se snažil dorazit do nemocnice, abych přesně zjistil, jaká jsou jeho zranění. Nyní se dobře zotavuje a my doufáme, že ho brzy uvidíme zpátky ve formuli 1."
V roce 2011 zamíchal kartami nástup Pirelli na místo monopolního dodavatele pneumatik.
"Z toho, co jsme doposud viděli, je opotřebení velmi výrazné, což znamená, že budeme mít závody s mnoha zastávkami v boxech. Nejsem toho příznivcem, jelikož si myslím, že tato zvýšená nepředvídatelnost nebude ku prospěchu nejlepším týmům. Je to jako by ve fotbalu bylo rozhodnuto, že každou půlhodinu bude mít každý tým penaltu - myslím, že v takovém případě by Barcelona a Real Madrid neskákaly radostí.“
Sezona však nezačala podle představ. Red Bull i McLaren byly rychlejší v kvalifikaci i v závodě a místo na stupních vítězů mu dokonce vyfoukl jeho starý známý Vitalij Petrov.
"Od Melbourne jsem neočekával nic, protože zimní testy vám nikdy nedají skutečný obrázek. Nebyli jsme překvapeni. Samozřejmě jsme byli přesvědčeni, že budeme bojovat o pole position a také o vítězství. Z naší výkonnosti jsme tedy byli zklamáni.“
V Malajsii to nebylo lepší.
„Bohužel jsme nebyli dost rychlí v Austrálii, dost rychlí tady, abychom bojovali o pole position, Čína nás čeká za pět dní, takže i tam očekávám obtížný závod. Uvidíme. V tuto chvíli jsme na tom takhle a my musíme získat tolik bodů, kolik bude možné."
A tak dále…
"Je velice snadné vybrat strategii, když máte nejrychlejší auto, a je to velice těžké, když jste pomalí. Webber dnes ukázal, že kvalifikace není moc důležitá. Nejdůležitější je dosáhnout vyhovujícího opotřebení pneumatik a mít dobrou strategii. Letos se dá předjíždět. Jak říkám, nejsnazší je mít rychlé auto jako Red Bull. Zastavíte třikrát, dvakrát, jednou a skončíte na pódiu. My potřebujeme především zlepšit auto.“
A začaly přicházet první nepříjemné otázky. Například, zda nelituje, že dal na konci roku 2007 košem Red Bullu, jenž měl teď nakročeno k obhajobě v obou šampionátech.
"Ne, nikoli. Možná bych měl tři nebo čtyři světové tituly, ale nebyl bych tak šťastný, jako jsem teď ,a nemohl bych řídit ferrari. Myslím, že je pro závodního pilota důležitější závodit pro Ferrari, než dosáhnout na tituly."
Nakonec sezonu zakončil s jediným vítězstvím z VC Velké Británie, ke kterému mu trochu dopomohlo, že Lewis Hamilton startoval z desátého místa a Vettela zbrzdili mechanici při výměně pneumatik.
Další titul pro Vettela, další pohár pro Red Bull. Ferrari zbylo až třetí místo za McLarenem, ačkoli Alonso na body porazil alespoň Hamiltona, když už ne Jensona Buttona.
Rok 2012 byl mnohem lepší, tedy alespoň jeho první polovina.
Alonso vyhrál druhý závod sezony v Malajsii a dostal se do vedení šampionátu. Nejsilnější vozy měly opět Red Bull, Ferrari a McLaren, ale příležitostně se o slovo přihlásil i navrátilec Kimi Räikkönen na Lotusu. Pirelli připravilo pro jezdce další velký hlavolam a prvních sedm závodů mělo sedm různých vítězů z pěti týmů. Prvním, kdo své vítězství zopakoval, byl právě Alonso na domovském městském okruhu ve Valencii.
"Je vážně těžké popsat slovy, co v tuto chvíli cítím. Vyhrát domácí velkou cenu je něco jedinečného, je to velice zvláštní pocit. Měl jsem tu příležitost v Barceloně v roce 2006 s Renaultem a stále si ten moment dokonale pamatuji. Teď jsem však měl tu možnost s Ferrari, tribuny byly plné červených barev. Cítím se velice hrdý a vyhrát tenhle závod ve Španělsku je zřejmě tím nejlepším vítězstvím, které jsem, co se emocí týče, získal. Nic se tomu nevyrovná.“
S "ne nejrychlejším" vozem vyhrál i v Německu a ve Ferrari byl opět šťastný.
"Dohodnu svůj kontrakt do roku 2017. Momentálně je myslím brzy na to, abych si byl jistý, jaké budou mé pocity a motivace za těch pár let. Jsem stále motivovaný a hladový a rád bych pokračoval. Pokud tomu tak bude i nadále, tak jedině s Ferrari.“
Jenže německé vítězství bylo Alonsovým posledním v tomto roce. Od VC Belgie dvakrát závod nedokončil a sedmkrát byl na stupních vítězů. Pokud zrovna nevyhrál Vettel, vítězství vždycky ukořistil jezdec McLarenu, pouze v Abú Zabí to byl Räikkönen.
Z tohoto období pochází i další slavný výrok: "Nebojuji, nebojujeme proti Vettelovi, ale proti Neweymu," smekl Alonso před technickým ředitelem Red Bullu.
Do Brazílie už jel se značnou bodovou ztrátou. K jeho velké škodě, protože tam skončil druhý a Vettel až šestý, což pro jezdce Ferrari znamenalo prohru o tři body (281: 278). Další titul pro Vettela, další pohár pro Red Bull.
"Všichni možní lidé - současní i bývalí jezdci, týmy a fanoušci - mi říkali, že jsem měl letos tu nejlepší sezónu, a v roce 2013 budeme stejně silní… protože bude těžké být silnější než letos. Tohle byl jasně nejlepší rok v mé kariéře."
Alonsovi přitakali šéfové týmů, kteří v každoroční velké anketě Autosportu zvolili nejlepším jezdcem sezony jeho, ne staronového úřadujícího šampiona. Mezitím Ferrari začalo házet očkem po Vettelovi.
"Ze všech jezdců by byli v budoucnu Vettel a Hamilton pro Ferrari ti nejlepší s jedním rozdílem - Vettel je mladší," citoval v prosinci Di Montezemola Independent.
Vedle Alonsa nadále jezdil Felipe Massa, ale jakoby se vytratil. Nevyhrával závody a následující sezona pro něj dopadla tak špatně, že Ferrari skončilo v Poháru konstruktérů až za Mercedesem, ačkoli špičku tvořily pouze Red Bull a Ferrari (McLaren zmizel z dohledu). Alonso do velké letní přestávky vyhrál dva závody, Vettel čtyři, o zbytek se podělili Lewis Hamilton (Mercedes), Nico Rosberg (Mercedes) a Kimi Räikkönen (Lotus).
"Neočekávám zde žádná významná překvapení, už dříve jsme věděli, že nejsme nejrychlejší, a to se dnes potvrdilo," těšil se Alonso například po prvních trénincích v Melbourne.
Ve druhé polovině sezony však Vettel vyhrál všechny závody od VC Belgie až po finále v Brazílii a ze začátku zajímavě rozjetá sezona byla nakonec nejdominantnější za celou jeho éru s Red Bullem.
"Vyhráli jsme v Číně a ve Španělsku, a pak jsme, jak se zdá, ztratili formu, zvláště když se vrátily pneumatiky z minulého roku. Když jsme změnili pneumatiky, tak to byl ten bod v šampionátu, kdy jsme řekli titulu sbohem."
Vedení Ferrari ale přiznávalo vlastní chyby, hlavně odkládanou modernizaci aerodynamického tunelu a slepé uličky ve vývoji vozu. Další titul pro Vettela, další pohár pro Red Bull.
Není divu, že Alonsovo nadšení z ježdění v červeném voze po čtyřech letech bez titulu opadlo. Rok 2014 ale měl být revoluční, do popředí se dostaly hybridní pohonné jednotky, uvolnil se vývoj motorů. Co Ferrari dlouhodobě ztrácelo na aerodynamice, mohly dohnat koňské síly. Ferrari se na novou éru připravilo i tím, že Massu nahradilo Räikkönenem.
„Schumacher vyhrál v jeho pátém roce s Ferrari. Já jsem tady nyní také pátý rok a tak doufejme, že mohu zopakovat některé z jeho úspěchů. Samozřejmě jsme v posledních čtyřech letech měli nějaké příležitosti. V letech 2010 a 2012 jsme byli velmi blízko k vítězství v šampionátu. V tomto roce to zkusíme znovu a doufám, že to bude dobrý rok."
Massa, již jako jezdec Williamsu, prozradil, co se dalo: „Minulý rok jsem tam například jako jediný závodní jezdec pracoval také v simulátoru, protože Alonso tam nechodil. (O Crashgate) věděl všechno, i když by mi to nikdy neřekl.“
Alonso byl nejrychlejší v prvním tréninku na první závod, jenže Mercedes všem ukázal, že přebírá žezlo po Red Bullu. Krutovláda začala 16 vítězstvími v 19 závodech sezony 2014 a Alonsovi i Ferrari bylo velmi rychle jasné, že od titulu jsou dále než předtím. A co hůř, opět byli poraženi Red Bullem. A co ještě hůře, porazil je i Williams. Nejhorší sezona Ferrari za velmi dlouhou dobu a Alonso nevyhrál jediný závod.
"Je samozřejmě skvělé slyšet, že si někdo všímá, co děláte a že vás respektuje. A je tak trochu zvláštní poslouchat slova chvály a uznání od lidí zvenčí a porovnat to s vyjádřeními, která přicházejí od osob z vašeho blízkého okolí. Ten kontrast mezi motivujícími vyjádřeními ostatních a poznámkami blízkých lidí je až směšný," řekl Alonso v rodném Španělsku po pochvale i slovech lítosti ze strany Mercedesu. Navázal tak na příležitostné spory, které v uplynulých letech měl s vedením Ferrari, když chválil vozy Red Bullu a kritizoval vlastní.
Po vítězství Daniela Ricciarda v Kanadě dal Alonso veřejně Red Bull za vzor pro Ferrari.
"Na příkladu Red Bullu lze sledovat, co všechno je v F1 možné. Po zimních testech by na ně nikdo nevsadil ani děravý groš a už vůbec ne na to, že dokáží vyhrát některý ze závodů první poloviny sezóny. Všem ale ukázali, jak rychle se mohou některé věci změnit.“
A přišlo Rakousko.
"Když víte, že ostatní věří, že odvádíte maximum, je to pro vás jistá forma satisfakce. Cítím respekt ostatních jezdců, šéfů týmů i fanoušků. Ale kdybych si mohl vybrat, raději bych neměl žádný respekt a vlastnil větší sbírku vítězných trofejí."
A Velká Británie.
"Pokud vám někdo kromě dua Rosberg – Hamilton ještě řekne, že může být mistrem světa, tak prostě lže! A já lži nesnáším."
Avšak Alonso deklaroval věrnost Ferrari.
"Nemám v úmyslu odejít jinam, chci vyhrát s tímto týmem a dokončit práci, kterou jsem začal už před lety. Mluví se o tom už od loňského léta, ale já jsem přece nikdy neřekl, že bych chtěl odejít, nebo že bych se chtěl připojit k jinému týmu. Neustále se o tom spekuluje, což vytváří trochu napětí a stresu, ale nás to nerozhází. Pokud o vás projevují zájem nejlepší týmy, samozřejmě vám to dělá dobře.“
"V tuto chvíli očekáváme především konkurenceschopné auto pro sezonu 2015, abychom mohli bojovat o titul mistra světa. Všichni to od nás očekávají, protože jsme Ferrari. Během zimy ale musíme dohnat mnohem větší ztrátu, než tomu bylo v posledních letech. Nyní je rozdíl mezi námi a nejlepším týmem asi tak 1,5 sekundy na kolo. Nevím, jestli se taková ztráta vůbec dá dohnat během šesti měsíců.“
Na začátku října se ale světem F1 šířila bombastická zpráva. Sebastian Vettel odchází z Red Bullu, aby mohl příští rok závodit za Ferrari po boku Kimiho Räikkönena. Alonso a Maranello se ještě roky hádali o tom, zda chtěl, nebo musel odejít.
"Už jsem cítil, že je načase začít nový projekt a najít motivaci. Nebylo to jednoduché rozhodnutí. Abych byl upřímný, rozhovory začaly již loni. Čekali jsme na tuto sezonu, nový vůz, turbo éru a tak dále… Letos v září už jsem ale cítil, že je čas pohnout se dál a tak jsem udělal rozhodnutí. Pouze čas ukáže, zda bylo dobré nebo špatné."
Red Bull okamžitě po Vettelově odchodu oznámil i příchod Daniila Kvjata, Mercedes potvrdil věrnost Hamiltonovi a Rosbergovi a Alonso sám vyloučil, že by byl finančně skromný Williams přijatelnou možností. Tak se stalo skutečností něco před pár lety absolutně nemyslitelného. Alonso si opět plácl s Ronem Dennisem.
„Během uplynulého roku jsem dostal několik nabídek a některé z nich byly opravdu lákavé, protože přišly od týmů, které jsou na tom nyní výkonnostně velmi dobře. Ale už před více než rokem mě kontaktovaly McLaren a Honda a požádaly mě, abych se stal velmi aktivní součástí jejich obnoveného partnerství. Partnerství, jež již jednou dokázalo na dlouhou dobu ovládnout formuli 1.“