Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kurt Ahrens: Můj největší závod

Kurt Ahrens: Můj největší závod

Svůj poslední velký mezinárodní závod si Ahrens odbyl roku 1970 v Kyalami.

Rozhovor s bývalým pilotem F1 a továrním jezdcem Porsche, Kurtem Ahrensem. Při historickém podniku Ennstal Classic roku 2012 v Rakousku se Roman Klemm Ahrense zeptal, co byl největší závod jeho kariéry?

Svůj poslední velký mezinárodní závod si Ahrens odbyl roku 1970 v Kyalami, s volantem závodního vozu se Němec z Braunschweigu ale oficiálně rozloučil až v polovině července 2012 startem do podniku Ennstal Classic. „Moji první rallye jsem jel roku 1958, tahle dnešní ovšem bude definitvně mou poslední,“ plánoval Ahrens již dlouho před závodem ve Štýrsku. Dobrá příležitost, zeptat se tehdy 72letého specialistu sportovních vozů a formule 2, který závod jeho pestré kariéry považuje za nejlepší, či zvláště vynikající. Ahrens, který svého času beze všeho dokázal držet tempo s velikány, jako Clark, Hill, Redman nebo Siffert, nemusel dlouho přemýšlet: „Byl to závod na 1000km v Zeltwegu roku 1969!“, zněla pamětníkova okamžitá odpověď. Téma k vyprávění tedy bylo dáno a Ahrense nebylo nutno dále pobízet.

„V mnohém ohledu se tehdy jednalo o opravdu rozhodující závod. Rozhodl nejen o mém a Josefově (Ahrens svého tehdejšího týmového kolegu Jo Sifferta prostě jinak neoznačuje) bezprostředním pokračování kariéry, ale také o budoucnosti celého projektu „Porsche 917“. Ferdinand Piech, jehož nápadem, ba posedlostí Porsche 917 byl, nám tehdy jasně řekl: „Když tenhle závod nevyhrajete, tak vás oba vyhodím!“ Realizace jeho technicky-sportovního snu se totiž právě nacházela ve své nejkritičtější fázi: šlo o milion Marek, které měl od vedení Porsche a VW pro další vývoj projektu obdržet. Ovšem pouze v případě vítězství.“

Porsche 917 ale nebyl jen „Piechovým dítětem“, jedním z tvůrců tohoto lehendárného vozu byl i samotný Kurt Ahrens: „S jeho vývojem jsme začali už roku 1968 a 14 dní před debutem v Zeltwegu jsme ho právě tam, na Österreichringu, poprvé testovali. A dobře jsme tak udělali. To auto bylo vzadu příliž „lehké“ a při vysoké rychlosti mělo nebezpečnou tendenci se vznést. Vyřešili jsme to použitím velkého plechového spoileru,“ vzpomíná Ahrens na poslední přípravy před prvním ostrým závodem projektu.

„Velká cena Rakouska“, jak se tento závod na 1000km oficielně jmenoval, ovšem nebyl jen tak ledajaký závod. Tento podnik začátkem srpna 1969 byl započítáván do mistrovství světa značek, byl zároveň prvním velkým mezinárodním podnikem na zbrusu novém Österreichringu vůbec – no a z našeho hlediska byl výjimečný právě pro první nasazení typu 917, který měl značce Porsche přinést úspěchy a věčnou slávu.

„Plánem bylo, že první auto budou řídit Josef s Brianem Redmanem, já jsem se měl s Richardem Attwoodem dělit o druhý 917. V tréninku jsem ale byl o téměř dvě sekundy rychlejší, než Brian, a vedení týmu předisponovalo. Naším hlavním problémem bylo vedro v kokpitu. Piech to chtěl vyřešit pomocí nejnovějšího nápadu NASA, chaldícími vestami, do kterých nás navlékl. V autě jsme měli pumpu, která vedla koloběh vody skrze nádobu s ledem... Tato pumpa ale brzy poté, co jsem auto od Josefa převzal vypověděla službu a já se začal v mé „chaldící vestě“ vařit. Byl jsem nucen otevřít ventily toho systému a horkou vodu vypustit. Josef se popadal smíchy za břicho, když jsem po průjezdu cílem opouštěl kokpit s mokrým rozkrokem.“

Jednalo se ale o jediný větší problém, se kterým se tým Ahrens-Siffert toho dne musel vypořádat, jinak běželo vše dle Piechových představ: „Po startu se Josef nakrátko zdržel za Lolou týmu Jo Bonniera, kterou řídil Herbert Müller. Když ho později předjel, jezdil náš 917 časy o téměř 3 sekundy rychlejší, než Švýcar. Po zastávce v boxech jsem měl malé trable s rozjezdem, hned jsem ale znovu dokázal potvrdit, že jsem tehdy byl Porscheho „nejlepší jezdec pro druhý stint“. Závod na této překrásné trati jsme s naším báječným vozem skutečně dokázali vyhrát a započali jsme tak onu neuvěřitelnou sérii triumfů typu Porsche 917. Emocionálně nás to tam v Rakousku dost vzalo...“

Malou poznámku ohledně vývoje moderního sportu si Ahrens nemohl odpustit: „Včera jsme absolvovali jednu etapu Ennstal Classic na novém Red Bull-Ringu. Musím k tomu podotknout, že ten pěkný původní Österreichring pěkně zmrvili.“ Nuže, ne každý projekt dějin automobilového sportu se zdá být tak povedený, jako projekt Porsche 917...

Vážení čtenáři! Náš seriál „Motorsport před 40 lety“ nastoupil svou zimní přestávku. Pokračování se zde znovu objeví 1. ledna 2015 a bude se zabývat událostmi v klasickém ročníku 2015.


001 – Kurt Ahrens a prototyp Porsche 917 v Zeltwegu roku 1969.

002 – Jo Siffert a Kurt Ahrens s pohárem vítězů.

 003 – Kurt Ahrens dnes