Konec sezóny, vodní show a korunovace krále.
Homebush Street Curcuit
Městský okruh v olympijském parku v Sydney se probudil do čítankově letního dne. Na programu byla kvalifikace, top ten shootout a poslední závod sezóny V8 Supercars. Nechybělo ani letošní poslední představení sérií V8 Dunlop Series a V8 Utes, které přijemně doplnily motorem nasátou předvánoční atmosféru.
Závěrečný závodní víkend se dal považovat za jakousi exhibici a to díky tomu, že o držiteli letošního titulu bylo rozhodnuto už na konci předchozího klání - na trati Phillip Island. Jamie Whincup si letos vykroužil rekord v počtu vyhraných sezón (6) a v počtu po sobě jdoucích titulů (5). Kromě historii vytvářející legendy se do závodního pole podíval i navrátilec Marcos Ambrose, kterého z USA do domovské Austrálie doprovodil i president Penske Racing, Tim Cidric.
: výsledky kvalifikace
Nedělní show se pak tradičně nesla v duchu nejdelšího ze tří naplánovaných závodů. Ke slovu se tedy pochopitelně dostala i taktika jednotlivých boxových zastávek. Vzhledem k povinnosti natankování minimálního množství 140L paliva se nabízelo několik variant, jak tuto metu splnit.
Rozhodování nebylo jednoduché. V ideálních podmínkách by se závod skládal ze dvou boxových zastávek. Četnost žlutých fází v odjetých závodech na trati Homebush Street Curcuit, ale jednotlivým šéfmechanikům nasadila brouky do hlav. Fakt, že v posledních 12 závodech vyhrálo devět různých jezdců rovněž nasvědčoval tomu, že trať nedaleko Sydney je možná až příliš přísná na své krotitele.
Aby toho nebylo málo - na trať se, stejně jako během druhého sobotního závodu, stěhovala mračna barev nejčernějších.
Ačkoliv se Jamie Whincup mohl do posledních 250km vrhnout bez jakéhokoliv stresu, druhé místo v průběžném pořadí bylo ještě ve hře. Mezi druhým Markem Winterbottomem a třetím Shanem Van Gisbergenem bylo před posledním závodem roku 87 bodů. Za vítězství bylo k mání bodů 150, tedy situace přichystaná na stále možnou změnu.
Start závodu vyšel nejlépe Garthu Tanderovi, který se v prvních metrech bez problémů dostal před vítěze pole-position - Scott McLaughlina. Ten si v Top-Ten Shootout dojel pro svojí letošní desátou vyhranou kvalifikaci a vyrovnal tak letošní počin novopečeného šampióna.
V prvním kole dostal zásadní ránu Mark Winterbottom, který doplatil na tlačenici v první zatáčce a propadl se na samotný chvost jezdeckého pole.
Za vedoucím Tanderem se vytvořila trojice jezdců (McLaughlin, Van Gisbergen, R. Kelly), která však vedoucího jezdce po několika kolech dojela. Celé situace nejlépe využil Shane Van Gisbergen, který se postupem času probojoval až na první místo.
V šestém kole se rozjelo i první kolo boxových zastávek, které v následujících okruzích využilo celé jezdecké pole. Na trať se začal snášet mírný déšť, týmy však stále volily pneumatiky na suchou trať.
Shane Van Gisbergen si při výjezdu z pit-lane o pár metrů udržel vedení, ovšem práce se studenými pneumatikami jej stála hodně sil. Za jeho zadním nárazník se velice těsně seřadili pánové Garth Tadner, James Courtney, Chaz Mostert a Jamie Whincup. Vítěz pole-postion se ztrácel na sedmém místě.
: výsledky posledního závodu sezóny 2014
Marcos Ambrose se toho času vozil na 17. příčce.
Slibovaný déšť definitivně dorazil v 35. kole. Následoval scénář velice podobný tomu sobotnímu.
Týmy se okamžitě rozhodly pro další boxovou zastávku. Shane Van Gisbergen byl jedním z prvních kteří tak učinili. Druhý muž průběžného pořadí, Mark Winterbottom, se mezitím vydal mimo trať. Výměna na stříbrném stupínku konečného pořadí se tedy blížila.
: konečné pořadí
Po druhém kole boxových zastávek se ve vedení opět ocitnul Garth Tander. Shane Van Gisbergen však byl těsně za ním. Podmínky k závodění byly nelidské. Oba jezdce vůz moc neposlouchal a spíše plaval.
Až neskutečně zní fakt, že jediný, kdo narazil do lemující ochranné bariéry byl (smolař dne) Mark Winterbottom. Závodilo se tedy dál.
Garth se Shanem následně předvedli nádherný souboj o první místo. Představení trvalo do chvíle, kdy se Garth dopustil menší, ale v zhledem k podmínkám odpustitelné chyby. Shane se tak dostal do vedení. Za nedlouho na trať vyjel safety car.
Bohužel však, to bylo z nedělního závodu vše.
Shane Van Gisbergen si dojel pro své páté vítězství sezóny 2014 a i díky smůle Marka Winterbottoma (který byl klasifikován na 19. místě) se v konečném pořadí dostal na druhou příčku, za Jamieho Whincupu.
Šestinásobný šampión se do předčasného cíle podíval na čtvrtém místě. Mohlo se začít slavit.
Kdo však neslavil byl tým televizní společnosti SEVEN, která posledních osm let poskytovala nekonečně hodiny ze světa V8 Supercars, včetně doplňkových sérií. Od příštího roku žezlo nejpopulárnější série cestovních vozů převezme společnost FOX/TEN, která však - na rozdíl od SEVEN - spadá do kategorie televizí placených. Jaký to bude mít vliv na růst či pokles sledovanosti V8SC, o tom se dočteme během sezóny 2015.