ChampCar - základní technické parametry monopostů
Motor, šasi, výkon, hmotnost, pneumatiky, kavlifikace...
Premiéra Jarka Janiše v zámořské sérii ChampCar se blíží, pojďme si tedy představit základní technické parametry závodního monopostu, do kterého český jezdec na okruhu Surfers Paradise usedne.
Vozy ChampCar pohání osmiválcové motory o objemu 2650 ccm, o plnění se stará turbodmychadlo, jehož tlak omezuje tzv. pop-off ventil. Název pop-off ventil, volně přeloženo bouchací ventil, se používá proto, že sepnutí ventilu při překročení povoleného tlaku provází zvuková rána. Jako palivo se stejně jako v IRL používá metanol a výkon motoru přesahuje 750 koní. O přenos této síly na vozovku se stará sekvenční sedmirychlostní převodovka.
Minimální hmotnost vozu činí 710 kg. Vůz při těchto parametrech zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy. Přítlak vozu zajišťují nejen křídla, ale také přísavný efekt vytvářený “tunely“ na hranách spodku vozu. V sérii je dominantním dodavatelem šasi Lola, pouze dva jezdci používají Reynard. Motory dodává Ford-Cosworth a pneumatiky Bridgestone.
Zajímavostí je, že počet pneumatik na víkend se liší podle trati, pro Surfers Paradise má každý jezdec k dispozici osm sad pneumatik pro suchou trať, které může využít dle svého uvážení v průběhu celého závodního víkendu. Pro mokrou trať jsou přiděleny pro každý vůz čtyři sady mokrých pneumatik a k tomu je třeba připočíst další sadu či dvě, které jsou namontovány při přepravě vozu, tady záleží na tom, zda má tým i náhradní vůz.
Na rozdíl od F1 nebo IRL se nepoužívá systém, kdy má každý jezdec k dispozici jediné letmé kolo, ale jedou se dvě klasické kvalifikace. Jedna je na pořadu v pátek, druhá pak v sobotu, jezdcům se počítá lepší čas.